کشاورزان نمونه و مروجان برتر بخش کشاورزی معرفی شدند

بخش خبری: 158 کشاورز نمونه و مروجان برتر در بخش‌های باغبانی، زراعت، دام، طیور و آبزیان، منابع پایه و تولید و صنایع تبدیلی و تکمیلی دیروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی و مدیران ستادی معرفی شدند.
مهندس محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در سی و سومین دوره ملی معرفی کشاورزان نمونه و مروجان برتر بخش کشاورزی گفت: اگر همه ما مدیران از کشاورزان نمونه که از امکانات و ظرفیت‌های موجود بهتر استفاده کرده اند، درس بگیریم، در این کشور مملو از امکانات و استعداد واژه‌های «نمی شود و نمی‌توانیم» از قاموس فرهنگ لغات حذف می‌شود و واژه‌های «می شود، توانستیم و می‌توانیم» جایگزین می‌گردد.
وی افزود: کشاورز نمونه گندمکارما امسال با مقدار مصرف آب و نهاده‌های ثابت 13 هزار و 571 کیلو در هکتار تولید داشته درحالی که متوسط کشوری سه هزار و 100 کیلو است.در سال‌های اول دهه 90، 6 تا 7 میلیون تن گندم وارد می‌کردیم، اما در سال‌های اخیر نیازی به واردات نداریم و ان شاء‌الله در سالهای آینده نیز نداشته باشیم و این موضوع با تلاش کشاورزان و مروجان محقق شده است.
وی افزود: امسال در معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی شاخص تنها میزان کمی نبوده بلکه مسائل زیست محیطی، سلامت و بهره‌وری آب هم مورد توجه قرار گرفته است.


حجتی با انتقاد از این موضوع که برخی افراد اظهاراتی مبنی بر محدودیت آب مطرح می‌کنند، گفت: باتوجه به آنکه در بحث آب تنها در زمینه چگونگی مصرف مشکل داریم، اما برخی تصور می‌کنند که می‌خواهیم فشار بیشتری بر سفره‌ها و ذخایر وارد کنیم، درحالی که همه حرف ما این است که ما هیچ مشکلی در بحث آب طبق آنچه که کشاورزان نمونه به ما می‌گویند، نداریم.
وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم حرف آن کسانی را که مدعی حفظ محیط‌زیست هستند و محدودیت‌های آبی را ملاک نکاشت گندم می‌دانند گوش می‌کردیم،امروز هم می‌بایست در بازارهای جهانی به دنبال غذا می‌گشتیم یا غذای ما را دیگران تولید می‌کردند. ما محدودیت آب نداریم، اما چگونگی مصرف آب مهم است که باید بهینه سازی شود؛عده‌ای تنبلی و ناکارامدی خود را پشت کم آبی پنهان می‌کنند. باید از من به عنوان وزیر جهاد کشاورزی این سوال شود که آیا در جاهایی که مشکل کم آبی نداریم، موفق بوده‌ام؟
وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر سایر کشاورزان هم تنها به اندازه نصف یا یک سوم کشاورزان نمونه محصول تولید کنند، با همین مقدار مصرف آب، تولید محصولات کشاورزی در ایران سه تا چهار برابر می‌شود. در این کشور توقف یا محدود کردن برخی محصولات کشاورزی به بهانه کم آبی قابل قبول نیست بلکه باید با استفاده از دانش و ابزارهای موجود بر مشکلات مصرف غیر بهینه آب غلبه کرد.
حجتی گفت: اکنون هم معتقدم با همین منابع آب و خاک حتی می‌توانیم در تولید دانه‌های روغنی نیز خودکفا شویم درحالیکه 90 درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است در این سرزمین با استعداد حتی در بیابانهایش می‌توان گیاهان دارویی مثل «خار شتر»کشت و برداشت کرد که نیازی هم به آب ندارد. اینها آرزوهای دور و دراز و هوا و هوس نیست،باید باور کنیم که می‌توانیم.
وی همچنین به تولید کلزا اشاره کرد و افزود: کلزا کار نمونه امسال هفت هزار و 100 کیلوگرم تولید داشته درحالی که متوسط تولید دو هزار کیلو بوده است. این جای تشکر از همت کلزا کاران و دست اندر کاران این بخش دارد.امسال دانه کلزایی که برداشت کردیم 6 برابر دو سال قبل و دو برابر سال گذشته بود و امیدوارم به رقم 600 هزار تن در کل کشور برسیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورز نمونه و پیشرو ما به بخش چغندر قند در سال جاری 173 تن در هکتار تولید داشته، درحالیکه نفر اول سال 1391، 136 تن تولید داشته است که نشان می‌دهد باز هم می‌توانیم بر حجم تولید در مساحت ثابت بیفزاییم.در سال 92 حدود چهار میلیون تن تولید چغندر داشتیم، اما این رقم در سال گذشته به هشت میلیون تن رسیده است.
وی گفت: در دهه 70 به ازای هر مترمکعب آب 200 گرم تولید شکر داشتیم درحالی که در سال‌های اخیر به ازای هر متر مکعب آب 600 گرم تولید داریم.
وی گفت: در سیب درختی، 165 تن در هکتار تولید شده است، درحالی که متوسط آن 16 تن در هکتار است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: میانگین تولید شلتوک برنج در کشور 4تا 5 تن است، درحالیکه برنجکار نمونه امسال 12 تن و 800 کیلو گرم شلتوک در هر هکتار برداشت کرده است. چنین وضعیتی به ما مدیران گوشزد می‌کند باید کاری کنیم تا کشاورزی برای کشاورزان و مصرف کنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد و هیچگاه به آنها نگوییم «نداریم و نمی‌شود»
وی افزود: البته محدودیت‌ها و مشکلات بسیار زیادی هم وجود دارد، اما ظرفیتی که انسان دارد محدویت پذیر نیست، باید با تعامل و تلاش مضاعف این محدودیت‌ها را که بخشی از آن را دشمنان در قالب تحریم به ما تحمیل کردند، برطرف کنیم.
حجتی به تولید 30 تن پسته در هر هکتار پسته کار نمونه اشاره کرد و افزود: این رقم 20 برابر متوسط تولید است.
وی به پرروش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم تنها از این روش در عرصه بیکران دریاهای شمال و جنوب یک میلیون تن تولید داشته باشیم و این شدنی است، درحالیکه اکنون کل صید و پرورش داخلی ما یک میلیون تن است.
وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: این واحدهای نمونه به سایر کشاورزان معرفی شوند تا در بحث آموزش و استفاده بهینه از امکانات به آنان کمک رسانی صورت گیرد.
کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم در این مراسم ضمن تقدیر از کشاورزان و تولید کنندگان برتر این موزه گفت: امسال علاوه بر افزایش عملکرد تولید، رعایت بهداشت، رعایت اصول فنی، حفظ محیط‌زیست و بهره وری آب از ملاک‌های انتخاب نمونه‌های کشاورزی بوده است.
وی افزود: امسال 1500 نفر برای انتخاب نمونه‌های کشاورزی داوطلب شدند که از میان آنها 158 نفر در زیر بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و آبزیان انتخاب شدند.
خاوازی ادامه داد: امسال برای نخستین بار سه رشته محصول گواهی شده و در منابع طبیعی، طرح تولید نهال‌های جنگلی و حضور خیرین در منابع طبیعی افزوده شده است.
وی گفت: در گرایش زراعت، باغبانی، دام و طیور رشد 3 برابری و در گرایش‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی، بازرگانی، جنگل و مراتع و شیلات رشد حدود 4 تا 5 برابری داشته ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در انتخاب نمونه‌ها در حوزه باغبانی در گذشته زعفران کاری، قارچ، باغات مادری و گیاهان دارویی نبوده که امسال این رشته‌ها اضافه شده و در زیر بخش شیلات نیز در گذشته فقط رشته پرورش ماهی داشیم اما با تحولی که ستاد انتخاب نمونه‌ها ایجاد کردند پرورش ماهیان صنعتی و تجاری از پرورش ماهی تفکیک شدند ضمن آن که رشته‌های مربوط به پرورش میگو و ماهی در قفس اضافه شدند.
وی گفت: امسال همچنین در بخش زراعت توجه ویزه‌ای به کشاورزی حفاظتی، کشت نشایی، تولید بذر گندم در انتخاب نمونه‌ها شده است.
خاوازی ادامه داد: در ستاد انتخاب نمونه‌های کشاورزی توجه ویژه‌ای به زمان و رشته‌های مربوط به زنان کار‌آفرین، مشاغل خانگی و صندوق‌های خرد اضافه شد.
در این مراسم تمبر یاد بود سی و سومین دوره معرفی و انتخاب نمونه‌های ملی کشاورزی و همچنین همزمان از 130 نشریه و 100 اپلیکیشن کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.
سایر اخبار این روزنامه
شاخص بورس 435 پله بالا رفت معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش اعلام کرد: راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور بهره برداری از 800 واحد مسکن روستایی مددجویی در استان سیستان و بلوچستان اهداف سیاسی تاخیر خروج نظامیان آمریکایی در سوریه رئیس کمیته عالی انقلاب یمن فاش کرد ؛ خرید غذای فاسد برای مردم یمن توسط سازمان جهانی غذا کشاورزان نمونه و مروجان برتر بخش کشاورزی معرفی شدند آیت‌الله جلالی خمینی: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از ارکان بزرگ انقلاب بود ترامپ جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را به تعویق انداخت تظاهرات جلیقه زردها در خیابان‌های فرانسه هم‌زمان با شب سال نو رونمایی از ایران چک جدید پانصد هزار ریالی معاون بهداشت و درمان بنیاد: تامین اعتبار بیمه تکمیلی ایثارگران بازنشسته توسط سازمان برنامه و بودجه به صندوق بازنشستگی ابلاغ شد برنامه سال 98 آموزش و پرورش براساس سند تحول اجرایی می‌شود محاکمه یکی از مدیران سابق حراست بانک مرکزی و پسران ایجاد 228 هزار و 500 فرصت شغلی در مناطق محروم کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور بهره برداری از 800 واحد مسکن روستایی مددجویی در استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس جمهور بهره برداری از 800 واحد مسکن روستایی مددجویی در استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس جمهور بهره برداری از 800 واحد مسکن روستایی مددجویی در استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس جمهور بهره برداری از 800 واحد مسکن روستایی مددجویی در استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس جمهور بهره برداری از 800 واحد مسکن روستایی مددجویی در استان سیستان و بلوچستان