تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
در دومین هفته از زمستان، کشور حال و هوای زمستانی به خود گرفت به طوری که بارش نعمت الهی، بسیاری از مناطق سردسیر کشور را سفیدپوش کرد؛ امّا داغ قربانیان حادثه غمبار سقوط اتوبوس داخل محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد همچنان بر دل‌ها سنگینی داشت و بازتاب گسترده‌ای یافت.
مردم و بازماندگان قربانیان این حادثه در این هفته بر پیگیری علل وقوع آن تاکید کرده و معتقد بودند با توجه به خلاء ایمن سازی و استاندارد نبودن محیط دانشگاه و همچنین ضعف سیستم حمل و نقل و فرسودگی اتوبوس‌ها، مسئولان باید پاسخگو بوده و از مسئولیت خود شانه خالی نکنند. امّا متاسفانه عدم پذیرش مسئولیت و عدم برخورد با مدیران بالا دستی به یک رویه غلط در نظام مدیریتی کشور تبدیل شده است.
این حادثه تاسف بار که نمونه آن بارها در کشور روی داده و آخرین آن هم نخواهد بود، دوباره موضوع مسئولیت پذیری مسئولین و لزوم عذرخواهی آنها را مطرح کرد و بار دیگر این پرسش را پیش آورد که چرا مسئولین ذیربط با انواع و اقسام ترفندها می‌کوشند که شانه خود را از زیر بار مسئولیت خارج کرده و برای این منظور به هر رطب و یاسبی متوسل می‌شوند و معلوم نیست چرا شهامت و شجاعت پذیرش مسئولیت را نداشته و آنجا هم که قبول مسئولیت می‌کنند، آنرا ناشی از کوتاهی دیگران قلمداد کرده و با قربانی کردن دیگران، خود را مبرای از کوتاهی و تقصیر وانمود می‌سازند. عجیب اینکه برخی از آنان به جای پاسخگویی، در مقام بازپرس و دادستان هم ظاهر شده و مدعی می‌شوند که موضوع را تا پایان ماجرا پیگیری حقوقی خواهند کرد! و عجیب‌تر، انداختن تقصیر به گردن گذشتگان است!


متاسفانه در جامعه شاهد هستیم به هنگام کسب پیروزی و موفقیت در یک کار،‌ همه خود را داعیه‌دار و سهیم در آن وانمود می‌کنند ولی در مواقع شکست‌ و حوادثی از این قبیل، هیچکس حاضر به پذیرش مسئولیت کار خود و زیرمجموعه‌اش نیست و با فرافکنی سعی دارد حادثه را گرفتار مرور زمان و یا کار گروه‌هایی کند که مسئولیت حادثه را به «مرحوم راننده» و یا «مرحوم خلبان» منتسب می‌کنند!
واقعیت این است که یکبار برای همیشه در کشور ما باید مشخص شود در این قبیل حوادث، مسئولین دارای مسئولیت حقوقی، کیفری، اداری و اخلاقی بوده و باید پاسخگو باشند و نسبت به موارد تقصیر، قصور و یا کوتاهی انجام شده در مجموعه خود در محاکم، پاسخ پس دهند. طبعاً مقدمه این کار، استعفا از موقعیت و پست فعلی و قرار گرفتن در موقعیت پاسخگویی است ولی به جای آن در کشور افرادی را سراغ داریم که برای چهار دهه در مسئولیتهای گوناگونی حضور داشته ولی هیچگاه در برابر هیچیک از شکست‌ها و حوادث خسارت بار، مسئولیت پذیری نشان نداده و در مقابل، در صف اول مدعیان نیز قرار داشته اند!
از رویدادهای داخلی هفته اینکه کشورمان میزبان یک هیات از رهبران گروه جهاد اسلامی فلسطین بود که برای رایزنی پیرامون مسائل مختلف منطقه‌ای به تهران آمده بودند. این هیات که سرپرستی آنرا آقای «زبادالتُخاله» دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین برعهده داشت با مسئولین مختلف دیدار کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای این گروه، علت پیروزی‌های ملت فلسطین را علیرغم خیانت رژیم‌های ارتجاعی و سرسپرده عرب، ایستادگی و مقاومت فلسطینی‌ها دانسته و تاکید کردند تا زمانی که این مقاومت وجود داشته باشد، حمایت ما نیز وجود دارد و فشارهای سنگین جبهه استکبار به جمهوری اسلامی ایران هرگز موجب منصرف شدن ما از وظیفه الهی، دینی و عقلانی‌مان نیست.
این هفته نیز وزارت اطلاعات در ادامه مبارزه با شبکه‌های فساد اقتصادی، از کشف شبکه‌ای از مفسدان اقتصادی و سوءاستفاده کنندگان ارز دولتی و دستگیری 11 نفر از عناصر اصلی آن خبر داد و این درحالی است که هفته گذشته نیز یک شبکه 17 نفره که در چند استان مشغول به فساد بودند، دستگیر شدند.
در شبکه جدید که اعضای آن دستگیر شده‌اند معادل 4 هزار و 700 میلیارد تومان ارز دولتی به بهانه واردات کالاهای ضروری مردم از کشور خارج و در برخی از کشورها سرمایه‌گذاری شده بود. این شبکه با استفاده از کارت‌های بازرگانی شرکتهای صوری و با جعل پیش فاکتور برای ثبت سفارش واردات کالاهای ضروری اقدام کرده و با پرداخت رشوه به برخی کارکنان بانکها، از انجام تعهدات ارزی طفره رفته و مانع از اجرای اقدامات قانونی بانکها در پیگیری اعتباری می‌شدند.
در این هفته سال میلادی نو شد و مسیحیان سراسر جهان جشن‌های سال 2019 را برگزار کردند. هموطنان مسیحی در ایران نیز در کمال آرامش و آزادی مراسم‌های ویژه خود را برگزار کردند درحالی که مسلمانان در بسیاری از کشورهای غربی و مدعی دمکراسی، روز به روز تحت شدیدترین فشارهای اجتماعی و سیاسی قرار داشته و سایه شوم اسلام هراسی بر فعالیت‌های روزمره آنها تاثیر گذاشته است. همچنین ملتهای رنجدیده مسلمان در این روزها که کشورهای غربی و مسیحی مشغول جشن و شادی بودند، غرق در مصیبت‌های جانکاه با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند.
از سوی دیگر کشورهای مدعی پیروی از حضرت مسیح این روزها صحنه اعمال شدیدترین موارد نقض حقوق بشر، جنگ افروزی با فروش سلاح‌های مخرب به دولتهای خودکامه برای سرکوب ملتها بوده و علناً با وقاحت اقرار کردند که منافع مالی را بر مسائل حقوق بشری ترجیح می‌دهند و حتی از قاتلان یک روزنامه نگار سعودی که به فجیع‌ترین وضع ممکن در سفارت عربستان در اسلامبول به قتل رسید، حمایت می‌نمایند.
اخبار خارجی را با تحولات سوریه بررسی می‌کنیم. تحولات سوریه این هفته نیز تحت الشعاع تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آن کشور از سوریه قرار داشت. ترامپ، 28 آذر در پیامی غیرمنتظره اعلام کرد نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک می‌کنند، اظهاراتی که با واکنش‌های گسترده همراه بود و بسیاری از ناظران سیاسی آنرا شکست آمریکا در سوریه ارزیابی کردند.
این تصمیم با موج انتقادات داخلی علیه رئیس‌جمهور آمریکا همراه بود و حتی وزیر دفاع آمریکا نیز به همین دلیل استعفا کرد. تصمیم ترامپ با هر توجیهی که باشد نمی‌تواند این واقعیت را منکر شود که آمریکا در سوریه شکست خورده است. نیروهای آمریکایی که امروزه از سوریه و افغانستان پا به فرار می‌گذارند فردا نیز مجبور خواهند شد از عراق خارج شوند. این اعتراف ترامپ که آمریکا تاکنون هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده است بدون اینکه هیچ حاصلی داشته باشد، بارزترین مصداق برای شکست آمریکاست. دوره جدید، دوره پیروزی کشور سوریه است؛ سوریه‌ای که هفت سال پایداری و مقاومت کرد، اکنون به نقطه‌ای از ثبات و توانمندی رسیده است که بسیاری از کشورهای عربی، خواستار بازگشت به سوریه شده‌اند. امروز کردها نیز در برابر طرح آمریکا، به اشتباه خود پی برده و مایل به حمایت از ارتش سوریه هستند.
این هفته، ملک سلمان پادشاه عربستان دست به یک خانه تکانی بزرگ در هیات حاکمه این کشور زد و به گونه‌ای که رسانه‌های بین المللی، با عنوان‌هایی نظیر «جارو کردن کابینه»، «کاهش قدرت بن سلمان»، «زلزله سیاسی در کابینه» و... از آن یاد کردند. از مهرماه که جمال قاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری آن کشور در اسلامبول به قتل رسید عربستان تحت فشار فزاینده بین‌المللی قرار گرفت و بسیاری از حامیان جهانی آن کشور نیز از ترس افکار عمومی ناچار شدند به این کشور روی ترش کنند. حادثه قاشقچی موجب شد پوشش ساختگی قدرتهای بین‌المللی برای موجه جلوه دادن چهره ریاض برداشته شود و بسیاری از جهانیان به ماهیت زشت این رژیم پی ببرند. حکومت عربستان برای نجات از مخمصه جدیدی که گرفتار آن شده است دست به هر اقدامی می‌زند که تغییرات کلیدی در کابینه از جمله آن محسوب می‌شود.
سفر مخفیانه و سرزده ترامپ به عراق، رویداد دیگری بود که این هفته سروصدای زیادی به پا کرد و بازتاب وسیعی در مطبوعات و محافل سیاسی داشت. ترامپ اوایل این هفته به پایگاه عین الاسد عراق رفت و با نظامیان آمریکایی دیدار کرد ولی حواشی این سفر، بیش از خود آن اهمیت یافت. ترامپ در یک هواپیمای کاملاً استتار شده به عراق رفت و این روشن‌ترین دلیل برای شدت انزجار از دولتمردان آمریکا در منطقه است.
ترامپ در پایگاه عین الاسد از دولتمردان عراق خواست به دیدارش بروند ولی هیچ کدام از سران عراق به این درخواست ترامپ وقعی ننهادند. مقامات عراقی غیرمستقیم به ترامپ گوشزد کردند تصوری که وی از عراقی‌ها دارد، باطل است و این کشور اکنون دولتی مستقل دارد که حاضر نیست حاکمیت ملی و اعتبار بین‌المللی‌اش را به خاطر خوشایند ترامپ و امثال وی زیر پا بگذارد. ترامپ در این سفر اعلام کرد آمریکا همچنان در عراق حضور خواهد داشت که ایران را زیر نظر داشته باشد! این اظهارنظر ترامپ از یکسو تلاش برای سرپوش نهادن بر شکست‌های آمریکا در منطقه بود و از سوی دیگر، ترامپ خواست با این اظهارات به صهیونیست‌ها قوت قلب بدهد که مواضع خصمانه آنها علیه جمهوری اسلامی ایران را مدنظر دارد. با اینحال دولت عراق تاکید کرده است هرگز اجازه نخواهد داد این کشور پایگاهی برای آمریکا جهت اقدام علیه کشوری دیگر از جمله ایران باشد.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ استانداران جدید خراسان رضوی، قم، یزد و فارس رای اعتماد گرفتند وزارت اطلاعات از کریمی قدوسی شکایت کرد "سلطان کاغذ" بازداشت شد ارزش پرونده بیش از 1700 میلیارد تومان است تحلیل سیاسی هفته ایندیپندنت گزارش داد؛ قراردادهای تسلیحاتی محرمانه عربستان و انگلیس پس از مرگ قاشقچی تظاهرات گسترده اهالی الحدیده علیه نقض مکرر آتش بس توسط عربستان محسن کنگرلو: هجمه‌ها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خاطر فداکاری او برای انقلاب و نظام اسلامی بود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: فعالیت‌های اقتصادی کشور با وجود فشارهای دشمنان مثبت و امیدوارکننده است در آستانه دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همایش تقنین در جمهوری اسلامی امروز در قم برگزار می‌شود دکتر روحانی برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی و پیروزی حزب عوامی لیگ بنگلادش را تبریک گفت معاون امور مجلس رئیس جمهور: لایحه تفکیک وزارت کار از مجلس مسترد می‌شود سرپرست سازمان تامین اجتماعی: چک‌های سازمان تامین اجتماعی از بابک زنجانی پس گرفته شد تولید 4 میلیون و 553 هزار بشکه نفت و میعانات گازی در سال 96 کاسترو: آمریکا به «تقابل‌جویی» بازگشته است دکتر روحانی در دیدار دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: ایستادگی و مبارزه با رژیم صهیونیستی تنها راه دستیابی ملت مظلوم فلسطین به حقوق خود است هاشمی رفسنجانی و تقنین در جمهوری اسلامی