استاد شفيعي كدكني را به دانشگاه تهران راه ندادند

آرمان- مطهره شفیعی: از محبوبیت هراس دارند و تمایلی ندارند که شخصیتی به‌خاطر همراه بودن با مردم و درک واقعیات جامعه مورد توجه قرار گیرد. این دلواپسان آنقدر آشفته می‌شوند که به خودشان فرصت فکر کردن درباره تبعات اقداماتشان را نمی‌دهند! این دلواپسان در تمام عرصه‌ها حضور دارند از جمله بر هم زدن تئاتر یا کنسرت تا جلوگیری از حضور یک استاد شناخته شده در کلاس درس! این روزها دانشگاه‌ها بیش از همیشه خبرساز هستند، از واژگون شدن اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد تا تجمع در اطراف دانشگاه تهران! شعار دولت توسعه فضای امید در دانشگاه‌ها بود، اما اکنون ظاهرا برخی ناامید کردن دانشگاهیان را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌اند! جالب آنجاست که این دلواپسان حتی از مقام بالاتر خود که نشانی از دلواپسی ندارد، حرف‌شنوی نمی‌کنند؛ یعنی اعلام می‌کنند تابع هیچ قانون و ضابطه‌ای نیستند.
ورود ممنوع برای استاد؟
ایلنا نوشت: روز گذشته محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد برجسته دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، در اتفاقی نادر، از ورود به دانشگاه بازماند. روز سه‌شنبه یازدهم دی‌ماه، به‌رغم حضور دانشجویان در کلاس درس، کلاس به علت عدم حضور استاد تشکیل نشد، حال آنکه به مدت بیش از یک ساعت، فاصله استاد از محل تشکیل کلاس فقط ۵ دقیقه بود و استاد کماکان پشت درهای دانشگاه مانده بود. علت این اتفاق، همراه نداشتن کارت پرسنلی توسط دکتر شفیعی کدکنی بود که به همین جهت، انتظامات مانع از ورود وی به دانشگاه شد. بسیاری از دانشجویان معتقد بودند که این اتفاق به علت بروز حوادث روز قبل از آن در مقابل دانشگاه تهران بود که مقرر شده بود در این روز هیچ‌کس بدون کارت پرسنلی یا کارت دانشجویی وارد دانشگاه نشود. ظاهرا پادرمیانی مدیر گروه ادبیات فارسی و حتی گفته می‌شود نیلی احمدآبادی(رئیس دانشگاه)، نتوانست کارساز باشد و تلاش‌ها برای ورود دکتر شفیعی کدکنی به دانشگاه به علت به همراه نداشتن کارت پرسنلی بی‌نتیجه ماند. پس از پیگیری‌های ما برای تماس با ریاست دانشگاه و بی‌نتیجه ماندن آن، جست‌وجو برای فهم چرایی این اتفاق از کانال تماس با مدیریت روابط‌ عمومی دانشگاه دنبال شد ولی این مسئول در پاسخ به پرسش‌ها گفت: اتفاق خاصی نبوده است و این موضوع حل شده! و البته ارتباطی با انتظامات دانشگاه تهران نداشته و تلاش‌ها برای عدم ورود ایشان به دانشگاه، بیشتر معطوف به نیروهایی بیرون از دانشگاه بود. مدیر مربوطه با اعلام اینکه در جلسه است، از پاسخگویی به سایر پرسش‌ها امتناع ورزید. گفت‌وگو با مسئول حراست و انتظامات دانشگاه تهران نیز به نتیجه روشنی منجر نشد و او با بیان اینکه «اتفاق خاصی نبوده و نیازی به خبری‌شدن ندارد» از گفت‌وگو در این‌باره به دلیل «حضور در جلسه» سر باز زد. به‌نظر می‌رسد عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاه تهران به این دلیل که این مساله از جانب آنها اتفاق نیفتاده است، نشانه ناخوشایندی از امکان تکرار برخوردهای مشابه با اساتید نام‌آوری نظیر دکتر شفیعی کدکنی باشد.
تردید در شناسایی استاد مشهور؟!


بی‌تردید در این روزها دانشگاه بیش از همیشه به همدلی و وحدت نیاز دارد چرا که مخالفان اسب خود را برای برهم‌زدن آرامش دانشگاه که مهم‌ترین مرجع فکری جامعه است زین کرده‌اند و بسیار بعید بود که حراست دانشگاه تهران به بهانه عدم ارائه کارت شناسایی از سوی شخصیتی که در شهرت او تردیدی نیست لبخند بر لب مخالفان اعتدال و آرامش بنشانند.
خود شفیعی کدکنی داخل نشد!
خبر ممانعت از ورود دکتر شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران صبح روز چهارشنبه منتشر شد، اما پس از گذشت ساعات زیادی حراست دانشگاه تهران این خبر را رد کرد و مدعی شد شخص شفیعی کدکنی به دلیل ازدحام ترجیح داد که وارد نشود! این ادعا پس از گذشت ساعت‌ها از انتشار خبر ممانعت حراست از ورود این استاد محل تامل است. در توضیح حراست دانشگاه تهران آمده است: «در پی درج اخباری در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای ورود استاد دکتر شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران بدین وسیله اعلام می‌نماید که اساسا از طرف نیروهای حراست و انتظامات دانشگاه هیچ‌گونه ممانعتی برای ورود این استاد برجسته به دانشگاه ایجاد نشده است. پرسنل انتظامات دانشگاه عموما استاد را می‌شناسند و شأن و جایگاه ایشان را به‌خوبی می‌دانند و هرگز در خدمتگزاری به این استاد ممتاز و برجسته دانشگاه تهران که برای یکایک کارکنان دانشگاه به نیکی و بزرگی شناخته شده است، کوتاهی نکرده و نخواهند کرد. یادآور می‌شود که در روز سه‌شنبه ۱۱دی ماه در اطراف دانشگاه تجمعات و ناآرامی‌هایی وجود داشته که به تبع آن نیروهای انتظامات دانشگاه تهران موظف بوده‌اند ورود و خروج افراد را دقیق‌تر بررسی و کنترل نمایند. از این‌رو به دلیل ازدحامی که در ورودی‌های مختلف دانشگاه وجود داشته است، استاد شفیعی کدکنی احساس کرده‌اند که امکان ورود ایشان به دانشگاه فراهم نیست و از ورود به دانشگاه صرف‌نظر کرده و به کتابفروشی‌های روبه‌روی دانشگاه برای انجام امور شخصی مراجعه می‌نمایند. از این‌رو تاکید می‌نماید که شأن و جایگاه این استاد ممتاز و فرهیخته برای همه دانشگاهیان شناخته شده است و همگان خود را موظف به حفظ این جایگاه می‌دانند. شایان ذکر است که کارکنان دانشگاه تهران بر اساس وظایف شغلی و ذاتی خود موظف به رعایت ضوابط و مقررات اداری بوده و اینکه برخی خبرگزاری‌ها اظهار داشته‌اند که «پادرمیانی رئیس دانشگاه نیز برای حل مشکل ورود به داخل دانشگاه کارساز نبوده است»، از اساس کذب است.»