آغاز دوره ترامپ برزیل

ژایر بولسونارو در حالی سه‌شنبه شب گذشته به عنوان رییس‌جمهوری جدید برزیل سوگند یاد کرد که این رویداد در سایه بیم و امیدها در برزیل و جامعه جهانی درباره رویکرد افراطی و سیاست‌های آینده بولسونارو برگزار شد.
بولسونارو پیش از این توانست با وعده‌های جذابی همچون ریشه‌کنی فساد مالی، از بین بردن جرائم خشونت‌آمیز و رونق اقتصادی نظر مردم برزیل را جلب کند. در کنار دادن این وعده‌ها و امید مردم به بهبود اوضاع در این کشور منطقه آمریکای جنوبی، به نظر می‌رسد رویکرد رییس‌جمهوری جدید برزیل نگرانی‌هایی را نیز ایجاد کرده است. بولسونارو توانست با وعده‌های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک‌های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 توجه مردم را جلب کند و از سوی برخی کارشناسان ترامپ برزیل لقب بگیرد.
این نامزد راست افراطی در دو دور انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل توانست با کسب 55 درصد آرا‌ پیروز انتخابات شود و رقیب وی فرناندو حداد نامزد چپ‌گرا 45 درصد آرا را از آن خود کرد. مواضع و رویکردهای رییس‌جمهوری جدید برزیل حکایت از تغییرات چشمگیر در سیاست داخلی و خارجی این کشور دارد. بولسونارو در مراسم سوگند گفت: از کنگره برزیل می‌خواهم من را در بازسازی این کشور و خلاصی از فساد مالی، جرائم، خشونت و بی‌مسوولیتی‌های اقتصادی همراهی کند. وی همچنین تاکید کرد که به نیروهای پلیس قدرت و آزادی عمل بیشتری برای احیای نظم کامل در شهرهای مختلف می‌دهد.
بولسونارو: رهایی برزیل از سوسیالیسم


رییس‌جمهوری جدید برزیل ضمن اعلام اینکه انتخابش باعث رهایی کشورش از سوسیالیسم و نادرستی سیاسی شد، متعهد شد تا با فساد جرم و جنایت و سوءمدیریت اقتصادی در بزرگترین کشور آمریکایی لاتین مبارزه کند. ژایر بولسونارو در نخستین سخنرانی‌اش به عنوان رییس‌جمهوری این کشور متعهد شد تا به اصول دموکراتیک پایبند بماند.
در حالی که سرمایه‌گذاران امیدوار هستند رویکرد بازار آزاد بولسونارو اقتصاد برزیل را تقویت کند، طرفداران محیط‌زیست و گروه‌های حقوق بشر نگران هستند که وی تدابیر حفاظتی از جنگل انبوه آمازون و کنترل‌ها بر حمل سلاح در این کشور که در حال حاضر از بالاترین نرخ قتل برخوردار است، کاهش دهد. این کاپیتان سابق ارتش برزیل که در سال‌های اخیر به یک قانونگذار تبدیل شده و صریحا از دیکتاتوری نظامی برزیل در سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ میلادی حمایت کرده‌، پس از یک سخنرانی انتقادی علیه رسانه‌ها و مخالفان سیاسی که باعث ایجاد نگرانی شده، گفت: این آغاز آزادی برزیل از سوسیالیسم و نادرستی سیاسی است.
طرفدران بولسونارو در حال حاضر بی‌صبرانه منتظر هستند، وی به وعده‌هایی که برای مقابله با فساد و جرایم خشونت‌آمیز و همچنین احیای اقتصاد داده، عمل کند. همزمان با اینکه هزاران نفر از طرفداران بولسونارو که پرچم برزیل را روی شانه‌های خود انداخته بودند و شعار «کاپیتان وارد شد» سر دادند، بولسونارو سخنرانی شدید‌اللحن و انتقادی خود را آغاز کرد.
وی گفت: ما با چالش بزرگی از جمله بحران اقتصادی، نقض حقوق بشر و نابودی معنای واقعی خانواده مواجه هستیم. ما باید فورا به ایدئولوژی‌هایی که از جنایتکاران دفاع و پلیس را جریمه می‌کند، پایان دهیم. بولسونارو ۶۳ ساله از قانونگذاران خواست تا به وی کمک کنند کشور را از یوغ فساد، جنایت، بی‌مسوولیتی سیاسی و تبعیت بی‌چون و چرای ایدئولوژیکی رها سازد.
به گزارش رویترز، در حوزه اقتصادی رییس‌جمهوری جدید برزیل متعهد شد تا بازارهای خارجی را به روی برزیل باز کند و اصلاحاتی را برای کاهش کسری شدید بودجه انجام دهد و حساب‌های دولت را در مسیری پایدار قرار دهد.
بولسونارو قصد دارد تا برزیل را هم‌تراز با سطح بین‌المللی قرار دهد، فاصله‌ای میان این کشور با متحدان در حال توسعه ایجاد کند و برزیل را به سیاست‌های رهبران غربی به ویژه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا که مایک پمپئو وزیر امور خارجه کشورش را برای حضور در مراسم تحلیف بولسونارو اعزام کرد، نزدیکتر سازد.
ترامپ در توئیتی به بولسونارو تبریک گفته و نوشت: آمریکا با شماست. به عنوان یکی از نشانه‌های شفاف تغییر دیپلماتیک، بولسونارو قصد دارد سفارت برزیل در اسراییل را از تل‌آویو به قدس منتقل کند و حمایت سنتی برزیل از یک راه‌حل دو کشوری را در خصوص مساله فلسطین به چالش بکشد.
بولسونارو اقدامات برای قانونی‌سازی سقط جنین را مسدود و تدریس آموزش‌های جنسی در مدارس دولتی را حذف خواهد کرد چرا که آن را مارکسیسم فرهنگی تلقی کرده که توسط دولت‌های چپ‌گرای اخیر توصیه شده‌اند. بولسونارو با اتهامات تحریک تجاوز و جرائم مربوط به نفرت و انزجار به خاطر اظهاراتش درباره زنان، همجنس‌گرایان و اقلیت‌های نژادی مواجه شده است.
بولسونارو کیست
بولسونارو‌ گرچه خودش را فردی خارج از طبقه سیاستمداران معرفی می‌کرد، اما او هفت دوره در کنگره برزیل نماینده بوده است.
او چند باری حزب عوض کرده و حالا از اعضای یکی از احزاب قدرتمند کنگره است.
در دوره نمایندگی‌اش او حامی قوانین بسیاری در جهت منافع نظامیان بود. بعد از انتخابش به سمت ریاست‌جمهوری هم تاکنون هفت نظامی سابق را برای پست‌های وزارت برگزیده است.
او بارها از دوران تسلط نظامیان بر برزیل به عنوان روزهایی خوش نام برده است. برزیل در سال ۱۹۸۵ میلادی و بعد از 20 سال سلطه نظامیان دوباره توانست به دموکراسی باز‌گردد.