هشدار دایناسور به کروکودیل‌ها!

تنها دو روز تا آغاز جام ۲۰۱۹ و چهار روز تا اولین دیدار تیم ملی کشورمان مقابل یمن باقی مانده و شاگردان کارلوس کی‌روش در این مدت به هماهنگی نسبی رسیده‌اند و مرد پرتغالی نیز با آنالیز حریفان احتمالاً تصمیمش را برای تاکتیک‌ها و ترکیب اصلی تیم گرفته است. یوزپلنگ‌ها که با فلسطین مساوی کردند و قطر را شکست دادند، روز گذشته با ترکیب کامل و با کت و شلوار‌های ویژه از دوحه راهی کیش و سپس عازم ابوظبی شدند. شرایط برای موفقیت تیم ملی مهیاست و برخلاف اظهارنظر‌های ناامیدکننده کی‌روش، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی از ایران به عنوان مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی یاد کرده است.
حمایت‌های واقعی
رضایت سرمربی از بازیکنان نقطه قوت تیم ملی به شمار می‌رود. کارلوس کی‌روش قبل از اعزام کاروان ایران به امارات در گفت‌وگویی از روحیه بالای شاگردانش سخن گفت: «از عملکرد بازیکنان ایران بسیار خوشحال هستم، در چند روز گذشته روحیه جنگجویانه، انگیزه بالا و تعهد تیمی را از تک‌تک بازیکنان شاهد بودیم. تنها چند روز وقت داریم که حمایت کامل دوستان خودمان را داشته باشیم؛ حمایت‌های واقعی که باعث آرامش بازیکنان شود، زیرا این حمایت مهم‌ترین فاکتور برای آرامش بازیکنان پیش از بازی با یمن است. نقاط قوت خود را می‌دانیم و باید با کمال فروتنی تمام انرژی خودمان را برای بازی با یمن بگذاریم.»
هشدار به کروکودیل‌ها


در آستانه شروع جام ملت‌های قاره کهن با اینکه اهالی فوتبال تلاش می‌کنند با آرام کردن فضا، شرایط را برای موفقیت تیم ملی مهیا کنند و روحیه بازیکنان را بالا ببرند، سرمربی پرتغالی که چندروز پیش خود را در برابر منتقدان «دایناسور» نامیده بود، در آخرین اظهارنظرش باز هم از دشمنان فرضی و مجهول تیم ملی سخن گفته است. کی‌روش این‌بار از لفظ کروکودیل برای خطاب قرار دادن دشمنانش استفاده کرد: «بازیکنانم باید با تمرکز کامل و با هزار درصد از تمرکزشان پا به میدان بگذارند و اگر بخواهیم این کار در مسابقه اول‌مان مقابل یمن انجام شود، باید تاج از اتفاقات گذشته درس گرفته باشد و بداند دوستان واقعی تیم ملی چه کسانی هستند، چون می‌دانیم بعضی‌ها می‌خواهند آرامش و تمرکز تیم ملی به‌هم بخورد و الان زمان این نیست که کروکودیل‌ها به تیم ملی نزدیک شوند. تاج با توجه به اختیاراتی که دارد نباید اجازه دهد چنین اتفاقاتی بیفتد.»
یادآوری گذشته
سرمربی تیم ملی که در دو سال گذشته مقابل تیم‌های غرب آسیا شکست خورده، به ناکامی‌های سال‌های اخیر فوتبال ملی ایران اشاره کرد: «قهرمانی خواسته‌ای به‌جا و به‌حق است. هر ۲۴ تیمی که پا به این میدان گذاشته‌اند، رؤیا و آرزویی دارند. ایران هم رؤیای خودش را دارد. البته باید بدانید تمام تمرکز ما روی بازی اول‌مان مقابل یمن است. تیم ملی ایران در ۴۰ سال گذشته نتوانسته به قهرمانی دست پیدا کند. شاید در ۱۵ سال گذشته بدترین نتایج را کسب کرده باشد و دلایلی داشته که ایران نتوانسته در این ۴۰ سال به غیر از سطح باشگاهی به قهرمانی آسیا برسد. دلیل آن هم شاید این باشد که مشکلاتی پیش‌رو بوده و تیم ملی ایران در ۴۰ سال گذشته با آن‌ها روبه‌رو بوده است.
ترس از بحرین!
کی‌روش که پیش از این صعود تیم ملی به جمع چهار تیم برتر را رؤیا خوانده بود، این‌بار قهرمانی را حق کشورمان عنوان کرده است. با این تفاوت که مدعی شده ما تا پیش از حضور او در ایران از رویارویی با بحرین هراس داشته‌ایم: «بعضی‌ها فراموش کردند وقتی پا به ایران گذاشتم، مردم از بازی برابر بحرین به لرزه و واهمه می‌افتادند، ولی ما امروز در این مسابقات هستیم و باید با فروتنی پا به این میدان بگذاریم. سه تیمی که شانس اصلی برای حضور در مرحله نیمه‌نهایی هستند کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا هستند. آن‌ها یک کارت اعتباری برای حضور در آن مرحله دارند و ما هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا به این مرحله برسیم. اگر این سه کشور نامبرده شانس اصلی قهرمانی هستند، به این دلیل است که در ۴۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری عظیمی در امکانات، ساخت استادیوم و فوتبال پایه، ساخت زمین‌های مختلف برای تیم‌هایی که داشتند، کردند و دوره‌های مربیگری برگزار کردند که تمام این‌ها باعث شده آن‌ها مدعی قهرمانی باشند. اگر این مطلب را زیر پا بگذاریم، نسبت به فوتبال صادق نیستیم و نشان‌دهنده این است که به فوتبال دروغ می‌گوییم و ما در تیم ملی به فوتبال دروغ نمی‌گوییم.»
رقابت با ۴ تیم
مرد پرتغالی که تنها چند هفته دیگر قراردادش با فدراسیون ایران به پایان می‌رسد، چهار تیم را رقیب اصلی تیم ملی نامید: «تن‌ها یک جایگاه برای حضور در نیمه‌نهایی باقی می‌ماند و ما هم تلاش می‌کنیم این جایگاه را به دست آوریم. البته عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ازبکستان هم می‌جنگند تا این جایگاه را به دست آورند. بیاید از بازی اول‌مان در مرحله گروهی لذت ببریم و رو به جلو حرکت کنیم. هم تیم خوبی داریم و هم از شانس خوبی برخورداریم.»