روياي اميد!

مردم مشكلات خود را دارند و مسئولان به مسيري ديگر مي‌روند كه مي‌خواهند؛ همه به نوعي برخورد مي‌كنند كه گويي مشكلاتي در كشور وجود ندارد و فعاليت‌ها مناسب با وضعيت جنگ اقتصادي است! در همين حال حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت ، با بیان اینکه در جلسات این هفته هیات دولت ، وزرا و مسئولان گزارش های خوبی از اقدامات خود ارائه کردند که لازم می دانم ملت عزیز ایران از آن باخبر باشند، گفت: در 9 ماهه گذشته تراز تجاری ناشی از صادرات غیرنفتی با رقم حدود 750 میلیون دلار، دارای تراز مثبت بوده که این رقم نشان دهنده تلاش‌های موفقیت آمیز فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی است. اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه وضعيت كشور هر روز بحراني پيش مي‌رود و مردم وضعيت نامناسب معيشتي دارند! روحاني در ادامه آمارهايي را ارائه داد كه چندان در سفره مردم احساس نمي‌شود. وي گفت كه بر اساس گزارش وزیر نفت، فروش نفت به همان صورتی که مدنظر بود، ادامه دارد و برخی مشکلات جزيی که وجود دارد، قابل حل بوده و به‌زودی برطرف خواهد شد. روحانی با اشاره به گزارش ارائه شده در زمینه اشتغال تصریح کرد: این آمار در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 623 هزار نفر اشتغال خالص را نشان می دهد و این با توجه به شرایط کشورمان امیدوارکننده است و برای اولین بار آمار اشتغال خالص به مرز 24 میلیون نفر رسیده و این درحالی است که در آغاز دولت، تعداد شاغلان 20 میلیون و 600 هزار نفر بود و طی سال‌های گذشته در مجموع سه میلیون و 309 هزار نفر به میزان اشتغال خالص افزوده شده است. روحاني با اتكا به اين آمار گفت كه ما می‌توانیم بیکاری را مهار کنیم. روحانی با اشاره به آمار ريیس بانک مرکزی گفت که این آمار امیدوارکننده بود و نشان می‌دهد که التهاب قیمت‌ها درحال کنترل است. آمار بانک مرکزی همچنین به شاخص قیمت‌های تولیدی در سطح عمده‌فروشی مربوط می‌شود و بر این اساس در آذر نسبت به آبان 4.5 درصد کاهش داریم و این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است. ريیس دولت افزود: آمار تورم در تولید، همیشه پیشخوان اعلام اقتصاد ماه‌های آینده است و این نشان می‌دهد مسیری که دولت و ستاد اقتصادی دولت انتخاب کرده ، مسیری درست و امیدوارکننده است و این مسیر ادامه می یابد.
منت ‌بودجه‌اي
روحانی در ادامه خطاب به اعضای هیات دولت و مجلس شورای اسلامی گفت: ما امسال باوجودی که تاحدودی مشکلات اقتصادی داشتیم، موفق شدیم لایحه بودجه را به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم و این کار بسیار مهمی است. رييس‌دولت با قدردانی از تلاش سازمان برنامه و بودجه و همه وزرا و معاونان در روند تدوین بودجه اظهارداشت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که به دو اصل 52 و 126 قانون اساسی توجه کنند. اصل 52 اگر با اصل 126 دیده نشود، ممکن است مسیر غیردقیق انتخاب کنیم.طبق اصل 126 قانون اساسی، مسئولیت برنامه و بودجه کشور، مسائل اداری و استخدامی، مستقیم در اختیار ريیس جمهور و با مسئولیت ريیس جمهور است و این نه فقط برای دستگاه‌های اجرایی بلکه تمام بودجه کشور برای همه بخش‌هاست. روحانی با تاکید بر اینکه تمام برنامه کشور ، مسائل اداری و استخدامی، طبق قانون اساسی فقط به عهده شخص ريیس‌جمهور است، گفت: ريیس جمهور در این حوزه ها یا خودش تصمیم می گیرد یا نماینده‌ای را انتخاب می‌کند و ما باید توجه کنیم قدرت‌ها و حدودی که در قانون اساسی تبیین شده، مخلوط نشود. ريیس جمهور افزود: البته بودجه سالانه هم طبق اصل 52 به مجلس ارسال می‌شود و نمایندگان لایحه بودجه را مورد رسیدگی و بررسی قرار داده و تصویب می‌کنند، اما اصل برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کار دولت و کار دستگاه اجرایی است، همان‌طور که پیوسته با مجلس همکاری و هماهنگی کردیم امسال نیز با همکاری و هماهنگی، این بودجه به تصویب می رسد و در اختیار ما قرار می گیرد.
خط و نشان براي آمريكا


رييس دولت در ادامه به تشریح و تبیین مسائل منطقه ای پرداخت و با طعنه زدن به ترامپ گفت: ما شاهد حادثه مهمی در منطقه بودیم. آمریکایی‌ها از سال 2003 میلادی مدعی هستند که عراق و افغانستان را نجات داده اند اما اگر این ادعا درست است، چرا شما سفر رسمی علنی به عراق انجام نمی‌دهید تا در خیابان‌های بغداد و بصره ببینید عراقی ها چگونه از شما استقبال می‌کنند؟! اینکه مخفیانه و در شب تاریک وارد یک پایگاه کوچک نظامی می‌شوید و با چند نظامی عکس می‌گیرید و صحبت کوتاهی کرده و یکی دو ساعت بعد نیز از عراق خارج می‌شوید، این به معنای شکست شما است. ريیس جمهور خطاب به سردمداران کاخ سفید افزود: این حرکت همچنین به‌آن معناست که شما موفق نبوده اید و می دانید مردم عراق از شما ناراضی هستند و جرات آن را ندارید که در میان آنان ظاهر شوید، حالا سوریه، لبنان و یمن را که جرات رفتن ندارید . پس کدام کشور منطقه و در میان کدام ملت منطقه شما محبوب هستید. امیدوارم این درس‌ها ، در سال 2019 برای کاخ سفید آموزنده باشد و از مداخله در زندگی ملت‌ها به‌ویژه ملت فلسطین و موضوع قدس شریف که مربوط به جهان اسلام و همه مسلمان‌هاست، دست بردارد و با درس گرفتن از گذشته، در چارچوب قانون و مقررات عمل کند. روحانی با بیان اینکه دست برداشتن آمریکا از مداخله در امور منطقه به معنای ایجاد منطقه امن و باثبات خواهد بود، اظهارداشت: هدف ما در این منطقه امنیت و ثبات کامل است و می‌خواهیم مردم در یک مردم‌سالاری که به دست خود وحکومت‌شان برقرار می‌شود، بتوانند زندگی کنند. در ادامه بخشي از محورهاي اظهارات روحاني را در جلسه هيات دولت مي‌خوانيد.
همواره همه اقوام، مذاهب و همه استان‌ها در سراسر کشور در کنار هم بودیم
تا زمانی که دریای عمان ، خلیج فارس و دریای خزر است، هیچ‌وقت مشکل آب پیدا نمی‌کنیم
باید کار و تلاش کنیم این آب را شیرین کرده و سراسر ایران را از آن بهره مند كنيم
اگر برنامه‌ریزی درستی انجام گیرد، هیچ‌موقع مشکل آب نخواهیم داشت
جناح راست ، میمنه نظام و لشکر اسلام است ،جناح چپ ،میسره و جناح وسط، جناح میانه و قلب لشکر است
باید در عمل انقلابی بود؛ امروز هرکس برای آبادانی ایران کمک کرد ، انقلابی است
در مطالب دروغ و تهمت آلودی که می‌نویسند و پخش می‌کنند، نویسنده مرتکب گناه بزرگي می‌شود
باید خودمان را برای یک جشن بزرگ 40 سالگی انقلاب آماده کنیم
فعالیت های اقتصادی کشور با وجود فشارهای دشمنان مثبت و امیدوارکننده است
آمریکایی ها به اهداف خود برای جلوگیری از صادرات نفت و مشتقات آن دست نخواهند یافت
تراز تجاری کشور در 9 ماه گذشته با اختلاف 750 میلیون دلار، مثبت بوده است
آمار اشتغال خالص برای اولین بار در کشور به مرز 24 میلیون نفر رسیده است
برای تقویت قدرت دفاعی خود هرگز تردید نمی‌کنیم
بهره گیری از همه فرصت ها در مسیر آبادانی کشور ضروری است
مجلس در بررسی لایحه بودجه بايد به دو اصل 52 و 126 قانون اساسی توجه کند
امیدوارم تجربه گذشته برای آمریکایی ها آموزنده باشد و از مداخله در امور منطقه دست بردارند
انتخاب یک خانم بلوچ و از اهل تسنن به عنوان سفیر،علامت بسیار خوبی برای همبستگی ملی است
چشم ما نه به غرب و شرق بلکه به رحمت خدا و توان ملت است
خدمت به مردم و تلاش برای آبادانی ایران معیار انقلابی بودن است
دروغ و تهمت نسبتی با انقلاب ندارد
مظهر جشن 40 سالگی انقلاب، وفای به عهد، ایستادگی، راستگویی و اتحاد است