اسد بیگی با 98 میلیون دلار ارز دولتی متواری شد

یکی از جلوه‌های مثبت برگزاری دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی، بیرون زدن دم‌خروس رانت‌های میلیاردی دولت است که یکی پس از دیگری فاش می‌شود. هر چند که این دادگاه‌ها به دانه‌درشت‌هایی که مردم توقع دارند ختم نشده است، اما کم‌کم تکلیف بیش از صد‌ها هزار میلیارد تومان غارت بیت‌المال مشخص می‌شود. دو روز پیش هم کاشف به عمل آمد، امید اسدبیگی مدیرعامل پیشین نیشکر هفت‌تپه هم ۹۸ میلیون دلار ارز دولتی گرفته است و با سود ۳۵۰ میلیارد تومانی حاصله از فروش آن در بازار آزاد فرار کرده است.
این موارد از چشم مردم هم دور نمانده است و واکنش‌هایی را در فضای مجازی در پی داشته است. دادگاه دو روز پیش متهمان اقتصادی به پرونده قربانعلی فرخزاد پرداخت که البته پای یکی از مدیران حراست سابق بانک‌مرکزی هم به همراه دو پسرش در این پرونده باز شد. ۴۴۶میلیون و ۵هزار و ۳۳۲دلار ارز دولتی سهم دریافتی متهم ردیف اول این پرونده بود که حتی با یک ریال آن هم خریدی نداشته و با فروش این ارز‌ها در بازار آزاد اقدام به خرید شرکت و کارخانه کرده است. نکته جالب اینجاست طبق آنچه نماینده دادستان از متن کیفرخواست قرائت کرد، افراد دیگری هم هستند که با دریافت ارز‌های دولتی میلیارد‌ها پول به جیب زدند، یکی از این افراد امید اسدبیگی است.
طبق اظهارات نماینده دادستان «فرخزاد» با همکاری امید اسدبیگی در تیرماه از بانک اقتصادنوین مبلغ ۹۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۲۴۰ دلار ارز دولتی دریافت کرده، بدون اینکه اقدام به واردات کالایی کرده باشند. فرخزاد با همکاری امید اسدبیگی اقدام به دریافت این مبالغ کرده و به اسدبیگی وکالت می‌دهد که کارت بازرگانی را در اختیار او قرار دهد. اسدبیگی هم با تهیه پروفرم صوری اقدام به واردات نوشابه و‌ام‌دی‌اف می‌کند و ارز دولتی دریافتی را به حساب فرخزاد واریز می‌کند که ارز‌های دولتی در بازار آزاد فروخته‌شده و اسدبیگی سهم قربانعلی فرخزاد را پرداخت می‌کند.
طبق آنچه نماینده دادستان گفت: فرخزاد اعلام کرد که اسدبیگی مبلغی بین هفت تا ۱۰ میلیارد را طی دو مرحله چک به وی پرداخت کرده است که سود حاصل از فروش ارز دولتی ۳۵۰ میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان بوده که فرخزاد ۳۰ درصد آن را دریافت کرده و ۷۰ درصد آن در اختیار اسدبیگی است.
امید اسدبیگی، مدیرعامل پیشین نیشکر هفت‌تپه در اوج اعتراض کارگران این کارخانه علیه خصوصی‌سازی گفت: «نباید به آنور آب متکی باشیم و باید زیر سایه نظام دست‌به‌دست هم دهیم»، اما امروز با همان ارز‌های دولتی متواری است.