«ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس!

معصومه معظمی
در حالی که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 98 از سوی کمیسیون‏های مختلف تعیین شده‏اند و مجلس درگیر بررسی بودجه شده است، یکی از نمایندگان اعتقاد دارد بودجه‌ای که یک بار از سوی رهبری مورد تذکر اصلاحی قرار گرفته و بعد از اصلاحیه از سوی رئیس جمهوری دوباره به مجلس برگشته است، بودجه قابل اتکایی نبوده و جوابگوی کشور نیست. فردین فرمند، نماینده مردم میانه روز گذشته با تحصن نیم ساعته مقابل هیئت‌رئیسه مجلس خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی درباره بودجه 98 شد تا بتواند در آن جلسه حرف هایش را بدون پرده با نمایندگان مطرح کند. موضوعی که اخیرا به عنوان بدعتی نوظهور در حال تسری بین نمایندگان است و به صورت فردی یا گروهی در قالب استعفای دسته جمعی، اعتراض گروهی و اینبار تحصنی فردی مقابل هیئت رئیسه در حال فراگیری است. اقدامی که بازتاب مناسب و مثبتی در جامعه ندارد و برخی آن را رفتاری انتخاباتی و تلاش برای دیده شدن نمایندگان در سال پایانی مجلس می‌دانند.
صبح روز گذشته فردین فرمند، نماینده مردم میانه به عنوان نماینده متقاضی برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس درباره بررسی بودجه 98 به نشان اعتراض برای شنیده شدن حرفش و اجرای درخواستش نیم ساعتی در مقابل هیئت رئیسه مجلس تحصنی انفرادی کرد. بر این اساس هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه که پیش از این به همراه جمعی از نمایندگان استان خوزستان در مقابل رئیس جمهوری برای جلوگیری از انتقال آب کارون اعتراض کرده بودند، متن کتاب قانون اساسی را در دست داشت و به همراه تعدادی از نمایندگان از جمله بهروز بنیادی نماینده کاشمر، سیدمحمد‌جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر، حسن نوروزی نماینده رباط کریم، محمدعلی وکیلی نماینده تهران و ... سعی در جلب رضایت فرمند داشتند تا به جایگاه و صندلی خود برگردد. ولی ظاهرا نماینده متحصن حرفی به آنها زد که این نمایندگان قانع ‌شدند و به صندلی خود بازگشتند.
ماجرای تحصن تک نفره!


ماجرای اعتراض و تحصن فرمند از این قرار بود که او اعتقاد داشت بودجه 98 ایرادهایی دارد که باید در جلسه غیرعلنی درباره آنها صحبت شود. طبق آیین نامه داخلی مجلس اگر 10 نفر از نمایندگان خواستار برگزاری جلسه غیر علنی باشند، هیئت‌رئیسه باید این زمینه را مهیا کند. اعتراض فرمند هم به بی توجهی هیئت رئیسه نسبت به این موضوع بود و ازهیئت رئیسه می خواست که جلسه را غیرعلنی کنند تا دلیل مخالفتش با بودجه را بیان کند. در ادامه تحصن نماینده میانه در جلوی جایگاه هیئت رئیسه، در نهایت تلاش سایر نمایندگان برای جلب رضایت فرمند نتیجه داد و این نماینده برای دقایقی به صندلی خود بازگشت. در این لحظه جمعی از نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس تقاضای جلسه غیرعلنی داشتند که این درخواست توسط هیئت رئیسه در صحن علنی قرائت شد و در دستور کار قرار گرفت. فرمند در فرصتی که به او برای بیان درخواستش داده شد، گفت: «یک هفته پیش این بودجه یک بار به دولت برگشته و مجددا به مجلس آمده و آقا نمی‌توانستند آن را دوباره برگردانند. من تقاضای جلسه غیر علنی داشتم و هر راه قانونی را که رفتم اتفاقی نیفتاد. یا به آیین نامه عمل کنید یا بگویید موافق هستید و یک آیین نامه دیگر بنویسید. طبق آیین نامه ۱۰ نماینده حق دارند تقاضای جلسه غیر علنی کنند.» او ادامه داد: «من در توضیح این تقاضا باید شرایط اضطرار را توضیح دهم. می‌ترسم اگر صحبت کنم دلار به ۲۰ هزار تومان برسد. چیز دیگری نمی‌گویم زیرا اگر بگویم تشویش اذهان می‌شود.»
بغض و گریه نماینده متحصن
فرمند در حالی که بغض کرده بود و گریه می کرد ادامه داد: «وقتی از آقا خرج می‌کنید من قاطی می‌کنم. من می‌خواهم در جلسه غیرعلنی درباره‌ بودجه ۹۸ صحبت کنم. وقتی که ما تلف می‌کنیم موجب خوشحالی آمریکا می‌شود. بودجه با یک میلیون بشکه نفت بسته شده مگر می‌گذارند نفت بفروشیم. آنها ۸ کشور را مستثنی کردند و ۵۰۰ نفر را گذاشتند که با این کشورها کار کنند و جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند. نمی‌شود بودجه را با ۱ میلیون بشکه نفت بست.» ولی نمایندگان مخالف غیرعلنی شدن جلسه گفتند که طبق ماده 102 آیین نامه داخلی، اضطرار و حساسیتی خاص در کشور پیش نیامده و بحث امنیتی نیست که درخواست جلسه غیرعلنی داشته باشند. آنها از جمله اسدالله عباسی وغلامرضا کاتب تاکید کردند که مشکل امنیتی نداریم و بحث بودجه و مسائل اقتصادی به این ماده ربطی ندارد.
مخالفت مجلس با غیرعلنی شدن جلسه
در ادامه تقاضای برگزاری جلسه غیر علنی به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۷۶ رای موافق، ۱۰۴ مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر، با این درخواست مخالفت کردند.
نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت اقداماتی فردی و گروهی از سوی برخی نمایندگان با نزدیک شدن به پایان عمر مجلس دهم است. نکته ای که برخی آن را به دلیل نگرانی نمایندگان برای پاسخگو بودن به مردم حوزه انتخابیه و فشار و مطالبه آنها می دانند و گروهی دیگر این رفتارهای نوظهور را اقدامی می دانند که کاربردی انتخاباتی دارد. در این راستا برخی نمایندگان موافق این رفتار همکاران خود و برخی دیگر منتقد آن هستند و این اقدامات را دون شان مجلس و نمایندگان می دانند.
تحمیل خواسته خود به هیئت‌رئیسه
مطلوب نیست
حمید بنایی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در گفت وگو با «ابتکار» با انتقاد از چنین رفتارهایی گفت: «نمایندگان گاهی مطالبه ای قانونی و گاهی مطالباتی شائبه برانگیز دارند. اگر بخواهیم با تحصن و استعفای دسته جمعی و داد و فریاد خواسته مان را به دولت یا هیئت رئیسه مجلس تحمیل کنیم، اقدام جالبی نیست و این رفتار در مجلس جایگاه قانونی ندارد.» علی گل مرادی، نماینده مردم ماهشهر و بندر امام هم در نکوهش چنین رفتارهایی جدای از به حق بودن یا نبودن مطالبه، این رفتار را مورد انتقاد قرار داد و به «ابتکار» گفت: « شرایط امروز کشور در واقعیت شرایط خوبی نیست و اگر بر اساس حقایق بخواهیم ساختارها و شانیت را بررسی کنیم، جایگاه مجلس جایگاهی والا و برجسته و بسیار اثربخشی در اداره کشور است، ولی حق نداریم با چنین رفتارهایی جایگاه مجلس را زیر سوال ببریم.» او ادامه داد: «یکی از مشکلات این است که وقتی موضوعات مرتبط با مجلس اتفاق می افتد، جدای از اینکه اندازه و بزرگی و اهمیت موضوع چقدر است متاسفانه آنقدر آن موضوع را برجسته می کنند که کاملا ملموس به شان و جایگاه مجلس ضربه وارد می کند.»
برخی به دنبال تخریب جایگاه مجلس‏اند
عضو فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه «مجلس امروزه از جانب گروه‏ها و دسته های مختلف به دلایل گوناگون در راس امور قرار نمی گیرد»، تصریح کرد: «البته مقصر اصلی خود مجلس است و اگر نمایندگان بیشتر مراقب امور باشند و پایبند و به قواعد و اخلاقیات حاکم بر مجلس باشند، بسیاری از این اتفاقات رخ نمی دهد و شان مجلس هم حفظ می‌شود.» گل مرادی به «ابتکار» گفت: «اگر باور داشته باشیم گروهی در بیرون مجلس نسبت به مجلس بدبین هستند و برخی با غرض و مرض و گروهی بدون غرض به دنبال تخریب جایگاه مجلس هستند، بیشتر مراقب رفتارمان هستیم. بنابراین به عنوان نمایندگان مجلس باید به نحوی عمل کنیم و مجلس به شکلی اداره شود که این افراد از موضوع سوءاستفاده نکنند و دنبال آسیب زدن به مجلس نباشند.» این عضو کمیسیون انرژی مجلس بااشاره به موضوع اخیر و تحصن انفرادی فرمند در مقابل هیئت رئیسه مجلس، گفت: «براساس ماده 102 آیین نامه داخلی مجلس اگر کشور در شرایط بحرانی و خاصی قرار بگیرد و امنیت کشور به مخاطره بیفتد، 10 نفر از نمایندگان می توانند با درخواست کتبی از هیئت رئیسه تقاضای برگزاری جلسه غیرعلنی کنند، ولی موضوع مورد نظر همکار خوبم آقای فرمند موضوع امنیتی و حساسی نبود که عدم طرح آن امنیت کشور را به مخاطره بیندازد.»
مطالبه فرمند درراستای
آیین نامه داخلی بود
ولی شهاب الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس، این اقدام فرمند را درراستای توقع و مطالبه مردم از نمایندگان دانست و تاکید کرد که چنین رفتارهایی بدعت نیست و در چارچوب آیین نامه داخلی مجلس انجام شده است و هیئت رئیسه باید به این مطالبه زودتر توجه می کرد.
این عضو فراکسیون امید به «ابتکار» گفت: «آقای فرمند طبق آیین نامه درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی داشت و به نظرم هیئت رئیسه در این باره مقصر بود و باید اجازه می داد اودرخواستش راعملی کند. یک هفته است که این موضوع را پیگیری می کند، در خواست او مطالبه خوبی بود ولی نتوانست آن را به درستی مطرح کند به همین دلیل مجلس به جلسه غیرعلنی رای نداد.»
بیمقدار همچنین استعفای دسته جمعی نمایندگان اصفهان را بدعت ندانست و تاکید کرد: « نماینده حق دارد این مطالبات را داشته باشد. چون موضوع و مطالبه آنها استانی بود بازخورد مناسبی در جامعه نداشت، ولی اگر 50 نماینده درباره موضوعی ملی استعفا بدهند یا تحصن کنند، خیلی از مشکلات مردم از جمله مشکلات اقتصادی آنها حل می شود. به نظر من این کارها بدعت نیست، بلکه درراستای وظایف نمایندگی آنها است.»
استعفای دسته جمعی نمایندگان یک استان بدعت بدی بود
ولی حمید بنایی، این اقدام نمایندگان استان اصفهان را دارای وجهه خوشایندی در جامعه ندانست چرا که مشکلات کم آبی مختص به اصفهان نیست. این نماینده مستقل مجلس افزود: «من رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی هستم و ما هم 18 نفر هستیم و مجمع خراسان بزرگ متشکل ازخراسان شمالی و جنوبی هم 26 نفر هستیم. ما هم مشکلات کم آبی و خشکسالی داریم ولی همیشه سعی داشته ایم متانت و احترام به ساحت مجلس و رئیس جمهوری را رعایت کنیم و به دنبال بدعت‏های عجیب نیستیم.»
گل مرادی هم در ادامه اظهاراتش ضمن رد چنین رفتارهای نو و آسیب زایی به جایگاه مجلس، به «ابتکار» گفت: «مجلس 290 نماینده دارد و اگر قرار باشد هر یک طبق سلیقه خود بی توجه به قانون عمل کنند، هرروز شاهد طرحی نو در مجلس خواهیم بود.» نماینده مردم ماهشهر و بندر امام در عین حال پیشنهاد داد که هیئت رئیسه هر 6 ماه یک بار جلسه ای غیرعلنی برای نمایندگان برگزار کند تا مطالبی که نمی توانند در جلسه علنی مطرح کنند را در جلسه غیرعلنی بدون پرده و نگرانی با همکاران خود در میان بگذارند تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.
سایر اخبار این روزنامه
یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ ژوبین صفاری دوراهی خصوصی یا دولتی‌بودن شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می‏شود؟ صفرهای کمرنگ روی پول ایران « ابتکار » در گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند کردها در میانه دمشق ، آنکارا و واشنگتن «ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم «ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس! گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیفزایید