ایندیپندنت گزارش داد؛ قراردادهای تسلیحاتی محرمانه عربستان و انگلیس پس از مرگ قاشقچی

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: انگلیس در هفته‌های پس از ترور جمال قاشقچی همچنان به امضای قراردادهای تسلیحاتی با عربستان ادامه داد درحالی که دولت لندن ترور قاشقچی را محکوم کرده بود.
به گزارش ایندیپندنت چند مقام وزارت بازرگانی انگلیس که مسئول امضای قراردادهای تسلیحاتی هستند، همچنان به نشست‌های عالی رتبه خود با همتایان سعودی برای امضای قراردادهای فروش تسلیحات و مهمات ادامه داده‌اند.
در این گزارش آمده است: هیئتی از دفتر دفاعی و امنیتی که وابسته به وزارت بازرگانی و مسئول صادرات سلاح است بین روزهای 14 و 22 اکتبر به صورت محرمانه به ریاض پایتخت عربستان سفر کرده است.
این روزنامه انگلیسی نوشت: «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس با کلماتی شدید اللحن در پارلمان ترور قاشقچی را محکوم کرده بود ولی دولت متبوعش با عربستان قراردادهای تسلیحاتی امضاء می‌کند.


هانت در پارلمان گفته بود: ما درحال بررسی نحوه واکنش نشان دادن به ترور قاشقچی هستیم. داستان‌های وحشتناکی که می‌خوانیم اگر درست باشد؛ با ارزش‌های ما تعارض و تضاد دارد و ما طبق ارزش هایمان برخورد خواهیم کرد.
هانت گفته بود که «لیام فاکس» وزیر بازرگانی انگلیس سفر خود به ریاض را در واکنش به ترور قاشقچی لغو کرده است ولی نشست‌های دوجانبه برای امضای قراردادهای تسلیحاتی برگزار شد.
ایندیپندنت اعلام کرد: قبل از مرگ قاشقچی نیز دولت انگلیس به علت فروش تسلیحات و مهمات به عربستان برای جنگ افروزی در یمن شدیداً مورد انتقاد بود.
این روزنامه چاپ انگلیس افزود: از زمان آغاز جنگ یمن قیمت صادرات تسلیحات ساخت انگلیس به عربستان به حدود 4 میلیارد و 700 میلیون پوند (حدود 6 میلیارد دلار) رسیده است و بدین ترتیب عربستان به بزرگترین مشتری و خریدار تسلیحات انگلیسی تبدیل شده است.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ استانداران جدید خراسان رضوی، قم، یزد و فارس رای اعتماد گرفتند وزارت اطلاعات از کریمی قدوسی شکایت کرد "سلطان کاغذ" بازداشت شد ارزش پرونده بیش از 1700 میلیارد تومان است تحلیل سیاسی هفته ایندیپندنت گزارش داد؛ قراردادهای تسلیحاتی محرمانه عربستان و انگلیس پس از مرگ قاشقچی تظاهرات گسترده اهالی الحدیده علیه نقض مکرر آتش بس توسط عربستان محسن کنگرلو: هجمه‌ها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خاطر فداکاری او برای انقلاب و نظام اسلامی بود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: فعالیت‌های اقتصادی کشور با وجود فشارهای دشمنان مثبت و امیدوارکننده است در آستانه دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همایش تقنین در جمهوری اسلامی امروز در قم برگزار می‌شود دکتر روحانی برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی و پیروزی حزب عوامی لیگ بنگلادش را تبریک گفت معاون امور مجلس رئیس جمهور: لایحه تفکیک وزارت کار از مجلس مسترد می‌شود سرپرست سازمان تامین اجتماعی: چک‌های سازمان تامین اجتماعی از بابک زنجانی پس گرفته شد تولید 4 میلیون و 553 هزار بشکه نفت و میعانات گازی در سال 96 کاسترو: آمریکا به «تقابل‌جویی» بازگشته است دکتر روحانی در دیدار دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: ایستادگی و مبارزه با رژیم صهیونیستی تنها راه دستیابی ملت مظلوم فلسطین به حقوق خود است هاشمی رفسنجانی و تقنین در جمهوری اسلامی