مطهری: پیشنهاد باهنر یک گام رو به جلوست

آرمان: اواخر سال 96 بود که خبر‌هایی مبنی بر حل مساله حصر منتشر شد. خبرهایی که یکی از حل آن در عید قربان و دیگری در عید نوروز خبر می‌داد، اما به هر روی این اتفاق رخ نداد. حال محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان می‌گوید «اینهایی که دنبال هستند داستان حصر عوض شود، آیا این تضمین را می‌دهند که اگر حصری نباشد دوباره آن تکرار نمی‌شود؟ کمترین تضمین این است که خیلی خب؛ وقتی اینها آزاد شدند دوباره یک علم و کتل علیه نظام بالا نبرند». علی مطهری نیز معتقد است: من از جزئیات رفع حصر در سال گذشته اطلاعی ندارم، اما اگر چنین چیزی باشد یک گام به جلو محسوب می‌شود و اقدام خوبی بوده است که باید انجام می‌شده است.
در آستانه حل شدن بود اما...
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان در ارتباط با وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهارداشت: زنده بودن بحث فتنه ۸۸ فقط برای عدم تکرار است. من در جایی بیان کردم که این را به یکی از محصورین گفتم. بعضی از خبرنگاران این طور برداشت کردند که من با وی ملاقات کرده‌ام. برای رفع این مساله گفتم «ملاقات نداشتم بلکه پیغام رسانه‌ای به او دادم». الان هم پیغام رسانه‌ای می‌دهم، نظام اصلا دنبال انتقام‌گیری و انتقام‌کشی نیست اما اینهایی که دنبال هستند داستان عوض شود، آیا این تضمین را می‌دهند که دوباره تکرار نمی‌شود؟ خبرآنلاین نوشت، محمدرضا باهنر گفت: سال گذشته، یعنی سال ۹۶ تقریبا حل شدن مساله جلو می‌رفت. به آن لب آخرش که رسید، یک‌دفعه یکی از آنها نامه سراسر اتهام را منتشر کرد؛ حالا این نامه را خودش نوشت یا بچه‌هایش می‌نوشتند. ما فکر می‌کنیم آیا این پوست خربزه را در آینده نمی‌توانند زیر پای او بیندازند؟ وی درباره اینکه برخی معتقدند عناصر پوست خربزه‌انداز ممکن است در این طرف باشند، اظهار کرد: همه چیز می‌تواند باشد. یک پزشک هم که مریضی را جراحی می‌کند و آن مریض می‌میرد، برخی می‌گویند «نکند همین پزشک او را کشته باشد». این حرف‌ها بدون استدلال است. اصلا معتقدم شأن نظام بالاتر از این است که بخواهد از کسی انتقام بگیرد، اما بحث این است، آیا اگر این مساله به سمت حل‌شدن رفت، تضمینی وجود دارد که در آینده تکرار نشود؟ بعضی می‌گویند «طرف باید اعلام کند تخلفی نبوده است»، من اصلا کاری به این حرف‌ها ندارم، کمترین تضمین این است که وقتی مساله حل شد دوباره یک علم و کتل علیه نظام بالا نبرند. نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: هیچ نظامی در دنیا آلترناتیو خودش را برنمی‌تابد». احزاب می‌توانند اپوزسیون یکدیگر یا اپوزسیون دولت و مجلس باشند، اما نمی‌توانند اپوزسیون نظام شوند.
یک گام رو به جلو


نایب رئیس مجلس در خصوص حل مشکل در سال 96 اظهار داشت: من اطلاع ندارم که سال 96 قرار بود رفع صورت بگیرد یا خیر اما اگر چنین تصمیمی هم وجود داشته، نامه منتشر شده نمی‌تواند نافی آن تصمیم باشد. چراکه بالاخره وی در آن بیانیه نظرات و مواضع خود را درباره نظام و مسائل کشور مطرح کرده بود و طبیعی است که ایشان اگر بیرون هم بیاید همان حرف‌ها را تکرار خواهد کرد و این دوستان نباید انتظار داشته باشند به خاطر رفع موضوع، نظرات و تفکرات آنها تغییر کند. علی مطهری گفت: ناگفته نماند استدلال برخی از افراد مشروط و به عذرخواهی و توبه مبتنی است درحالی که این حرف هم به نظر من غلط است چراکه ممکن است آنها معتقد باشند دچار اشتباه نشده‌اند و دلیلی برای کار خود داشته باشند کمااینکه آنها اعلام کرده‌اند ما آماده محاکمه هم هستیم. نماینده تهران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در سال 96 قرار بود حل موضوع بدون عذرخواهی و مبتنی بر تضمین‌هایی از سوی آنها صورت بگیرد، عنوان کرد: من از جزئیات این مساله‌ای که مطرح می‌شود اطلاعی ندارم، اما اگر چنین چیزی باشد یک گام به جلو محسوب می‌شود و اقدام خوبی بوده است که باید انجام می‌شده است، اما قطعا صدور بیانیه نمی‌تواند منافاتی با این شرط داشته باشد چراکه وقتی گفته می‌شود اقدامی علیه نظام انجام نشود به معنی آن نیست که افراد عقاید خود را هم به زبان نیاورند.