«ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم

فاطمه مهردادیان- بهبود معیشت مردم مهم‌ترین هدفی بود که به گفته رئیس‌جمهور درلایحه بودجه ۹۸ به کار گرفته شده بود؛ بودجه‌ای که تلاش می‌کند در شرایط سخت با ۲۰ درصد افزایش حقوق و دستمزد تا حدودی از فشارهای اقتصادی بکاهد. رئیس‌جمهور معتقد است به‌رغم شرایط دشوار اقتصادی، فشار و تحریم‌های خارجی، دولت همه تلاش خود را به کار گرفته است که یارانه خدمات یا کاهش نداشته باشد یا کاهش‌ها بسیار جزئی باشد، چنانکه قرار است در بخش آب، برق، نفت، بنزین، گازوئیل، خدمات آموزشی و بهداشتی رقمی نزدیک به 900 هزار میلیارد تومان پرداخت شود.
بر اساس لایحه ارائه‌شده، سال آینده ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا خواهد کرد. با این وجود نمایندگان مجلس معتقدند بخشی از یارانه پرداختی دولت نظیر یارانه بنزین در مسیر صحیحی هدایت نشده و به نوعی اتلاف منابع است.
شهبازحسن‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه سال آینده در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: دولت ۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی به مردم می‌دهد و همراه ۴۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به نوعی هدررفتن منابع مالی کشور است و باید با واقعی‌سازی قیمت سوخت ترمیم شود.
با وجود تاکید نمایندگان مجلس برای واقعی‌سازی قیمت سوخت در آنچه که در قانون بودجه ۹۸ به مجلس تقدیم شده است سخنی از تغییر قیمت بنزین به میان نیامده است.


همچنین حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ مجلس، درگفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به ویژگی‌های مثبت بودجه ۹۸ گفت: به نظر می‌رسد 2 سقفی بودن لایحه بودجه ۹۸ به معنای واقعی دیدن شرایط کشور بوده و همچنین نرخ تسعیر ارز متغیر نیز به‌عنوان یکی از روش‌های مدیریت بازار محسوب می‌شود و با این حال هنوز بودجه در بعضی از چارچوب‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست، اما تغییرات صورت‌گرفته نیز می‌تواند مثبت و یک گام به جلو تلقی شود .
وی افزود: از دیگر ویژگی‌های مثبت بودجه افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد است که نسبت به سال‌های گذشته با دامنه رشد قابل توجهی روبه‌رو شده و می‌تواند نشان از توجه دولت به اهمیت وضعیت معیشتی مردم باشد .
فولادگر تاکید کرد: هرچند که در جریان رشد پایه‌های مالیاتی باید به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که مالیات‌دهندگان صرفا کارمندان و کارگران نباشند و ثروتمندان هم در لیست مالیات‌دهندگان قرار گیرند، با این وجود به نظر می‌رسد دولت تلاش خود را برای بهبود شرایط معیشتی مردم کرده است.
وی همچنین در پاسخ به اینکه وضعیت یارانه‌ها در لایحه بودجه چگونه خواهد شد تاکید می‌کند: هنوز بررسی بودجه به شکل قوی صورت نگرفته، اما به نظر می‌رسد تغییر معناداری در پرداخت یارانه‌ها به مردم صورت نگیرد.
بر اساس لایحه بودجه سال آینده دولت به مجلس، ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و غیرنقدی است و رشد 44 هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال جاری تصریح شده و قیمت سوخت و تداوم عرضه بنزین به قیمت لیتری هزار تومان در سال آینده در قانون بودجه ۹۸ مورد تاکید قرار گرفته است.
رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است پس از نوسان‌های بازار مالی که طی ماه‌های گذشته معیشت مردم را آسیب‌پذیر کرد و همچنین تورم و شرایط اقتصادی، تاب‌آوری اقتصادی خانوار را کاهش داده است. مجلس منتظر بود تا لایحه بودجه به نوعی تدوین شود که بر زندگی افراد جامعه اثر گذاشته و برای اقشار کم‌درآمد روزنه امیدی پیدا شود تا وضعیت معیشتی آنها بهبود نسبی پیدا کند. تاثیر مثبت و کارآمدی بودجه را باید علاوه بر افزایش حقوق و دستمزد در کنترل نرخ تورم دانست. از سوی دیگر باید اجماعی از بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود که علاوه بر حقوق و دستمزد، کنترل تورم و بهبود وضعیت اشتغال نیز در آن دیده شود.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس، در همین رابطه گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی مردم، زنجیره‌ای از رفتارهای اقتصادی دولت لازم است که در آن رشد اقتصادی میل به منفی پیدا نکرده و حمایت از تولید و توزیع پول از طریق این تسهیلات به‌موقع صورت گیرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: وضعیت نابسامانی که با رشد نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در کشور رخ داد، باعث شد تا وضعیت معیشتی دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه با چالش جدی روبه‌رو شود و نیاز بود دولت با یک اقدام اورژانسی به کمک بهبود معیشت مردم بیاید. بر اساس اصول ۲۸ و ۴۳ قانون اساسی پیرامون حقوق شهروندی، دولت موظف است تا حقوق مردم را در مورد توجه قرار داده و وضعیت اقتصادی را به گونه‌ای در جامعه کنترل کند تا نشاط اجتماعی و امید در جامعه افزایش پیدا کند. این نماینده مجلس اضافه کرد: دولت قدم‌های درستی در لایحه بودجه ۹۸ به نفع اصلاح نظام اقتصادی و بودجه‌نویسی برداشته است و انتظار می‌رود که این روند را در جزئیات لایحه بودجه و همچنین تدوین بسته‌های حمایتی مدنظر داشته باشد.
این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که نقش مجلس برای بهبود معیشت مردم چیست، خاطرنشان کرد: بهبود فضای کسب‌وکار و تصویب قوانینی که تولید را تسهیل کرده و قوانین مزاحم را لغو کند می‌تواند اثر فزاینده برای خروج از رکود و رشد اقتصادی داشته باشد.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکز نمایندگان ملت برروی و اشتغال و کاهش بیکاری و همچنین کنترل قیمت گذاری و کیفیت کالاها می‌تواند زمینه بالندگی تولید را فراهم کند. هرچند کشور با شرایط تحریم روبه-روست اما اگر نیمه پر لیوان را ببینیم در شرایط سخت و دشوار همواره خلاقیت‌ها و مدیریت‌ها توانسته به کمک کشورها بیاید.
سایر اخبار این روزنامه
یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ ژوبین صفاری دوراهی خصوصی یا دولتی‌بودن شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می‏شود؟ صفرهای کمرنگ روی پول ایران « ابتکار » در گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند کردها در میانه دمشق ، آنکارا و واشنگتن «ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم «ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس! گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیفزایید