عاملی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد




دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب خبر داد که آیت الله خامنه ای در حکمــــــــــــی حجت‌الاسلام دکتر سیدسعیدرضا عاملی را به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب کردند. همچنین رئیس جمهوری در حکمی دکتر عاملی را به دبیری این شورا منصوب کرد.


به نظر می رسد با این احکام بهانه برخی از حاشیه سازها علیه انتخاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی خنثی شد چرا که آنها نسبت به عدم عضویت عاملی در این شورا ان قلت آورده بودند..
بهانه جدید حمله به دولت
طیفی از رسانه‌ها و شخصیت‌های منتقد دولت، بهانه تازه‌ای برای فضاسازی پیدا کرده‌اند؛ انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی. در جلسه سه‌شنبه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور اعضا و ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری تشکیل جلسه داد، سید سعیدرضا عاملی به دبیری این شورا انتخاب شد و به این ترتیب به حضور 13 ساله علیرضا مخبر دزفولی در این سمت پایان داده شد.  در خبری که سه‌شنبه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر کرد، به این جابه‌جایی اشاره‌ای نشد. این پایگاه تنها اشاره کرد که «در این جلسه، گزارش عملکرد دوره اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دبیرخانه شورا ارائه شد و اعضا به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند.» از قضا این رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرا بودند که هم سه‌شنبه و هم روز گذشته این رویداد را پوشش دادند. شاید علت سکوت پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری را این طور بتوان تعبیر کرد که این انتخاب، نیازمند تصویب و تأیید مقام معظم رهبری است.  آنچه در این میان عجیب به نظر می‌رسد، ناراحتی برخی رسانه‌ها و جریان‌ها از انتخاب عاملی به عنوان دبیر جدید شورا است.
«تسنیم» از قول حسینعلی شهریاری که به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت مجلس عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مدعی شد که «انتخاب عاملی در چارچوب آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی نبود، در این جلسه آیین‌نامه اجرا نشده است.»
وی اضافه کرد: «روال انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این اساس بود که چند نفر کاندیدا می‌شدند و در نهایت با رأی‌گیری یک نفر انتخاب می‌شد اما شب گذشته طور دیگری برنامه‌ریزی شده بود و همکاران ما نسبت به این روش انتخاب، انتقاد داشتند.»
شهریاری پای رئیس جمهوری و رئیس مجلس را به ماجرا کشید و مدعی شد که «به‌ هر حال، قطعاً آقای روحانی و آقای لاریجانی اصرار داشتند که آقای عاملی به‌عنوان دبیر انتخاب و معرفی شود.» عزت‌الله ضرغامی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعای دیگری را مطرح کرد. او در توئیتر نوشت «در حالی که رهبر معظم انقلاب مسئولیت بررسی صلاحیت نامزد دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخصاً برعهده نظر کارشناسی اعضای این شورا گذارده بودند، متأسفانه در جلسه دیشب مکرراً تماس هایی به صورت علنی و غیرعلنی به منظور رأی مثبت به این نامزد محترم سخن به میان آمد.»
معلوم نیست علت تلاش‌های این طیف سیاسی و رسانه‌ای برای غبارآلودکردن و شبهه‌افکنی در انتخاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست، اما تا اینجا، هستند رسانه‌های اصولگرایی که موافق این جابه‌جایی هستند. از جمله روزنامه «صبح نو» که از قضا دسترسی‌های خوبی در حاکمیت دارد، عاملی، دبیر جدید این شورا را «پروفسور عاملی» خطاب کرد و با انتقاد از وضعیت فعلی این شورا، نوشت: «سال‌های اخیر وجاهت شورای عالی انقلاب فرهنگی بشدت مورد خدشه قرار گرفته است. این شورا قرار بوده به‌عنوان اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه‌های کشور عمل کند.»
اما غبارآلودکردن فضا برای این جابه‌جایی زمانی بیشتر عجیب می‌شود که به سابقه و رزومه مخبر دزفولی و عاملی دقیق شویم. مخبر دزفولی که از سال 84 تاکنون دبیر این شورا بوده، دکترای دامپزشکی دارد. در مقابل، عاملی مقطع کارشناسی‌ارشد را از دانشگاه دوبلین- ایرلند (UCD) در رشته جامعه‌شناسی ارتباطات و دکترای خود را در حوزه «جهانی‌ شدن» در دانشگاه رویال‌ هالووی دانشگاه لندن در سال ۲۰۰۱ به اتمام رساند.
تاکنون ۱۸ کتاب به زبان انگلیسی منتشر کرده، ضمن اینکه او مؤسس و عضو هیأت امنای کالج اسلامی مطالعات پیشرفته لندن، مؤسس و رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی لندن، مؤسس و عضو هیأت‌امنای مؤسسه اسلامی حقوق بشر در لندن، عضو کمیته بین‌المللی مطالعات جهانی در لندن، استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و رئیس دانشکده مطالعات جهان هم هست.  او همچنین، با حکم مقام معظم رهبری عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران است.

متن حکم رئیس جمهوری

رئیس جمهوری در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر«سید سعیدرضا عاملی» را برای مدت چهار سال به عنوان «دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی» منصوب کرد.در متن این حکم آمده است: با توجه به مصوبه جلسه مورخ 11/10/97 شورایعالی انقلاب فرهنگی و تایید مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، به موجب این حکم جناب عالی که فردی متعهد و از فرهیختگان حوزه و دانشگاه، با سوابق ارزشمند علمی و مدیریتی هستید را برای مدت چهار سال به عنوان «دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی» منصوب می‌نمایم.توفیق شما را در انجام وظایف محوله از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»