تقاضای مردم و اصناف در آستانه شب عید

«جهان صنعت»- هر روز بازار وارد فاز جدیدی می‌شود‌. در حالی که مردم با گرانی‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند یک روز رییس‌جمهور از کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد روز بعد وزیرش از امن و امان بودن بازار‌. اما واقعیت چیز دیگری است‌. وقتی با فعالان اقتصادی صحبت می‌کنیم همه آنها از کسادی بی‌سابقه‌ای خبر می‌دهند‌. به گفته اصناف‌، کاهش شدید قدرت خرید مردم باعث شده که قید خرید را بزنند و در بهترین حالت به دنبال رفع مایحتاج ضروری خود باشند‌. این در حالی است که مردم از دولت و وزرای روحانی توقع چنین شرایطی را ندارند‌. چیزی تا شب عید و پیک مصرف باقی نمانده. قیمت‌ها هر روز با تغییرات بسیاری مواجه می‌شود. این در حالی است که وزیر کشاورزی‌، همان وزیری که شنبه‌شب از استیضاح مجلس جان سالم به در برد، روز سه‌شنبه در حالی که انتظار می‌رفت برنامه‌های جدیدی برای کاهش قیمت محصولات کشاورزی داشته باشد، خیال همه را این گونه راحت کرد: «ما قیمت‌ها را روزانه و لحظه‌ای ارزیابی و پیگیری می‌کنیم. من و همکارانم و حتی شخص رییس‌جمهور بالا و پایین رفتن قیمت‌ها را پیگیری می‌کنیم اما باید به این مساله توجه کرد که محدودیت‌ها و گرفتاری‌ها بسیار زیاد است‌.‌»
تا چند ماه پیش هرگاه گرانی‌های بی‌رویه در نزدیکی مناسبت‌های خاص در بازار حاکم می‌شد، فعالان بازار از بی‌خبری دستگاه‌های نظارتی و دولتمردان خبر می‌دادند و این موضوع را عامل آشفتگی‌ها می‌دانستند‌. اما آنطور که محمود حجتی‌، اعلام کرده دولت از بالا و پایین قیمت‌ها خبر دارد اما به دلیل «گرفتاری» نمی‌توان بهتر از این از پس اداره بازار بر آمد‌.
تشدید گرانی برای شب عید
بازار کالاهای اساسی در سال‌جاری یکی از بدترین و عجیب‌ترین موقعیت‌های خود را تجربه می‌کند‌. به گفته نمایندگان مجلس، قیمت کالاهای اساسی آن هم با وجود تخصیص ارز دولتی حدود 40 تا 80 درصد گران شده است‌؛ گرانی‌هایی که نه تنها پایانی ندارد بلکه به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به شب عید تشدید نیز خواهد شد‌. در حال حاضر اقشار سطح پایین و کم‌درآمد جامعه توان خرید اقلامی مانند گوشت و ماهی را به طور کلی از دست داده‌اند و اقشار متوسط نیز هر گاه برای خرید گوشت به مغازه‌ها مراجعه می‌کنند دست و دلشان می‌لرزد چرا که قیمت این کالا به دلایلی همچون قاچاق دام زنده هر روز با نوسانات جدید روبه‌رو می‌شود که ممکن است هر لحظه خرید این کالا را برای آنها نیز غیرممکن کند‌.


طی روزهای اخیر شاهد این هستیم که با توجه به گرانی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ، مردم برای خرید مرغ به بازار هجوم برده‌اند‌. فکرش را بکنید مرغ در برخی مناطق سطح شهر تا مرز کیلویی 15 هزار تومان نیز رسیده است‌. این در حالی است که به گفته وزیر کشاورزی، بر اساس ارزیابی‌ها، قیمت منطقی هر کیلوگرم مرغ در بازار باید نزدیک 10 هزار تومان باشد و عرضه این محصول با قیمت‌هایی بیش از این، اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است‌. سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز بر این عقیده است که فروش مرغ گران‌تر از کیلویی 10 هزار تومان تخلف است‌. اما با این حال شاهد این هستیم که هر کیلو مرغ در آستانه 15 هزار تومان است‌.
رییس اتحادیه لوازم‌خانگی نیز با بیان اینکه سفره مردم خالی‌تر از چیزی است که بتوانند اقلام دیگری را بخرند هشداد داد که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند‌،کارخانه‌های بسیاری تعطیل می‌شوند که این وضعیت اقتصادی را بدتر می‌کند‌. به گفته طحان‌پور، قیمت لوازم خانگی ایرانی تا180 درصد و قیمت اقلام خارجی تا 250 درصد افزایش داشته است.
خرید لبنیات، امری دشوار
داستان گرانی کالاهای اساسی به همین جا ختم نمی‌شود‌. بازار لبنیات به عنوان حوزه‌ای گسترده و تاثیرگذار برای سلامتی مردم نیز طی ماه‌های اخیر گرانی‌های سرسام‌آوری را تجربه کرده است‌. در حال حاضر کالاهایی مانند شیر، پنیر، ماست، خامه و حتی بستنی با قیمت‌هایی روبه‌رو شده‌اند که خرید آنها برای مصرف‌کننده به امری دشوار تبدیل شده است‌. البته طی هفته‌های اخیر شاهد تمرکز ستاد تنظیم بازار و حتی وزیر کشاورزی بر موضوع گرانی‌های بی‌رویه لبنیات بودیم اما شواهد بازار حاکی از آن است که نه تنها قیمت محصولات لبنی کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرد بلکه برخی برندهای لبنی با اجازه ستاد تنظیم بازار اجازه گرانی را نیز به دست آوردند‌. اگرچه هستند برندهایی که پس از افزایش قیمت‌های دو تا چهار هزار تومانی، قیمت محصولات خود را تا حداکثر 500 تومان کاهش داده‌اند‌.
برنج کیلویی 18 هزار تومان
در حال حاضر حتی قیمت برنج که یکی از اقلام اساسی سفره خانوار است با افزایش روبه‌رو شده و هر کیلو برنج ایرانی در بازار حدود 18 تا 20 هزار تومان عرضه می‌شود‌. اقلامی مانند حبوبات، روغن، زرشک، ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌ها و‌.‌.‌. نیز کالاهایی هستند که بی‌نصیب از گرانی‌های چند ماه اخیر نبوده‌اند‌. از طرفی حتی قیمت چای نیز با افزایش روبه‌رو شده به طوری که دیگر نمی‌توان به راحتی چای با کیفیت را خریداری کرد‌.
در این میان نگاهی به بازار میوه‌وتره‌بار نیز نشان می‌دهد که قیمت میوه‌هایی که تولید داخل است و ارتباطی با نوسانات نرخ ارز ندارد نیز با افزایش روبه‌رو شده است‌. از این رو حتی قیمت گوجه، خیار، سیب‌زمینی و ‌. ‌. ‌. نیز آنچنان بالاست که موجب تعجب مردم می‌شود‌. از طرفی میوه‌های وارداتی نظیر موز و آناناس قیمت‌های قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند‌. در این میان بازار آجیل و خشکبار نیز حال و روز خوبی ندارد به طوری که حتی برای شب یلدا بسیاری از خانه‌ها از اقلام آجیل و خشکبار مخصوص این شب بی‌نصیب ماندند‌.
پاسکاری مسوولیت‌ها
آنچه گفته شد، تنها گوشه‌ای از وضعیت نابسامان بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی بود‌. آن وقت وزیر کشاورزی مدعی آن است که بازار را هر روز رصد می‌کند‌. اما باید حواسش باشد که تولیدکننده‌ها هم ضرر نکنند‌. این در حالی است که در سال‌جاری مردم یکی از نابسامان‌ترین بازارها را مشاهده می‌کنند و در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند‌.
بر اساس گفته‌های فعالان اقتصادی‌، بازار به طور کلی از سوی مسوولان رها شده چراکه تدابیر مناسبی برای نظم دادن به این بازار در دست آنها نیست‌. از این رو هرگاه در نشست‌های مختلف از وزرا در مورد علت آشفتگی‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار جویا می‌شویم، تنها به پاسکاری مسوولیت‌ها بسنده می‌کنند‌. از این رو این نگرانی وجود دارد که تامین اقلام مربوط به شب عید نیز مثل شب یلدا امری غیرممکن شود‌. از این رو این انتظار از دولتمردان وجود دارد که هرچه زودتر علاوه بر ذخیره کالاهای اساسی به دنبال تنظیم قیمت‌ها در این بازار نیز باشند چرا که مردم با حقوق‌های فعلی توان خرید اقلام مورد نیاز خود را آن هم به چند برابر قیمت سابق ندارند‌.