سمت تازه مدیر سابق صدا و سیمای کیش؛تنها 48 ساعت پس از برکناری !

آفتاب یزد- گروه سیاسی: طی روزهای اخیر پخش صحنه ای نامناسب از یک فیلم کوتاه در صداو سیمای کیش سر و صدای بسیاری ایجاد کرد تا آنجا که منجر به توبیخ و برکناری چند تن از کارمندان و نیز مدیر کل صدا و سمیای کیش از سمتش گردید. اما 48 ساعت پس از برکناری او از مدیرکلی این مرکز، او به پست جدیدی آن هم سمت مشاور معاونت امور استان‌های صدا وسیما منصوب می گردد.
از این رو، برخورد دوگانه صدا و سیما در رابطه با برکناری مدیر کل و سپس سمت جدید به او ابهامات بسیاری در میان رسانه ها و افکار عمومی ایجاد کرده است، بیش از همه این پرسش را در اذهان عمومی به وجود آورد که اگر این مقام مسئول مرتکب اشتباه شده است چرا باید در سمت دیگری منصوب گردد؟! مسئله‌ای که به کرات نه تنها در صدا و سیما بلکه حتی از سوی سایر سازمان ها هم مشاهده شده است. حال آنکه رسانه ملی با این برخوردهای دوگانه نه تنها که نمی تواند صورت مسئله را از اذهان عمومی پاک کند بلکه برعکس بیش از پیش به اعتماد عمومی آسیب وارد می کند. به هر روی، سمت جدید به مدیر معزول شده مسئله‌ای است که سازمان صدا و سیما باید به زودی نسبت به آن پاسخگو باشد .

>پست جدید به مدیر معزول شده !


طی شب های گذشته تصاویری نامناسب در بخش کوتاهی از یک فیلم سینمایی در شبکه کیش صداو سیما پخش شد که سرو صداهای بسیاری در فضای مجازی ایجاد کرد. به همین دلیل در پی این رخداد مدیر کل صدا و سیمای مرکز کیش و چند تن از کارمندان این مرکز به دلیل "اهمال و پخش تصاویر ممنوع" در آن فیلم از سمت شان برکنار شدند. این در حالی است که روز گذشته مدیر معزول شده صدا و سیمای کیش از سوی علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در حکمی به‌ سمت مشاور معاونت امور استان‌های صدا وسیما منصوب شد! بر این اساس در این حکم آمده است: « نظر به حسن سوابق و تعهدی که دارید، به‌ موجب این حکم به سمت «مشاور معاون امور استان‌ها» منصوب می‌شوید. امیدوارم در سایه توجهات حضرت ولی عصر(عج) در پیشبرد اهداف رسانه‌ ملی و رسیدن به افق مطلوب در چشم انداز آینده معاونت امور استان‌ها موفق و موثر باشید! »
>ابهامات در برابر برخوردهای دوگانه
پست جدید به مدیر معزول شده صدا و سیمای کیش در حالی است که او طی روزهای اخیر به دلیل خطا و اهمال در پخش صحنه ای نامناسب از یک فیلم کوتاه از سمت خود برکنار شد. بنابر این، سمت جدید به این مدیر معزول این ابهام را ایجاد می کند که اگر به راستی این مدیر در کار خود دچار خطا شده است چرا باید به سمت جدید منصوب گردد؟! برعکس اگر از سوی او خطایی صورت نگرفته است و این مدیر همچنان از شایستگی لازم در کار خود بر خوردار است اساسا چه دلیلی برای برکناری او وجود داشت؟! به هر روی پرسش های فوق ابهاماتی است که رسانه ملی باید به زودی به آن پاسخ دهد. زیرا اگر خطایی از سوی دولت و رسانه های خصوصی صورت می گرفت، بدون تردید صدا وسیما از آن کوه می ساخت و تا سر حد رسوایی آن سازمان و فرد پیش می رفت.

>یک اپیدمی تلخ و گزنده در سازمان ها
نه تنها صدا و سیما بلکه سایر سازمان ها نیز از چنین وضعیتی برخوردارند. وقتی خطا و اشتباهی از سوی یک مدیر و یا معاون و ... صورت می گیرد سازمان مربوطه تنها برای آرام کردن جو افکار عمومی دست به اقداماتی چون توبیخ، برخورد و برکناری می زنند اما در نهایت وقتی جو عمومی آرام شد یک سمت جدید به آن مسئول خاطی داده می‌شود. امری که این روزها گاها در کشور دیده می‌شود و تبدیل به یک اپیدمی در میان مسئولان و سازمان ها شده است.
>آسیب به اعتماد افکار عمومی
به هر روی شاید خطای مقام مسئول از سوی سازمان های مربوطه فراموش شود اما افکار عمومی به هیچ روی برخوردهای دوگانه مسئولان نسبت به یکدیگر و مقام های پایین تر را در برابر اشتباهات از یاد نخواهد برد. مردم حتی انتظار دارند همان‌طور که مسئولان در برابر خطای شهروندان به سهولت نمی گذرند در برابر خطای افراد مسئول خاطی هم به سادگی عبور نکنند. زیرا اساسا با پاک کردن صورت مسئله و رها کردن آن، این مسائل از ذهن جامعه پاک‌ نمی‌شود حتی برعکس سوالی در ذهن آنان به وجود می‌آورد، مبنی بر اینکه چرا رفتارهایی که با شهروندان معمولی می‌شود با صاحبان پست و مقام صورت نمی‌گیرد؟ در نهایت چنین برخوردهایی از مسئولان در برابر خطاها به اعتماد افکار عمومی آسیب وارد می کند. به ویژه اگر چنین برخوردهایی از سوی سازمانی چون صدا و سمیا صورت بگیرد وضعیت بدون تردید ناخوشایند تر از تصور ممکن خواهد بود. زیرا امروز بیش از هر زمان دیگری این رسانه، تعداد کثیری از مخاطبان خود را به دلیل نگاه های سلیقه ای و عملکرد ضعیفش از دست داده است. از این رو، سمت و پست جدید به مدیر خاطی صدا وسیمای کیش آنهم پس از برکناری بیش از پیش به این بی اعتمادی می افزاید.
شاید قضاوت‌ها بی‌جا باشد. امید است صدا و سیما توضیح دهند تا افکار عمومی و برخی رسانه‌ها از ابهام بیرون بیایند.