پیامد کاهش رشد چین بر اقتصاد آسیا در 2019

اقتصاددانان بر این باورند که با توجه به چالش‌های داخلی و خارجی که چین به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا با آن دست به گریبان است، چشم‌انداز اقتصادی این منطقه در سال جدید میلادی تحت تاثیر چین خواهد بود.
به نوشته روزنامه نیکی ژاپن، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که کاهش سرعت رشد اقتصاد چین در سال 2019 بر اقتصادهای سراسر آسیا تاثیر خواهد گذاشت و همه چشم‌ها به نحوه واکنش پکن دوخته شده است. طبق اعلام بانک ژاپنی نومورا، کاهش سرعت رشد اقتصاد چین، به ویژه در نیمه اول سال جدید میلادی، یکی از چالش‌های کلیدی آسیای 2019 است.
رشد اقتصاد چین در سال 2018 به تدریج روندی کاهشی را تجربه کرد. از آنجا که پکن برای کاهش بدهی داخلی، بودجه زیرساخت‌ها را کاهش داده بود، تولید ناخالص داخلی این کشور که در سه ماهه نخست 2018 به 8/6 درصد رسیده بود، در سه ماهه دوم و سوم به ترتیب به 7/6 و 5/6 درصد کاهش یافت.
اقتصاددان ارشد چینی بانک نومورا بر این باور است که سرعت رشد اقتصادی چین در ماه‌های پیش رو کمتر می‌شود. وی با اشاره به فروش کم خودرو، گفت، معتقدیم این نوع کاهش تا نیمه اول 2019 ادامه خواهد داشت. با توجه به توقف اقدامات تشویقی به منظور ترغیب مصرف‌کننده به خرید، فروش وسایل و ابزار ساختمانی نیز در نیمه اول امسال کاهش خواهد داشت.


علاوه بر عوامل داخلی، جنگ تجاری آمریکا احتمالا بر اقتصاد چین تاثیرگذار است. آمارها حاکی از لطمه‌ای است که افزایش تعرفه‌های گمرکی کالاهای چینی از سوی آمریکا به اقتصاد چین زد. طبق اعلام بانکHSCB، تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین می‌تواند باعث کاهش 7/0 تا 8/0 درصدی تولید ناخالص داخلی چین در سال 2019 شود. طبق تازه‌ترین بررسی‌های انجام شده درباره اقتصاد چین، رشد اقتصادی این کشور احتمالا از 6/6 درصد در سال 2018، به 2/6 درصد در سال 2019 می‌رسد.
با توجه به این احتمال، ناظران بازار توجه خود را به گام‌هایی معطوف کرده‌اند که دولت برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصاد کشور برخواهد داشت. رییس‌جمهوری چین در اواسط دسامبر در کنفرانس فعالیت اقتصادی از افزایش مشوق‌ها، مانند کاهش بیشتر مالیات، سخن گفته بود. چین شریک عمده بیشتر کشورهای منطقه است و کاهش سرعت رشد اقتصادش تاثیراتی بزرگ بر همه کشورهای منطقه آسیا و اعتماد بازار منطقه خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل مخرب احتمالی در آسیای 2019، انتخابات و بی‌ثباتی سیاسی ناشی از آن است.
آسیا در 24 فوریه شاهد انتخابات مجلس در تایلند، در آوریل شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری در اندونزی و ماه بعد شاهد انتخابات میان‌دوره در فیلیپین خواهد بود. انتخابات مجلس هند نیز در ماه می برگزار خواهد شد. افق‌های سیاسی این سه کشور از هم‌اکنون تحت تاثیر این انتخابات قرار گرفته است. کاهش قیمت نفت از عوامل مثبت در سال 2019 است که می‌تواند به تعدیل نرخ تورم و افزایش بودجه مصرف‌کننده آسیایی کمک کند.