2019، سال سقوط ترامپ

گروه بین‌الملل: نشریه لوبلاگ در مطلبی با اشاره به اینکه حمایت جمهوری خواهان تاکنون سبب شده ترامپ قدرت زیادی بدست آورد، نوشت: دو سال گذشته به مثابه ماه عسلی برای رییس جمهوری بوده و او از این پس دیگر به اندازه دو سال گذشته قدرت و اهرم لازم را نخواهد داشت.
«جان ففر» سردبیر این نشریه آمریکایی و یکی از مدیران نشریه فارن‌پالیسی در مطلبی با عنوان «روزهای اوج ترامپ» نوشته است که «دونالد ترامپ» در پایان دومین سال ریاست جمهوری خود، به بالاترین نقطه از قدرت و نفوذ رسیده است. وی در دو سال گذشته، با تکیه بر حمایت کنگره که دارای اکثریت جمهوری‌خواه بود به بسیاری از اهداف خود رسید. او با استفاده از این اکثریت توانست دو عضو دیوان عالی ایالات متحده را تعیین کند.
در این میان، حامیان ترامپ معتقدند او تا به حال دستاوردهای چشمگیری داشته و مخالفان وی در واشنگتن یا رسانه‌های مخالف و شبکه‌های بین‌المللی مانع از ادامه دادن مسیر وی شده‌اند. منتقدان ترامپ معتقدند دولت فعلی ایالات متحده آمریکا یکی از بی‌کفایت‌ترین و مسامحه کارترین دولت‌ها در تاریخ ایالات متحده است. آنها بر این باورند ترامپ دستاوردهای اندکی داشته که همین هم به دلیل پشتیبانی اکثریت جمهوری‌خواه بدست آمده است. اما هر آنچه که ترامپ در دوسال گذشته بدست آورده به منزله ماه عسلی برای وی بوده است، زیرا دیگر رییس جمهوری هیچگاه به اندازه دو سال گذشته قدرت و اهرم لازم را نخواهد داشت.
پس از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده، حزب دمکرات مجلس نمایندگان را در کنترل گرفت. از این رو دمکرات‌ها قادرند مانع اجرایی شدن دستورالعمل‌های ترامپ شوند. آنها همچنین از کنترل خود بر کمیته‌ها برای انجام تحقیقات متعدد بر روی ترامپ اقدام خواهند کرد. خود دولت ترامپ هم به نظر می‌رسد که کاهش نفوذ خود در سال‌های پیش رو را کرده باشد. زیرا به عنوان مثال، برای سال 2019، برنامه قانونگذاری چندانی ندارد. نشریه آمریکایی پولیتیکو در یکی از گزارش‌های اخیر خود آورده است:«ترامپ تقریبا هیچ چشم‌انداز قانونی برای سال 2019 چه در زمینه تصویب قرارداد جدید تجاری و سایر زمینه ها ارائه نداده است. تنها اولویت روشن او امنیت مرزی است.»


پایگاه اینترنتی هیل وابسته به کنگره آمریکا نیز با انتشار مطلبی پیش‌بینی کرده است که «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۹ از ریاست جمهوری کنار گذاشته می‌شود. در مقاله هیل آمده است که ریاست جمهوری  ترامپ در سال ۲۰۱۹ دوام نخواهد آورد و مسیر نزولی هر جنبه از ریاست جمهوری او نشان می‌دهد که آمریکا به سمت یک تلاطم سیاسی چشمگیر در مدت زمانی نسبتا زود می‌رود. این پایگاه خبری معتقد است که یک کاندیدای غیرمنتظره در ۲۰۲۰ مرکزیت سیاسی را تصاحب خواهد کرد.
انتقاد رامنی از ترامپ
در این میان «میت رامنی»، سناتور منتخب دوره جدید کنگره آمریکا از ایالت یوتا و کاندیدای ریاست جمهوری سابق حزب جمهوری‌خواه آمریکا در مقاله‌ای در واشنگتن پست از شخصیت «دونالد ترامپ» انتقاد کرده و تاکید کرد که شخصیت او در حد رییس جمهوری که آمریکا به آن نیاز دارد، نیست.
«میت رامنی» در این مقاله نوشته بود که: «در حالی که کشور ما به این میزان دچار چند دستگی، خشم و انزجار است آنچه که اجتناب ناپذیر است این است که ما یک رییس جمهور و رهبری با شخصیت داشته باشیم. و در این حوزه است که کمبودهای رییس جمهور بیش از همه چشمگیر است.»
او در این مقاله نوشت: «به طور متوسط عملکرد ترامپ در دو سال گذشته به ویژه اقدامات او در ماه جاری میلادی مدرکی است که نشان می‌دهد ریاست جمهور هنوز به سطح لازم برای منصبش نرسیده است.»
رامنی استدلال کرد: کمبودهای ترامپ یک الگوی ضعیف برای شخصیت عمومی آمریکا ایجاد کرده و سبب دلزدگی هم پیمانان آمریکا می‌شود.
او خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم درباره هر توئیت یا نقصی اظهار نظر کنم اما اگر بیانیه‌هایی قابل توجه یا اقداماتی که اختلاف برانگیز، نژاد پرستانه، همراه با تبعیض جنسیتی، ضد مهاجران، غیر صادقانه و مخرب برای نهادهای دموکراتیک باشد صبحت خواهم کرد.
او ادامه داد: ما به منظور پذیرش دوباره رهبری در سیاست جهانی باید شکست‌ها در سیاست خودمان در خانه را ترمیم کنیم. این پروژه البته با اصلاح عالیترین مقام و عملکرد مجدد آن به منظور متحد کردن و الهام بخشی به ما آغاز می‌شود.
با این حال رامنی گفت: تمام سیاست‌های ترامپ اشتباه نیست اما رییس جمهور باید ما را متحد کرده و الهام بخش ما باشد. رییس جمهور یک کشور در سطح عالی به شخصیت عمومی ملت شکل می‌دهد. و این رییس جمهور باید ما را متحد کرده و الهام بخش ما باشد تا از روح برتر خود پیروی کنیم.
رامنی در عین حال هشدار داد: جهان در حال تماشای ما است. مدتها است که همه به رهبری آمریکا چشم دارند. قدرت نظامی و اقتصادی ما بخشی از آن است اما در کنار آن، تعهد پایدار ما به عملکرد اصولی در روابط خارجی و همچنین به حقوق همه مردم در زمینه آزادی وعدالت، حتی جایگاهی بالاتر دارد.  صبحت‌ها و کارهای ترامپ باعث ناخرسندی در سراسر جهان شده است. در نظرسنجی که سال 2016 مرکز پیو انجام داد 84 درصد مردم آلمان، بریتانیا، فرانسه، کانادا و سوئد معتقد بودند که رییس جمهوری آمریکا در امور جهان درست عمل خواهد کرد. یک سال بعد این رقم به 16 درصد کاهش یافت. رامنی اظهار داشت: چندین همپیمان آمریکا در اروپا در حال تجربه تلاطم سیاسی هستند. چندین مورد از جمهوری‌های اقماری شوروی سابق در حال تجدید نظر در تعهدشان به دموکراسی هستند. برخی کشورهای آسیایی نظیر فیلیپین به شکلی فزاینده متمایل به چین می‌شوند؛ چینی که هر چه بیشتر برای رقابت با اقتصاد و ارتش ما پیشرفت می‌کند. جهان نیاز به رهبری آمریکا دارد و این به نفع آمریکا است که این رهبری را ارائه دهد. یک جهان تحت رهبری حکومت‌های خودکامه، جهانی با موفقیت کمتر، آزادی کمتر و صلح کمتر است و آمریکا نیز همین طور خواهد ماند.