حکم قضایی مسدود کردن شبکه اجتماعی محبوب کاربران ایرانی

گروه فناوری - حکم قضایی فیلترینگ اینستاگرام صادر شد. همانگونه که انتظار می‌رفت حکم قضایی برای فیلترینگ این شبکه اجتماعی محبوب صادر شده و اقدامات لازم به منظور مسدود کردن اینستاگرام در جریان است. روند خبرها، تکذیب و تاییدها و اظهارنظرها به اندازه‌ای شبیه به فیلترینگ تلگرام بوده که مسدود شدن اینستاگرام کاملا قابل پیش‌بینی بوده است. در واقع این حکم قضایی به هیچ عنوان خبر داغ یا شوکه‌کننده‌ای نبود اما بسیار خبر غم‌انگیزی است؛ برای آن‌دسته‌ای که کسب‌و‌کار خود را در اینستاگرام راه‌اندازی کرده‌اند، برای آنها که از اینستاگرام برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند و برای متخصصانی که معتقدند اینستاگرام بیش از وزارت کار کارآفرینی کرده است. افرادی که حکم فیلترینگ اینستاگرام را صادر می‌کنند هیچ اهمیتی برای کسب‌و‌کارهای قانونی و حلال کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی قائل نیستند بنابراین نمی‌توانند ادعا کنند در مقابل جامعه و کاربران اینترنتی احساس مسوولیت می‌کنند. دیگران نیز تنها به اظهارنظر و مخالفت‌های کلامی بسنده می‌کنند و در عمل هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند یا قدرت آن را ندارند که کاری کنند که البته در اصل ماجرا هیچ تفاوتی نمی‌کند. به گفته یکی از روانشناسان مطرح، اگر طوماری از دلایلی بیاورید که چرا نتوانستید کاری را انجام دهید آن طومار تنها یک معنی می‌دهد؛ شما نتوانستید. برای دولتمردان و وزارتخانه‌های متولی اینستاگرام که با فیلترینگ آن مخالفند اما در عمل نمی‌توانند یا نمی‌خواهند کاری انجام دهند این ناتوانی تاسف‌آور است. یکی از طرفداران سرسخت فیلترینگ اینستاگرام صدا‌و‌سیماست چراکه به اعتقاد مدیران این سازمان، اینستاگرام با افزودن IGTV انحصار صدا‌و‌سیما را شکسته است. ظاهرا مدیران این سازمان توقع داشتند اینستاگرام پیش از افزودن این تکنولوژی از آنها به طور رسمی اجازه بگیرد. جالب‌تر آنکه رسانه ملی کشور درست پیش از صدور حکم قضایی فیلترینگ اینستاگرام برنامه‌ای در رابطه با مضرات و آسیب‌های این شبکه اجتماعی پخش کرده بود.
صبر مدیران سر آمد
حکم قضایی اینستاگرام صادر شده و ظاهرا صبر عده‌ای برای اقدام عملی به فیلترینگ، این امر سر آمده است.
جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه (فیلترینگ) از وجود حکم قضایی برای فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز خبر داد. او در این زمینه به پیوست گفت:‌ اینستاگرام یک بار فیلتر شد و دولت وعده داد با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند اما متاسفانه در این زمینه هزینه‌ زیادی صرف شد اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. هم‌اکنون دستور قضایی برای فیلتر این سرویس داریم و نظر اکثریت شورای‌عالی فضای مجازی و دیگر تصمیم‌گیران نیز مبنی بر فیلتر شدن این سرویس است.


او در ادامه افزود: ‌طبق مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی ترافیک اینستاگرام از یک سطح بالاتر نباید می‌رفت که متاسفانه فراتر رفت و از طرفی براساس مصوبات این شورا باید دولت برای فعالیت این شبکه در کشور پس از التزام این شبکه اجتماعی به قوانین کشور و انتقال سرورها به داخل کشور مجوز صادر می‌کرد که این کار هم انجام نشده است.
براساس اظهارات او در حال حاضر به صورت یکطرفه دستگاه قضایی می‌تواند با توجه به انجام نشدن مصوبات شورا اقدام کند اما فعلا منتظر اجماع نظر در این زمینه هستیم. ولی اگر صبر کردن فایده نداشته باشد دستگاه قضایی تصمیم لازم را خواهد گرفت.
از ماه‌های گذشته گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد فیلتر شبکه اجتماعی اینستاگرام شنیده شده است. در همین زمینه امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات نیز اعلام کرد موضوع فیلترینگ اینستاگرام به تصویب مراجع ذی‌ربط نرسیده است اما عده‌ای به شدت به دنبال فیلتر کردن این شبکه اجتماعی هستند.
پس از فیلترینگ اینستاگرام چه اتفاقی می‌افتد‌
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با فیلترینگ اینستاگرام تنها به این نظر بسنده کرد که فردای فیلترینگ اینستاگرام چه اتفاقی می‌افتد و طرفداران فیلترینگ این شبکه اجتماعی را با این پرسش تنها گذاشت. برخی رسانه‌ها نیز به گونه‌ای این خبر را منتشر کردند که گویی وزیر جوان چه اعتراض محکم و قاطعی به فیلترینگ اینستاگرام کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای مردم توضیح داده شود فردای فیلترینگ اینستاگرام چه اتفاقی رخ می‌دهد.به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری‌جهرمی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت درباره احتمال فیلترینگ اینستاگرام، گفت: من متن صحبت‌های معاون دادستان را نخواندم و صبح امروز (دیروز) در دولت از تیتر اخبار متوجه این موضوع شدم. فرض بر اینکه حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد. این سوال پیش می‌آید که بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند و دو‌قطبی فیلترینگ یا مخالفت با فیلترینگ را درست نکنند.
وی ادامه داد: برای مردم بگویند از فردای فیلترینگ اینستاگرام در کشور در زندگی مردم، حاکمیت و کاهش جرائم چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در این زمینه باید جمع‌بندی عقلایی شود.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر بسته‌های اینترنتی که اپراتورها ارائه می‌کنند وجود دارد بیان کرد: نظارت دقیق است و کم‌فروشی نداریم. امروز (دیروز) گزارشی از سازمان تنظیم مقررات درباره بسته‌های اینترنتی و مکالمه‌ها به من رسیده است. طبق این گزارش در گذشته سهم مصرف فناوری اطلاعات در زندگی مردم 1/2 درصد سبد خانوار بوده است اما با افزایش تعرفه‌ها و تعرفه مکالمات و بسته‌های اینترنتی که در چارچوب مصوبات سازمان تنظیم مقررات بوده است، این رقم حدود 3/0 درصد افزایش یافته است. درآمد اپراتورها هم هفت تا ۱۰ درصد افزایش داشته است.
آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه «۷۰ درصد هزینه‌های اپراتورها ارزی و ۱۰۰ درصد درآمد آنها ریالی است» گفت: نوسانات نرخ ارز این اپراتورها را دچار مشکل جدی کرده است. پیشنهاد ما به ستاد اقتصاد مقاومتی این بوده است که هزینه‌های توسعه اپراتورها را کاهش دهیم و باند ۷۰۰ و ۸۰۰ آزاد شود‌ زیرا اگر کاهش هزینه برای اپراتورها انجام نشود معنای آن افزایش هزینه‌های بسته‌های اینترنتی است.
کارآفرینی اینستاگرام بیش از وزارت کار
پیش از این نیز علی دادگر، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» اظهار کرده بود: بسیاری از کارشناسان معتقدند اینستاگرام بیش از وزارت کار، کارآفرینی کرده است بنابراین اگر از عموم مردم نظرسنجی شود به طور حتم خواهند گفت که با فیلترینگ اینستاگرام مخالف هستند و کمتر کاربری هست که خواهان مسدود شدن یا عدم دسترسی به اینستاگرام باشد.او گفته بود: در اینستاگرام تولید محتوا بسیار آسان بوده و امکان کارآفرینی در آن راحت است. بعد از رایج شدن استفاده از تلفن هوشمند، بازار کار رونق گرفته و مشاغل زیادی ایجاد شده است. اینستاگرام در واقع به اقتصاد کمک شایانی کرده است.
مساله بر سر پول است
محمود محمدی، کارشناس فناوری اطلاعات و مشاور کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» نیز درباره نسخه‌های کپی اینستاگرام گفته بود: اگر نسخه‌های مشابه اینستاگرام ایجاد شوند می‌توانند درآمدزایی خوبی داشته باشند. به نظر می‌رسد قضیه بیشتر بر سر پول است، عده‌ای بر این باور هستند که اگر نسخه مشابه اینستاگرام را ایجاد کنند می‌توانند درآمدزایی خوبی داشته باشند. به هر روی اینستاگرام از اینفلوئنسرها هیچ مبلغی دریافت نمی‌کند اما نسخه‌های ایرانی مشابه می‌توانند درآمدزایی خوبی از فعالیت اینفلوئنسرها داشته باشند.
او گفته بود: همچنین اگر شبکه‌ای ایرانی مشابه اینستاگرام ایجاد شود می‌تواند از قبال تبلیغات نیز درآمدزایی کند. به هر روی شبکه‌ای ایرانی مشابه اینستاگرام می‌تواند سود خوبی داشته باشد و شاید تمامی ماجرای فیلترینگ اینستاگرام نیز همین باشد.