اولین روز کنگره جدید آمریکا با تلاش بی‌نتیجه برای تصویب بودجه آغاز می‌شود بازگشایی کنگره در میان تعطیلی دولت

طرحی که دمکرات‌ها برای تعیین بودجه آماده کرده‌اند بودجه‌ای برای دیوار ترامپ ندارد
جمهوری‌خواهان سنا گفته‌اند بدون رضایت رئیس‌جمهور به طرحی رای نخواهند داد
همدلی| گروه سیاسی- روح‌اله نخعی: شاید بتوان این را نمادی از رابطه بین مجلس جدید دمکرات با سنا و کاخ سفید جمهوری‌خواه دانست. امروز که روز آغاز دور جدید کنگره آمریکاست، بناست صرف تصویب طرحی در مجلس نمایندگان شود که در سنا، به‌دلیل مخالفت رئیس‌جمهور رد خواهد شد. دمکرات‌ها که از ۳ ژانویه اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، طرحی برای تامین بودجه بخش‌های باقیمانده از دولت و پایان‌دادن به تعطیلی دولت آماده کرده‌اند که سهمی برای دیوار مرزی در نظر نگرفته است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرده با بودجه بدون دیوار موافق نیست و جمهوری‌خواهان سنا که اکثریت آن مجلس را در اختیار دارند هم تصریح کرده‌اند، بدون موافقت کاخ سفید اقدامی نخواهد کرد.
برنامه دمکرات‌ها این است که دو طرح جداگانه تصویب کنند که یکی هشت بخش تعطیل دولت را بازگشایی و بودجه‌اش را تا سپتامبر ۲۰۱۹، یعنی اواخر تابستان، تامین می‌کند. طرح دیگر بودجه وزارت امنیت داخلی آمریکا را تا ۸ فوریه، کمی بیش از یک ماه دیگر، تامین می‌کند و این سازمان هم تا آن زمان از حالت تعطیل خارج می‌شود.


بلومبرگ گزارش می‌دهد روز دوشنبه، چاک شومر رهبر دمکرات‌های سنا در کنار نانسی پلوسی رهبر دمکرات‌های مجلس نمایندگان که به احتمال زیاد رئیس این دوره مجلس هم خواهد بود، پیامی مشترک منتشر کردند و اعلام کردند که اگر جمهوری‌خواهان سنا از تصویب طرح تامین بودجه خودداری کنند، شریک رئیس‌جمهور ترامپ در ادامه تعطیلی دولت و «گروگان‌گرفتن سلامت و امنیت مردم آمریکا و حقوق کارکنان به خاطر دیوار خواهند بود».
شومر و پلوسی در این پیام در جهت انتصاب مسئولیت تعطیلی به رئیس‌جمهور، آن را «تعطیلی ترامپ» یا Trump shutdow- خوانده‌اند. اشاره این دو رهبر به صحبت‌های شخص رئیس‌جمهور در جلسه‌ای علنی با حضور این دو و معاون اول رئیس‌جمهور است که پیش از تعطیلی‌های دولت و جهت مذاکره برگزار شده بود. در آن جلسه که با جدل و درگیری‌های لفظی همراه بود، رئیس‌جمهور با تاکید بر مواضع خود صراحتاً گفت با افتخار برای «امنیت مرزی» دولت را تعطیل خواهد کرد و تقصیر را گردن دمکرات‌ها نخواهد انداخت. شومر پس از شروع تعطیلی هم همین صحبت‌های ترامپ را مطرح کرد و تاکید کرد رئیس‌جمهور نمی‌تواند حرف‌های قبلی‌اش را پاک کند.
نانسی پلوسی که به احتمال زیاد همین امروز رای ریاست بر مجلس را دریافت خواهد کرد، گفته حزب او در روز اول کاری رای به پایان تعطیلی دولت می‌دهد و بودجه لازم را تامین می‌کند. پیشنهاد دمکرات‌ها البته به شکل بسته‌های تامین مالی موقت است تا همچنان پرونده بودجه کلی باز بماند و مذاکره برای تعیین تکلیف ماجرای دیوار بتواند بدون تعطیلی دولت ادامه پیدا کند.
اما سنا قصد ندارد از این برنامه مجلس جدید حمایت کند اما مخالفت رئیس‌جمهور که امضاکننده نهایی طرح خواهد بود، دلیل اصلی این تصمیم عنوان شده‌است. دان استوارت، سخنگوی میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا گفته است: «ماجرا ساده است: سنا چیزی را که رئیس‌جمهور امضا نخواهد کرد برایش نمی‌فرستد.» سناتور جمهوری‌خواه ریچارد شلبی رای مجلس نمایندگان در این باره را ژستی توخالی خوانده است. از طرف دیگر، ایلنا از هیل صحبت‌های سخنگوی کاخ سفید، سارا هاکبی سندرز را نقل می‌کند که آب پاکی را روی دست دمکرات‌ها ریخته است. هاکبی سندرز گفته این برنامه نمی‌تواند به تعطیلی ۱۱ روزه دولت فدرال پایان دهد: «رئیس‌جمهور پیشنهاد جدی و خیرخواهانه‌ای برای بازگشایی دولت در زمینه بحران مرز‌هایمان و حمایت از مردم آمریکا به دموکرات‌ها داده است.» وی در این صحبت‌ها که سه‌شنبه‌شب مطرح می‌شد افزود: «ما هنوز هیچ پاسخی از جانب دموکرات‌ها نشنیده‌ایم و آن‌ها به هیچ روی با ما همکاری نکرده‌اند. نانسی پلوسی، نامزد ریاست دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، برنامه‌ای را پیشنهاد داده که نمی‌تواند به بازگشایی دولت بینجامد، چراکه این برنامه نمی‌تواند از مرزهایمان حمایت کند و منافع دیگر کشورها را به منافع کشورمان ترجیح می‌دهد.» سندر در ادامه گفت: «برنامه پلوسی بیهوده است، چراکه امنیت مرزهای این کشور و خانواده‌های آمریکایی را در برابر قاچاق انسان، مواد مخدر و جنایت تضمین نمی‌کند. رئیس‌جمهور از رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره دعوت کرده تا به کاخ سفید بیایند و روز چهارشنبه در جلسه توجیهی مقام‌های ارشد سازمان امنیت ملی شرکت کنند. وی همچنان متعهد به رسیدن به توافقی است که هم دولت را باز نگه دارد و هم امنیت آمریکا را تضمین کند.»
شانس پایان تقابل
با این حال نشانه‌هایی از احتمال پایان تقابل هم دیده می‌شود. دمکرات‌ها، حاضر به تامین بودجه «دیوار مرزی» به عنوان یک دیوار نیستند اما پیشتر به طور مکرر نشان‌داده‌اند حاضرند مبالغی برای ارتقای سیستم‌های امنیتی مرزی در نظر بگیرند.
یک دلیل اصرار ترامپ بر «دیوار مرزی» وعده تبلیغاتی اوست که برخی آن را وعده‌ای نمادین برای تشدید امنیت مرزی توصیف می‌کنند و برخی دیگر آن را وعده‌ای مصداقی و مشخص برای ساخت یک دیوار می‌خوانند. ترامپ خود از کسانی بوده که در دوران انتخابات و پس از آن، بر فیزیکی‌بودن یک «دیوار» مرزی تاکید کرده است. کسانی که دیوار را نمادین می‌خوانند ادعا می‌کنند ترامپ تا همین‌جا هم وضعیت مرز را تا حد زیادی تغییر داده و می‌تواند ادعا کند به وعده خود عمل کرده است. اصرار ترامپ بر فیزیکی‌بودن دیوار کار را به اینجا رسانده اما اگر رئیس‌جمهور حاضر شود نسخه‌های اجرایی‌تر و کارآمدتر امنیت مرزی که پیشنهاد شده را «دیوار» بنامد، هم پیروزی سیاسی لازم برای عبور از این مرحله را کسب کرده و هم سیاست‌های مرزی خود را پیش برده است. بعضی از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز در روزهای اخیر خبر از تمایل رئیس‌جمهور به این تفسیر در روزهای اخیر خبر داده اند.
محدودبودن دامنه تعطیلی دولت باعث می‌شود فشار کمتری برای پایان آن وجود داشته باشد اما نکته اینجاست که عواقب این تعطیلی، با گذشت زمان جدی‌تر می‌شوند. بخش‌های رهاشده در پارک‌های ملی با گذشت زمان بیشتر و بیشتر نیاز خود به رسیدگی را نشان می‌دهند و توقف رسیدگی به وام‌ها نیز با گذشت زمان باعث ایجاد اخلال در بازار مسکن خواهد شد اما مشکل اصلی تعویق حقوق‌های کارکنانی است که اگر تا زمان دریافت حقوق بعدی هنوز دولت باز نشده باشد، چیزی دریافت نخواهند کرد.
با این حال آنچه مشخص است اینکه دمکرات‌ها در روز اول کسب اکثریت مجلس نمایندگان، نخواهند توانست با امضای سنا و کاخ سفید، در قامت یک نجات‌بخش کار خود را شروع کنند و به جای آن باید در روزهای آغازین دوره جدید خود، درگیر مذاکرات فرسایشی بازگشایی دولت شوند، در میان ماموران امنیتی که فعلاً بدون حقوق باید از آن‌ها حفاظت کنند!