یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ

سه‌شنبه شب، رئیس پلیس پایتخت با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تهران ۲۰ اعلام کرد یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند و ارزش این پرونده بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است! اما سوال این است، وقتی کاغذی جز با ارز دولتی به کشور وارد نشده است، سلطان کاغذ چگونه به‌وجود آمده است؟ آیا نظارتی بر واردکنندگان و روند واردات وجود ندارد؟
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تهران ۲۰ با اشاره به دستگیری باند وارد‌کننده کاغذ با ارز دولتی گفت: نیروی انتظامی تهران بزرگ طی چند روز گذشته توانسته است یک گروه ۱۶ نفره را که ۳۰ هزار تن کاغذ را با ارز دولتی وارد کردند دستگیر کند. این باند هیچ کدام از کاغذهای وارد شده با ارز دولتی را به بازار عرضه نکرده و حتی در مواردی با ارز دریافت شده هیچ کاغذی وارد نشده است. ارزش این پرونده تا امروز بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتشار خبر بازداشت سلطان کاغذ گفت: هویت و مشخصات این افراد اعلام نشده و خود ما نیز دوست داریم بدانیم سلطان کاغذ چه کسی است. بهتر است زمانی که اسامی اعلام می‌شود کاملا شفاف و واضح شود تا بدانیم چه کسی بازداشت شده است به همین دلیل خود ما هیچ اطلاعی نداریم که منظور از سلطان کاغذ کیست.
به ما اطلاعات نمی‌دهند


از غلامرضا شجاع، نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ درباره جزئیات این پرونده جویا شدیم. او در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: ما اصلا نفهمیدیم ماجرا از چه قرار است، اما بنابر تحقیقاتی که داشتیم مسلما این فرد، شخصی باسابقه و ریشه‌دار در بین واردکنندگان کاغذ نبوده است، چون من با تمام واردکنندگان صحبت کردم. ما نمی‌دانیم این فرد کیست. آیا این شخص، خارج از صنف واردکنندگان بوده یا خیر. اطلاعاتی هم که به ما نمی‌دهند. از سوی دیگر گفته شده است که این باند 16 نفره بوده است. بالاخره این 16 نفر باید از ظهیرالاسلام جمع‌ می‌شدند اما ما نشنیده‌ایم که کسی از ظهیر‌الاسلام بازداشت شده باشد. متاسفانه اطلاعاتی به ما نمی‌دهند. به احتمال زیاد کسی بوده که سابقه واردکنندگی نداشته است.
شجاع ادامه می‌دهد: این دقیقا همان کاغذهایی است که بنده در سوم مرداد اعلام کردم که هزاران کامیون کاغذ شبانه از انبارهای تهران خارج کردند و در انبارهای غیراستاندارد و در استان‌های مجاور تهران مخفی کردند. من صد در صد مطمئنم، این کاغذها با ارز 3800 تومانی وارد شده‌اند. یک نفر نمی‌تواند در ایران ادعا کند که برای واردات کاغذ ارزی به جز 3800 یا 4200 تومانی گرفته باشد.
کاغذ با ارز آزاد وجود ندارد
او در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی وجود نداشته که این ارز به چه کسی تخصیص داده شده و یا بعد از واردات، سرنوشت کاغذها چه شده است، می‌گوید: وقتی ما نمی‌دانیم ماجرا چیست، تمام این ابهامات برای همه ما و همه خانواده کاغذ وجود دارد. من به عنوان نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور، نمی‌دانم این شخص کیست. مطمئنا این فرد کسی نیست که در واردات کاغذ ریشه داشته باشد. من نمی‌دانم این فرد با رانت توانسته این کاغذها را وارد کند یا ماجرا چیز دیگری بوده است. متاسفانه در مقطعی کم نبودند افرادی که این کاغذها را گرفتند و بدون آنکه دولت نظارتی داشته باشد، آنها را در بازار آزاد فروختند. همه کاغذهایی که در سطح شهر می‌بینید و مجوز ندارند، کاغذهایی است که از مخفیگاه‌ها بیرون می‌آید ولی پلیس کاری به این کارها ندارد در صورتی که تمام کاغذها باید رصد شود. کاغذ آزاد وجود ندارد. هر کاغذی، در هر سطح شهر در هر انباری وجود دارد، با ارز دولتی وارد شده است.
تامین یک‌سال نیاز بازار با کاغذهای کشف‌شده
شجاع درباره تاثیر کاغذهای کشف‌شده بر آینده بازار نشر نیز می‌گوید: 30 هزار تن کاغذ کشف‌شده‌ای که مطرح شده، حداقل می‌تواند یکسال آینده نشر ما را تامین کند. ولی خبری که منتشر شده، آنقدر گنگ است که همه را گیج کرده است. هرچه هم ما تحقیق کردیم که این کالاها کجا بوده‌اند، تهران بوده‌اند یا شهرستان، متاسفانه هیچ اطلاعاتی نمی‌دهند. همین مخفی‌کاری‌ها کار بدی است. این اقدامات باید شفاف باشد. یعنی در اولین فرصت اعلام می‌شد که این کاغذها در فلان استان و در فلان شهر و در فلان بنگاه پیدا شده است. حتی باید بنگاهی که این کاغذها را هم مخفی کرده‌است را پلمپ کنند. یعنی هر بنگاهی که کاغذها را مخفیانه نگهداری می‌کند، شریک جرم است. تمام کاغذهایی که خارج از چارچوب فروخته شود، درآمدش حرام است چون از پول مردم تهیه شده. هیچ کاغذی هم با ارز آزاد وارد نشده است.
اعطای مجوز به قبل از کارگروه کاغذ مربوط است
چندین ماه است کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد تشکیل شده است. آیا این کارگروه نباید نظارتی در این‌گونه امور داشته باشد؟ شجاع، به عنوان یکی از اعضای کارگروه کاغذ می‌گوید: کارگروه کار خودش را به درستی انجام می‌دهد. کار کارگروه کاغذ این نیست که نظارت کند که این کاغذ کی و چگونه واردشده است. ما در کارگروه بررسی می‌کنیم که آیا جنس کاغذ مرغوب است؟ قیمتش مناسب است؟ کارخانه‌اش، کارخانه خوبی است یا نه، کسی که می‌خواهد کاغذ را وارد کند، سابقه واردات دارد یا خیر. بعد از این، سازمان‌های حاکمیتی باید با گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگ باشند تا به محض اینکه کاغذ وارد می‌شود، به وزارتخانه‌های مرتبط، تعزیرات، سازمان‌ حمایت اعلام شود. تا سارمان حمایت آن را قیمت‌گذاری کند و بعد وزارت ارشاد آن را بین ناشران و روزنامه‌دارانی که مجوز دارند، توزیع کند. بعد از اینکه به‌اندازه کافی کاغذ بین روزنامه‌ها و ناشران پخش شد و بازار به ثبات نسبی رسید، کاغذ با قیمت مناسب در اختیار چاپخانه‌داران قرار بگیرد و چاپخانه‌داران هم تعهد می‌دهند که از این کاغذها تنها در راستای کالاهای فرهنگی استفاده‌کنند. چاپخانه‌دار فقط می‌خواهد چرخ چاپخانه‌اش بچرخد.
او در پاسخ به این سوال که چرا کارگروه کاغذ، نظارتی بر صلاحیت واردکننده کاغذ نداشته است، می‌گوید: کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد تقریبا از اوایل شهریور ماه تشکیل شده است. مجوز کسی که این کاغذها را وارد کرده به قبل از این کارگروه برمی‌گردد. یعنی خودش به صورت مستقیم، مجوز از مقامات گرفته و مطمئنا این موضوع در کارگروه مطرح نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ ژوبین صفاری دوراهی خصوصی یا دولتی‌بودن شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می‏شود؟ صفرهای کمرنگ روی پول ایران « ابتکار » در گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند کردها در میانه دمشق ، آنکارا و واشنگتن «ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم «ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس! گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیفزایید