شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار

زهرا داستانی
حوالی ساعت 4 بعد از ظهر روز چهارشنبه تهران مهمان بوی ناخوانده نامطبوعی بود که چندین سازمان و نهاد دولتی از سازمان مدیریت بحران تا محیط‌زیست، قرارگاه ثارالله، آتش نشانی، شرکت فاضلاب، شهرداران مناطق و سازمان پدافند غیرعامل را درگیر خود کرد. کمیته ویژه بوی بد در تهران تشکیل شد و گشت ویژه برای شناسایی منشا این بو در خیابان‌های تهران به راه‌ افتادند. عده‌ای ابتدا با این خبر جک ساختند، عده‌ای دیگری حرف‌های درگوشی درباره این بوی بد مرموز زدند و منابع خبری آن را به یکی از پالایشگاه تهران، به فاضلاب خیابان انقلاب و حتی فعالیت آتشفشانی دماوند مرتبط دانستند.
از ظفر تا میرداماد، از سیدخندان تا تهرانپارس، از امام حسین تا شهر ری، شهروندان تهرانی روز گذشته گزارش‌هایی را از استشمام بوی بدی شبیه به بوی فاضلاب به شهرداری و آتش‌نشانی تهران اعلام کردند. عده‌ای می‌گفتند که ابتدا این بو از میدان حسن‌آباد بلند شده و برخی از شهروندان شهر ری مدعی شده‌اند که از چند روز گذشته بوی خفیف‌تری از آنچه دیروز در فضای شهر پیچیده، استشمام کرده‌اند. خبر انتشار بوی نامطبوع در شهر هر چه که بود به سرعت پیچید و خیابان‌های تهران را خلوت کرد.
شبکه‌های اجتماعی به سرعت تبدیل به فضایی برای واکنش به این بوی شدند. سلماز در توئیتر نوشته: «اعتماد به نفس که ندارم. فکر کردم بو از توی ماشین منه که هرجا می‌رم هست. آشغالا رو خالی کردم کل ماشین رو گشتم هیچی پیدا نشد.» ترانه، کاربر دیگری نوشته: «خواهرم رفته همه راه پله خونه شونو گشته دنبال منبع بو، آشغالی یا مثلا حیوون مرده‌ای! میگه تو دلم همسایه‌ها رو هم لعنت می‌کردم. خونه‌شون نزدیک هفت حوضه.» در میان واکنش‌های این چنینی به بوی بد تهران، عده‌ای هم با این بوی نامطبوع جک ساختند. کاربری نوشته: «‏اینکه این بو فراگیره‌رو سریع به همه اطلاع بدین. بذارید بچه‌های کمتری کتک بخورن.» کاربر دیگری نوشته: «برید دنبال سلطان لوبیا بگردید، کار خودشه.» در این بین هم افرادی بودند که می‌گفتند این بوی یک ماده شیمیایی است و خطرناک به نظر می‌رسد. کاربری در واکنش به این حرفای درگوشی در توئیتر نوشته: « تو‌رو خدا بو‌رو سیاسی نکنین، بزارین یه بو واسه مردم بمونه.»


آغاز تشکیل کمیته برای کشف راز بوی تهران
کیومرث کلانتری، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران به سرعت از تشکیل کمیته ویژه بوی بد در تهران متشکل از سازمان مدیریت بحران، محیط‌زیست، قرارگاه ثارالله، آتش نشانی، شرکت فاضلاب، شهرداران مناطق و سازمان پدافند غیرعامل خبر داد و اطمینان داد که گشت ویژه در حال بررسی منشا این بو است. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در خصوص منشا بوی ناخوشایندی که در اکثر مناطق تهران استشمام می‌شود اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت که «در حال حاضر تماس‌های مکرری درباره این بو داشته‌ایم و نقشه ما تقریبا خبر می‌دهد که تمام تهران آغشته به این بو شده است. نیروهای گشت‌زن ما در حال پیگیری این مسئله هستند، اما تا منشا بو مشخص نشود، نمی‌شود نظر قطعی داد.»
از شکستگی لوله‌های فاضلاب انقلاب تا فعالیت آتشفشانی دماوند
در ساعت‌های اولیه انتشار این بو و همزمان با تشکیل جلسه کمیته بوی بد در تهران، برخی از منابع خبری احتمال دادند که منشا بوی بد مربوط به نشت یکی از مراکز پالایشگاهی یا گازی است. همزمان برخی رسانه‌ها نیز گمانه‌زنی کرده‌اند که دلیل این بو نامطبوع، شکستگی لوله‌های فاضلاب در خیابان انقلاب است. گمانه‌ای که سبب واکنش شهروندان و پست‌های توئیتری مردم شد. مریم از کابران شبکه اجتماعی توئیتر نوشته: «واقعا می‌شه یه جا فاضلاب بترکه کل شهرو بو برداره؟» البته برخی از منابع غیر رسمی و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز فعال شدن دماوند را منشا این بو دانستند. خبری که البته مهدی زارع، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی آن را رد کرد و گفت: «انتشار این بو که بوی نا مطبوعی است بیشتر به نظر می‌رسد که ناشی از زباله باشد.» وی در پاسخ به این سوال که آیا بوی منتشر شده بوی گوگرد است یا خیر، گفت: «این بو گوگرد نیست. من با بوی گوگرد آشنا هستم و بویی که هم اکنون در هوای تهران منتشر شده است، ربطی به فعال شدن آتشفشان ندارد.»
شهرداری تهران: بوی مرموز تهران، بوی فاضلاب انقلاب نیست
همزمان با رد احتمال منشا آتشفشانی بودن بوی مرموز تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، اداره فاضلاب و شهرداری ترکیدگی فاضلاب انقلاب را نیز رد کردند. صمیم روزبهانی، سخنگوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ترکیدگی لوله فاضلاب در میدان انقلاب را رد کرد و اعلام کرد: «آبفا این موضوع را رد کرده است»
روابط عمومی فاضلاب تهران نیز اعلام کرد: «تاکنون هیچ گزارشی از ترکیدگی شبکه فاضلاب اعلام نشده است و با توجه به شیب‌داربودن کانال‌های فاضلاب اگر شبکه فاضلاب ترکیده بود باید از نقطه‌ای دیگر فاضلاب بیرون می‌زد که نزده است»
رئیس‌سازمان پسماند شهرداری: زباله هم علت بوی مرموز تهران نیست
«کی بود کی بود؟ من نبودم!» به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی بوی بد تهران ، پای پسماندها و زباله‌های پایتخت نیز به میان کشیده شد. زباله‌هایی که همیشه متهمان اصلی گلایه‌های شهروندان از بوی بد محله و خیابانند و هنوز هم مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) را بد بو می‌کنند. با این حال اما رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران اتهام منشا بوی بد تهران را از زباله‌ها رد کرد و گفت: «باتوجه به احتمال آمدن بو از آرادکوه، نیروهای‌مان را برای بررسی فرستادیم اما منشا بو از زباله نیست. این بو بیشتر در مرکز و‌ شمال تهران حس می‌شود.»
بوی نامطبوع در پایتخت ارتباطی به پالایشگاه تهران ندارد
جعفری، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران نیز اتهام ارتباط داشتن بوی بد تهران با پالایشگاه تهران رد کرد. او گفت: «منشا بوی نامطبوع تهران از سوی پالایشگاه تهران نیست. دودکش‌ها به صورت آنلاین از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست پایش می‌شوند و به شکل عادی مشغول به کار هستند. تا ساعتی پیش که در محل پالایشگاه بودم، اثری از بوی نامطبوع وجود نداشت.»
در شرایطی که هیچ کدام از نهادها مسئولیت این بوی نامطبوع را برعهده نمی‌گرفتند، کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره منشا این بوی نامطبوع گفت: «هواشناسی موضوع آب و هوایی این بو را رد کرده، منشا محیطی این بو در حال بررسی است و کارشناسان محیط‌زیست در هر نقطه از تهران مسئول شده‌اند تا منطقه را پایش کنند که منشا این بو کجا است.» او از ثبت افزایش حدود 40 تا 50 واحد افزایش آلایندگی هوا توسط ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا بعد از انتشار این بو خبر داد و گفت: هوا تهران از زمان انتشار این بو ناسالم برای گروه‌های حساس شده است.
خبری که ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز آن را تایید کرد و گفت: «خبرها حاکی از آن است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی افزایش یافت. وسعت و شدت بو در سطح شهر تهران بسیار زیاد است و تلاش‌ها برای یافتن منشا آن ادامه دارد. در صورت تداوم انتشار بوی نامطبوع، ستاد بحران تهران تشکیل جلسه خواهد داد. شایعات زیادی در مورد علت انتشار این بو منتشر شده اما از آنجایی که در شمال تهران این بوی نامطبوع کمتر است، به نظر می‌رسد که وارونگی هوا با این بو ارتباط داشته باشد.»
احتمالی که شاید به واقعیت نزدیک باشد
«مرکاپتان»، عمده‌ترین بودارکننده گاز طبیعی. موادی به شدت بدبو هستند و از ترکیب گوگرددار آلی بـا فرمول عمومی RSH ساخته می‌شوند و به گاز طبیعی که ماده بی‌رنگ و بی‌بو است افزوده می‌شود تا در صورت نشـت گاز به راحتی قابل تشخیص باشند. ماده‌ای که کیومرث کلانتری، مدیرکل محیط‌زیست تهران در خلال صحبت‌هایش با رسانه‌ها از آن سخن گفت. او با اشاره به احتمال نشست این گاز در هوای تهران گفت: «این بو شباهت به ماده‌ای دارد که شرکت گاز به لوله‌های گاز تزریق می‌کنند و برای آسان سوختن گاز استفاده می‌شود اما هنوز مدیرکل شرکت گاز تهران این موضوع را تایید نکرده است.» منشائی که تا لحظه تنظیم این گزارش کسی صحت آن را تایید نکرد.
منشاء بوی نامطبوع تهران ایستگاه متروی ملت است اما نه؟
در میان تمام گمانه‌زنی‌ها اما سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس احتمال دیگری به مجموع احتمالات رد شده اضافه کرد. او گفت: «در آخرین تماس تلفنی که دقایقی قبل با فرماندار تهران داشتم از علت انتشار بوی نامطبوع امروز شهر تهران جویا شدم که ایشان در گزارشی اعلام کرد منشا این بو ایستگاه متروی ملت است و هم اکنون نیز کمیته‌های ویژه‌ای از شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز و سازمان آتش نشانی برای بررسی علت پخش این بوی نامطبوع در این ایستگاه حضور دارند.» این ادعا را نیز فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد که ایستگاه‌های مترو منشا انتشار بوی نامطبوع نیستند. او در خصوص انتشار بوی نامطبوع از مترو، گفت: «ساختار مترو از بتن است و چگونه ممکن است که منشا بوی نامطبوع باشد؟!» وی با بیان این‌که ایستگاه‌های مترو توسط پرسنل و مسئولین ایستگاه کنترل می‌شوند، گفت: «انتشار بوی نامطبوع از مترو صحت ندارد.» نوبخت با تکذیب برخی ادعاها مبنی‌بر استقرار تیم‌های آتش‌نشانی و آب و فاضلاب در ایستگاه متروی ملت، گفت: «ایستگاه‌ها به‌صورت مداوم رصد می‌شوند و خودتان می‌توانید بروید ببینید که کار مترو در جریان است و ایستگاه‌های مترو باز هستند و مشکلی وجود ندارد.»
با تمام این گمانه‌زنی‌ها درباره منشا بوی بد تهران، تا لحظه تنظیم این گزارش همچنان احتمالات فراوانی از دلایل این بو وجود دارد. با این حال بوی در بسیاری از مناطق کاهش یافته و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفته که «ممکن است این بو ناشی از یک پدیده زیست‌محیطی باشد ولی جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.»
سایر اخبار این روزنامه
یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ ژوبین صفاری دوراهی خصوصی یا دولتی‌بودن شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می‏شود؟ صفرهای کمرنگ روی پول ایران « ابتکار » در گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند کردها در میانه دمشق ، آنکارا و واشنگتن «ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم «ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس! گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیفزایید