شادی و شکر مردم از بارش برف و باران


به گزارش ایرنا، در سراسر کشور، بارش‌ها در برخی از استان‌های کشور موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شده و همچنین با توجه به کاهش دما، فعالیت این سامانه بارشی در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی به شکل برف بود.
در استان خراسان رضوی برف محورهای باغچه- نیشابور، قوچان- سرولایت و کلات-مشهد را لغزنده کرد.
محور رامیان- اولنگ- شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان، به دلیل نبود ایمنی کافی بسته شد.
محور فرعی شمشک- دیزین در استان‌های البرز و تهران نیز به دلیل ایمنی ناکافی بسته شد.


همچنین در محور اسالم-خلخال در استان اردبیل نیز تردد جاده‌ای با زنجیر چرخ امکانپذیر شد.
در محور بم - ریگان در استان کرمان گرد و خاک همراه با کاهش دید تردد را سخت کرد.
اکنون همه مسیرهای اصلی باز است اما براساس اعلام سازمان هواشناسی در 2 روز آینده بارش برف و کولاک بسیاری از نقاط کشور را فرا می‌گیرد.رئیس ‌پلیس راه کشور به رانندگان توصیه کرد از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت ورود به جاده، تجهیزات کامل، زنجیر چرخ و لباس گرم همراه داشته باشند.
* خراسان شمالی
در پی بارش برف که از شامگاه پنجشنبه در گلیل بجنورد آغاز شد، ارتفاع برف با توجه به بارش‌های هفته‌های گذشته به یک متر رسیده و این وضعیت موجب قطع ارتباط سه پاسگاه مرزی در منطقه شد.
نیروهای راهداری تلاش برای بازگشایی راه ارتباطی پاسگاه مرزی را اغاز کردندو راه‌های ارتباطی بخش سرحد این شهرستان به‌خاطر سخت‌گذر بودن به سختی بازگشایی می‌شود هم اکنون عملیات برف‌روبی با سرعت ادامه دارد.
همچنین 4 نفر که برای تفریح به منطقه گردشگری گلیل این شهرستان آمده بودند گرفتار کولاک برف شدند.
* خراسان رضوی
در استان خراسان رضوی در محورهای باغچه- نیشابور، قوچان-سرولایت و کلات-مشهد بارش برف مشاهده می‌شود.
همچنین بارش باران و برف تا صبح امروز (شنبه) به شکل پراکنده در نواحی شمالی استان ادامه دارد. یک مورد سقوط درخت در پی وزش باد رخ داد و یک مورد نیز فروکش زمین در خیابان سرخس 17 رخ داد که به شرکت آب و فاضلاب مشهد برای عملیات اعلام شد.
* قزوین
54 خودرو که بر اثر بارش برف و کولاک در راه‌های استان قزوین گرفتار شده بودند، رهاسازی شدند که در این عملیات به 130 سرنشین خودروهای گرفتار امدادرسانی شد و 50 مسافر در راه مانده نیز اسکان داده شدند.
این عملیات از ساعت 16 پنجشنبه گذشته تا ساعت 10 صبح دیروز ادامه داشت، بیشتر عملیات صورت گرفته در محورهای قسطین لار، الموت غربی و شرقی و گردنه‌های هجیب، بهرام آباد و کوهین انجام شده است. بستن زنجیر چرخ، رهاسازی خودروهای گرفتار در برف و کولاک، انتقال افراد در راه مانده به منطقه امن و امدادرسانی به سرنشینان از جمله اقدامات صورت‌گرفته توسط تیم‌های عملیاتی بوده است. عملیات بازگشایی راه 83 روستای قزوین که پنجشنبه گذشته بر اثر بارش برف مسدود شده بود، آغاز شد.راه روستایی پنج روستا در بخش مرکزی البرز، سه روستا در بخش مرکزی قزوین، 30 روستا در بخش الموت غربی، 20 روستا در بخش الموت شرقی، 14 روستا در بخش کوهین و 11 روستا در بخش مرکزی آوج مسدود شده بود که از صبح امروز عملیات بازگشایی آنها آغاز شده است.
* آذربایجان غربی
تمامی محورهای مواصلاتی منتهی به تکاب در جنوب آذربایجان غربی به علت برف و کولاک شدید مسدود شد محورهای تکاب - شاهین دژ، تکاب - دندی و تکاب - دوراهی ایرانخواه شاهد بارش برف و کولاک شدید بود کولاک شدید و مه غلیظ، دید افقی در جاده‌های تکاب - دندی در حوزه استحفاظی استان زنجان و محور تکاب - شاهین دژ در محدوده روستای باشبرات و گردنه مایین بلاغ را محدود و تردد در این محورها را غیرممکن ساخت.با تلاش راهداران این شهرستان راه ارتباطی 40 روستای محاصره شده در برف و کولاک بازگشایی شد.
بارش برف که از بامداد روز پنجشنبه با ورود سامانه بارشی در این شهرستان آغاز شده بود، سبب اختلال در تردد خودروها در محورهای ارتباطی و بسته شدن راه ارتباطی بیشتر روستاهای منطقه باروق در این شهرستان شد.ارتفاع برف در مناطق کوهستانی این منطقه بین 15 تا 40 سانتی متر اعلام شد.همچنین یک زن باردار که در روستای «گوزلوی قره داغ» بخش باروق گرفتار شده بود، با تلاش راهداران و همکاری شبکه بهداشت و درمان این شهرستان نجات یافته و به بیمارستان منتقل شد.
500 مسافر گرفتار شده در برف و کولاک شدید محورهای مواصلاتی شهرستان مهاباد با تلاش راهداران و نیروهای امدادی نجات یافتند.
همچنین سرنشینان بیش از 200 دستگاه خودرو سواری و باری در محورهای تکاب - شاهین دژ و تکاب - دوراهی ایرانخواه در محاصره برف و کولاک گرفتار شده بودند.هم اکنون تمامی محورهای اصلی و روستایی میاندوآب باز بوده و تردد در آنها بدون هیچ مشکلی جریان دارد.
** آذربایجان شرقی
در پی مسدود شدن 120 راه ارتباطی روستایی هشترود در تبریز در اثر بارش برف، عملیات بازگشایی راه‌ها ادامه دارد.
از 180 راه روستایی هشترود بر اثر بارش برف همراه با کولاک 120 راه مسدود شد، که این مسیرهای ارتباطی با تلاش راهداران در صورت قطع بارش تا امروز بازگشایی خواهند شد. در حال حاضر راه‌های اصلی و فرعی باز است و تردد در آنها در جریان است. بیشتر راه‌های مسدود شده در محور درین سو و آتش بیگ و غرب هشترود است.
* چهار محال‌وبختیاری
وقوع کولاک برف، سیلاب و وزش بادهای شدید 200 میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرد. بارش‌های اخیر که از چهارشنبه شب در شهرستان آغاز شد ، باعث وقوع سیلاب و بسته شدن برخی از راه‌های ارتباطی روستایی شهرستان شده است.
راه ارتباطی 30 روستای شهرستان کوهرنگ بسته شده که راه ارتباطی 15 روستای بخش بازفت، دهستان موگویی و برخی روستاهای دوآب صمصامی قطع شده که با تلاش راهداری در حال بازگشایی این محورها هستند.همچنین وزش تندبادهای شدید که در برخی ساعات به 130 کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد برق 25 روستای شهرستان را قطع کرد.بیش از 100 خانوار روستایی شهرستان در محاصره سیلاب، گرفتار شدند که با کمک نیروهای امدادی هلال احمر و راهداری به این خانوارها امدادرسانی شده.
* ارتفاع برف در فیروزکوه به 30 سانتی متر رسید
مهدی یوسفی جمارانی فرماندار فیروزکوه اظهار داشت: با آغاز بارش برف به صورت گسترده و شدید در سطح شهرستان، کلیه عوامل از جمله بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، هلال احمر، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راه، نیروهای خدمات‌رسان و... آماده‌باش هستند.وی ضمن بیان اینکه تمام مسیرهای دسترسی شهرستان باز هستند، تاکید کرد: با توجه به کاهش دما و افزایش بارندگی در ساعات آتی و روزهای آینده، کلیه مسافران جهت جلوگیری از بروز حوادث باید با تجهیزات زمستانی و ایمنی کامل از جمله زنجیر چرخ، سوخت کافی، لباس گرم، تغذیه و... در محورهای فیروزکوه تردد داشته باشند.