در ادامه ترک صحنه‌های همکاری چندجانبه بین‌المللی، آمریکا و اسرائیل از یونسکو هم خارج شدند

ترامپ همچنان درحال خروج
همدلی |دولت‌های آمریکا و اسرائیل طبق تصمیمی که در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بودند و با پایان سال ۲۰۱۸ دیروز سه‌شنبه رسما از سازمان یونسکو خارج شدند تا این سازمان فرهنگی هم به فهرست فراینده نهادهایی همکاری بین‌المللی اضافه شود که ترامپ ایالات متحده را از آن خارج می‌کند. اسرائیل در حالی در ترک این سازمان در کنار آمریکا قرار می‌گیرد که در بسیاری نهادهای بین‌المللی دیگر، به‌خصوص نهادهای مربوط به منع تسلیحات، اساساً وارد نشده است.
دلیلی که این دو کشور برای این خروج اعلام کرده‌اند، جانب‌داری این سازمان آموزشی‌علمی‌فرهنگی وابسته به سازمان ملل، علیه اسرائیل و به سود فلسطین است.
دولت ترامپ در اکتبر ۲۰۱۷ نامه خروج را ثبت کرد و پس از آن دولت نتانیاهو نیز از همین تصمیم تبعیت کرد. این دو کشور، این سازمان را متهم می‌کنند تبدیل به محلی برای مواضع ضداسرائیلی شده است. انتقاد از اشغال بیت‌المقدس شرقی توسط اسرائیل، ثبت مکان‌های باستانی مربوط به یهودیت در منطقه به عنوان میراث فلسطین و پذیرش عضویت فلسطین در این سازمان در سال ۲۰۱۱ از جمله نمونه‌های رفتارهایی است که این دو کشور آن‌ها را رفتارهای ضداسرائیل توصیف کرده اند. یونسکو همچنین از حفاری‌های رژیم صهیونیستی در منطقه بیت‌المقدس نیز انتقاد کرده است.


برخی تحلیلگران معتقدند دلایلی که برای خروج مطرح شده‌اند بنیان کافی ندارند، به‌خصوص که از زمان مطرح‌شدن این درخواست این سازمان در ۱۲ موضع‌گیری درباره خاورمیانه، نظر اسرائیل و کشورهای عرب عضو را جلب کرده است. از این نظر، خروج آمریکا و اسرائیل را در راستای رویکرد ترک و تضعیف همکاری‌های بین‌المللی دید که از پیش در اسرائیل وجود داشته و در دوره ترامپ در هر دو کشور تقویت شده است.
ایالات متحده در حالی از این سازمان خارج می‌شود که خود از بنیانگذاران آن بوده است در سال ۱۹۴۶، این سازمان که مقر اصلی آن در پاریس قرار دارد، با هدف گسترش صلح و حفاظت از میراث فرهنگی جهانی به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد بنیان نهاده شد و مشهورترین فعالیتش هم در همین بخش میراث جهانی است.
این اولین بار نیست که آمریکا از یونسکو خارج می‌شود. در سال ۱۹۸۴ و در دوران ریاست‌جمهور رونالد ریگان، دیگر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه، آمریکا یک بار دیگر از این سازمان فرهنگی خارج شده بود. در آن زمان، ایالات متحده این سازمان را دارای مدیریتی ناکارآمد و فاسد خوانده بود و مدعی شده بود در راستای منافع شوروی فعالیت می‌کند. حدود دودهه بعد، در سال ۲۰۰۳ و در دوران ریاست‌جمهوری یک جمهوری‌خواه دیگر، جورج دبلیو بوش، این کشور به یونسکو بازگشت اما حالا بعد از ۱۶ سال، دوباره از آن خارج می‌شود.
وزارت خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرده بود این کشور قصد دارد به عنوان عضو ناظر در این سازمان بماند و در مسائل «غیرسیاسی» همچنان نقش‌آفرینی داشته باشد، از قبیل میراث جهانی، ترویج آزادی رسانه‌ها و تبلیغ همکاری‌های علمی و آموزشی. برای این کار آمریکا باید در جلسه هیئت اجرایی یونسکو در ماه آوریل، یعنی اوایل بهار، درخواست خود را ارائه کرده باشد.
سایر اخبار این روزنامه
چهره‌های سرشناس بسیاری در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر غایب هستند، اما سینماگران جذابی هم به فستیوال ملی سینما می‌آیند «همدلی» از هجوم سودجویان به جنگل‌های آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد باران چوب‌خواران بر سر ارسباران ارزیابی «همدلی» از تاثیر مصوبه‌هایی که قرار است یک‌شبه آب بر آتش بحران ارز بریزد نشست اخیر شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و آخرین تغییرات مدیریتی در آن برای رخدادهای مهم پیش رو، بررسی می‌شود در ادامه ترک صحنه‌های همکاری چندجانبه بین‌المللی، آمریکا و اسرائیل از یونسکو هم خارج شدند موگرینی: اروپا همچنان به توافق با ایران پایبند است جانشین فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران: ارتش ماموریت اقتصادی ندارد دادستان تهران: فقط یک نامه درباره دانشگاه آزاد به دادسرا رسیده است پزشکیان: آبروی مسئولان را در صداوسیما می‌ریزیم و اسم مسلمان بر خود می‌گذاریم قدردانی دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از جمهوری اسلامی ایران