گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند

گروه فرهنگ - «شفیعی‌کدکنی را به دلیل نداشتن کارت به دانشگاه تهران راه ندادند!» بله، این خبر واقعی است! انتظامات دانشگاه تهران روز سه‌شنبه به دلیل اینکه دکتر شفیعی‌کدکنی، یکی از برجسته‌ترین و قدیمی‌ترین استادان ادبیات ایران و استاد ممتاز دانشگاه تهران، کارت پرسنلی همراه نداشت، مانع ورود او به این دانشگاه شد!
پادرمیانی رئیس دانشگاه هم اثر نداشت!
دیروز خبری باورنکردنی در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر و بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی با واکنش روبه‌رو شد. طبق خبری که ایلنا آن را منتشر کرده است، روز سه‌شنبه یازدهم دی‌ماه، به‌رغم حضور دانشجویان در کلاس درس، کلاس به علت عدم حضور استاد تشکیل نشد. حال آنکه به مدت بیش از یک ساعت، فاصله استاد از محل تشکیل کلاس فقط 5 دقیقه بود و استاد کماکان پشت درهای دانشگاه مانده بود. علت این اتفاق، همراه نداشتن کارت پرسنلی توسط دکتر شفیعی کدکنی بود که به همین جهت، انتظامات مانع از ورود وی به دانشگاه شدند.
بسیاری از دانشجویان معتقد بودند که این اتفاق به علت بروز حوادث روز قبل از آن در مقابل دانشگاه تهران بود که مقرر شده بود در این روز هیچ‌کس بدون کارت پرسنلی یا کارت دانشجویی وارد دانشگاه نشود. ظاهرا پادرمیانی مدیر گروه ادبیات فارسی و حتی گفته می‌شود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه، نتوانست کارساز باشد و تلاش‌ها برای ورود دکتر شفیعی کدکنی به دانشگاه به علت به همراه نداشتن کارت پرسنلی بی‌نتیجه ماند.


بعد از پیگیری‌های این خبرگزاری برای تماس با ریاست دانشگاه و بی‌نتیجه ماندن آن، جست‌وجو برای فهم چرایی این اتفاق از کانال تماس با مدیریت روابط‌عمومی دانشگاه دنبال شد ولی این مسئول گفت: اتفاق خاصی نبوده است و این موضوع حل شده! و البته ارتباطی با انتظامات دانشگاه تهران نداشته و تلاش‌ها برای عدم ورود ایشان به دانشگاه، بیشتر معطوف به نیروهایی بیرون از دانشگاه بود. مدیر مربوطه با اعلام اینکه در جلسه است، از پاسخ‌گویی به سایر پرسش‌ها امتناع کرد.
گفت‌وگو با مسئول حراست و انتظامات دانشگاه تهران نیز به نتیجه روشنی منجر نشد و او با بیان اینکه «اتفاق خاصی نبوده و نیازی به خبری شدن ندارد» از گفت‌وگو در این‌باره، به دلیل حضور در جلسه سر باز زد!
شفیعی کدکنی کیست؟
اما چرا دقیقا این اتفاق بسیار خاص بوده و نباید به سادگی از آن گذشت؟ مگر شفیعی کدکنی کیست که راه ندادنش به یک دانشگاه تا این اندازه مهم است؟ عجیب‌تر آنکه آذر سال گذشته شفیعی‌کدکنی، استاد برجسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی، به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد و حالا او را به دانشگاهی که سال‌ها در آن برای تدریس به جوانان این سرزمین و اعتلا زبان و ادبیات فارسی مو سپید کرده بود، راه ندادند.
بارها و بارها عکس‌های کلاس‌های مملو از جمعیت کدکنی در فضای مجازی بازنشر شده است. دانشجوها برای شرکت در کلاس‌هایش سر و دست می‌شکنند و حتی حاضرند چهارزانو روی زمین بنشینند اما در محضر این استاد چند دقیقه‌ای تلمذ کنند.
محمدرضا شفیعی کدکنی در 19 مهر 1318 در کدکن خراسان به دنیا آمد. او به دبستان و دبیرستان نرفت اما چنان نبوغی داشت که در هفت‌سالگی تمام الفیه ابن‌مالک را از حفظ بود. شفیعی کدکنی، زبان و ادبیات عرب را از کودکی از پدرش و محمدتقی ادیب نیشابوری آموخت. فقه، کلام و اصول را هم نزد شیخ هاشم قزوینی (معروف به «فقیه آزادگان») فراگرفت. اما پس از مرگ شیخ هاشم، تا آخرین مراحل درس خارج فقه را نزد سید محمدهادی میلانی خواند و در این دوره با رهبر معظم انقلاب هم‌درس بود. او به پیشنهاد دکتر علی‌اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکده ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی، و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت.
جالب است بدانید از سال 1348 کدکنی در دانشگاه تهران تدریس کرده است، یعنی چیزی حدود 49 سال!! بدیع‌الزمان فروزانفر، استاد زبان و ادبیات فارسی و ادیب معاصر، زیر برگه پیشنهاد استخدام او نوشته بود «احترامی است به فضیلت او».
خدمات شفیعی کدکنی به ادبیات معاصر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. او در عرصه تالیف، تصحیح، ترجمه، نقد و تحقیق، بی هیچ تردیدی، چهره‌ای ممتاز در ادبیات ایران است. تصحیح اسرارالتوحید، نوشته محمد بن منور بن ابی‌سعد بن ابی‌طاهر بن ابی‌سعید میهنی؛ تصحیح تاریخ نیشابور نوشته حاکم نیشابوری؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات منطق‌الطیر؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات اسرارنامه؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات الهی‌نامه؛ تصحیح غزلیات شمس تبریز و ... تنها بخش کوچکی از آثار بسیار این ادیب معاصر است.
شفیعی کدکنی، از نگاه دیگران
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از استاد شفیعی کدکنی به عنوان یک چهره ماندگار و تاثیر‌گذار بین‌المللی یاد می‌کند که تالیفات و تحقیقات گسترده‌ای در حوزه زبان و ادب فارسی دارد، کسی که جزئی از مفاخر علم و ادب و فرهنگ ایران‌زمین و سرمایه‌های این مرز و بوم است.
دکتر محمدجعفر یاحقی، پژوهشگر و نویسنده ایرانی،درباره نقش و جایگاه دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی در ادبیات معاصر ایران گفته است: ما باید قدر مفاخر خود به ویژه مفاخر معاصر را بدانیم و فرهنگ و هنر این مرز و بوم را به اندیشه‌ها و دغدغه‌های آنان پیوند دهیم.
میلاد عظمی، استاد ادبیات دانشگاه تهران گفته است:‌ از دکتر موحد (محمدعلی موحد) شنیدم که گفت شفیعی در کار خود نظیر ندارد. گفت بسیار شادم که شفیعی‌ کدکنی گفته من اگر وزیر بودم مقاله «بازخوانی پرونده اتحاد اسلام نادر» تو را در کتاب‌های درسی می‌گذاشتم تا همه فرزندان ایران آن را بخوانند.
هادی خانیکی، روزنامه‌نگار و استاد ارتباطات هم درباره شفیعی کدکنی می‌گوید: من اگر بخواهم از شفیعی کدکنی در دنیای امروز حرف بزنم، فکر می‌کنم بهتر است این تعبیر را از «اکتاویو پاز» وام بگیرم که در توصیف جهان معاصر می‌گفت «جهانی با جهان‌های بسیار در درونش»؛ من هم فکر می‌کنم بدون هیچ غلوی باید گفت که شفیعی کدکنی جهانی است با جهان‌های بسیار درونش، همان‌گونه که شفیعی عاشق ایران است، همان پیچیدگی‌های ایران را در دنیای او می‌توان دید. برای درک دنیای شفیعی‌کدکنی و مواجهه او با جهان پیرامونش، باید به این نکته اشاره کرد که در درون ذهن وی، ساحت‌ها و اندیشه‌ها و تجارب مختلف به خوبی با هم گفت‌وگو کرده‌اند. محمدرضا شفیعی کدکنی در فرهنگ ایرانی نوعی گشودگی بین سنت و تجدد، شعر و سیاست و عناصر دیگری که به ظاهر جمع نقیضین هستند ایجاد کرد. فکر می‌کنم اگر بتوانیم شفیعی کدکنی را معیار استاد بودن قرار دهیم، می‌توانیم ادعا کنیم فرهنگ ایرانی را ارتقا داده‌ایم.
با این اوصاف، عصر روز گذشته اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پرسنل انتظامات و حراست این دانشگاه هیچ نقشی در بروز اتفاق فوق نداشته‌اند و تنها به دلیل بروز برخی ناآرامی‌ها در اطراف دانشگاه تهران، کنترل بیشتری روی عبور و مرور داشته‌اند که این امر باعث ایجاد تجمع در مقابل ورودی دانشگاه شده است. استاد شفیعی کدکنی هم تصور کرده‌اند که امکان حضورشان در دانشگاه فراهم نخواهد شد و در نتیجه از ورود به دانشگاه صرف‌نظر کرده‌اند.
بی‌تردید ابهام‌ها و تردیدهای فراوانی در متن و محتوای این بیانیه وجود دارد که به نظر می‌رسد دانشگاه تهران باید به آنها پاسخ دهد. تعارض‌های محتوایی متن به شکلی آزاردهنده نوعی فرافکنی از سوی روابط عمومی دانشگاه تهران را بازتاب می‌دهد. با این حال، باید آرزو کرد که متن این بیانیه قرین واقعیت باشد. هر چند حتی یک روز عدم تدریس شفیعی‌کدکنی هم ضایعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود. با وجود تمام موارد مطرح شده، آیا باز هم راه ندادن استاد ممتاز دانشگاه تهران «اتفاق خاصی نبوده و نیازی به خبری شدن ندارد؟!»
سایر اخبار این روزنامه
یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ ژوبین صفاری دوراهی خصوصی یا دولتی‌بودن شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می‏شود؟ صفرهای کمرنگ روی پول ایران « ابتکار » در گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند کردها در میانه دمشق ، آنکارا و واشنگتن «ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم «ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس! گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیفزایید