شمارش معكوس تا نبرد بزرگ

فعاليت‌هاي تيم ملي فوتبال كشورمان براي آمادگي بيشتر ادامه دارد و هر روز مربي كي‌روش با برنامه‌هاي خاص‌خود مي‌كوشد تا اين تيم را براي بازي‌هاي آينده‌ جام ملت‌ها آماده كند. با وجود حواشي كه مدتي درباره تيم ملي وجود داشت ولي اين روزها به نظر مي‌رسد همگان دريافته‌اند كه زمان تسويه‌ حساب‌هاي شخصي امروز نيست و بايد صبور بود و در زمان مشخص سرمربي را نقد كرد. با آرامشي كه تيم‌ملي دارد بازيكنان در روزهاي گذشته در تمرينات به سر مي‌برند و توان فني وبدني خود را افزايش مي‌دهند. در همين حال روز گذشته اولین نوبت تمرینی بازیکنان تیم ملی بعد از بازی برابر قطر از ساعت 13 به وقت محلی و در سه گروه آغاز شد. در این جلسه تمرینی بازیکنانی که در ترکیب اصلی تیم ملی برای دیدار با قطر حضور داشتند، به استخر و سالن وزنه رفتند تا به این ترتیب به تمرین ریکاوری بپردازند و برای ادامه تمرینات آماده شوند. گروه دوم را بازیکنانی که از ابتدا در ترکیب حضور نداشتند، تشکیل دادند. این گروه از بازیکنان در زمین تمرینی و زیر نظر کارلوس کی روش و دیگر دستیاران او به تمرین پرداختند و یک جلسه تمرینی در شرایط مسابقه و پرفشار برگزار کردند.گروه سوم اما کوچک‌ترین گروه تمرین روز سه شنبه بود؛ علیرضا جهانبخش و علی قلی زاده در سومین گروه زیر نظر بدنساز تیم ملی در زمین تمرین جداگانه ای به تمرینات اختصاصی پرداختند تا به فرم حضور در تمرینات نزدیک شوند و جهانبخش بتواند در ترکیب اصلی تیم ملی به میدان برود.
اذعان به قدرت
اميدها به موفقيت‌هاي تيم بعد از پيروزي بر قطر افزايش يافته است. در همين حال روزنامه استاد الدوحه قطر در نسخه ديروز خود و در بخش معرفی تیم‌های جام ملت‌های آسیا درباره تیم ملی فوتبال ایران نوشت: ایران با جاه‌طلبی فتح جام قهرمانی در این رقابت‌ها در امارات حاضر می‌شود و یکی از برجسته‌ترین نامزدها خواهد بود. ایران به دنبال چهارمین جام قهرمانی ملت‌های آسیاست. تیمی که در گروه D به ترتیب برابر تیم‌های ملی یمن، ویتنام و عراق رقابت می‌کند. ایران برای چهاردهمین و سیزدهمین بار متوالی در جام ملت‌های آسیا شرکت می‌کند و تاکنون سه بار قهرمان شده است. این روزنامه قطری سپس درباره کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران آورده است: این تیم را کارلوس کی‌روش، سرمربی معروف هدایت می‌کند. دو بار ایران را به جام‌های جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه رساند. ایران مصمم به کسب جام قهرمانی ملت‌های آسیاست زیرا عملکرد روشنی در جام جهانی 2018 روسیه داشت. در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران بازیکنان جوان و باتجربه دیده می‌شوند اما برجسته‌ترین آن‌ها مهدی طارمی، سردار آزمون، مهدی ترابی و سامان قدوس هستند.
انرژي مثبت


چهره‌هاي محبوب داخلي كشورمان نيز اميد فراواني به موفقيت تيم ملي دارند و در همين راستا حمید استیلی بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران گفت: قهرمانی در جام ملت‌های آسیا آسان نیست و هر کدام از مدعیان برای رسیدن به جام قهرمانی تلاش می‌کنند. حمید استیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره شرایط فعلی تیم ملی برای حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا گفت: تیم ما شرایط خوبی دارد، سرمربی تیم ملی نزدیک به هشت سال است که در کنار تیم است و ما از لحاظ در اختیار داشتن بازیکنان باکیفیت هم شرایط خوبی داریم. طبیعتا خیلی‌ها ایران را یکی از مدعیان جدی قهرمانی می‌دانند ولی قهرمانی در این جام آسان نیست. مدعیانی مثل استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و ایران چشم به قهرمانی دارند و نباید از کنار تیم‌هایی مثل عراق، امارات، قطر و ... هم به سادگی عبور کنیم. من امیدوارم که ایران بهترین نتایج را گرفته و ملی‌پوشان با قهرمانی به کشورمان برگردند. استیلی که سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا را هم دارد، در خصوص تیمی که در سال 1996 به مقام سومی رسید، تاکید کرد: آن تیم واقعا یکدست و خوب بود و همان نسل توانست چند سال بهترین نمایش را داشته باشد. ما بازی‌ها را با شکست برابر عراق شروع کردیم ولی در ادامه نتایج خوبی گرفتیم. در بازی با عربستان هم مستحق برد بودیم اما داور یک پنالتی صدرصد به سود تیم ما نگرفت. اگر آن بازی را می‌بردیم به فینال می‌رفتیم، به نظر من ایران در آن جام شایستگی قهرمانی را داشت. مدیر تیم فوتبال امید کشورمان درباره شرایط این تیم تصریح کرد: اردوی بعدی تیم از 13 تا 23 دی خواهد بود و سپس به قطر خواهیم رفت تا در یک تورنمنت چهارجانبه شرکت کنیم. در این مدت هم بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام دادیم و باید از فدراسیون فوتبال هم تشکر کنیم.
راه دشوار
در ادامه مهدی پاشازاده، مدافع پیشین تیم ملی فوتبال ایران نيز تاکید کرد که شاگردان کارلوس کی‌روش برای قهرمان شدن در جام ملت‌های آسیا کار سختی در پیش دارند. مهدی پاشازاده در خصوص وضعیت تیم ملی در آستانه مسابقات گفت: تیم ما شرایط بدی ندارد و کارلوس کی‌روش هم سعی کرد تا در اردوهای اخیر، بازیکنان را از لحاظ ذهنی، تاکتیکی، بدنی و... آماده این جام کند. امیدوارم که تیم ملی در این جام عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد، اما واقعیت این است که قهرمان شدن در این جام اصلا آسان نیست و تیم ملی در امارات کار سختی در پیش خواهد داشت. بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان تاکید کرد: ما بیش از 40 سال است که در جام ملت‌های آسیا قهرمان نشدیم، پس حتما قهرمان نشدن در آسیا آن هم برای مدتی طولانی، دلایل خاص خودش را دارد. فوتبال ما سال‌هاست که با مشکل برنامه‌ریزی مواجه بوده و همین موضوع باعث شده که خیلی مواقع درجا بزنیم. شما به سرعت پیشرفت کره‌جنوبی و ژاپن توجه کنید، همین‌طور تیم‌هایی مثل استرالیا، قطر، چین، امارات و... که در این سال‌ها بهترین برنامه‌ریزی را داشتند. پاشازاده تصریح کرد: چهار دهه است که در جام ملت‌ها قهرمان نمی‌شویم چون برنامه‌ریزی نداریم، فوتبال ما مشکلات کوچک و بزرگی دارد که این باعث می‌شود به‌صورت اصولی پیشرفت نکنیم. ما نمی‌توانیم برنامه‌ریزی، امکانات و خیلی چیزهای دیگر در فوتبال ایران را با تیم‌هایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی و حتی کشورهای عربی مقایسه کنیم. در بیشتر مواقع که موفقیت‌هایی را به دست آوردیم، به‌خاطر اتفاقات یا توانایی‌های فردی بود. مدافع پیشین تیم ملی در خصوص شانس قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا عنوان کرد: ما کار سختی داریم و حریفان هم پرقدرت هستند، با این حال امیدوارم که بعد از سال‌ها قهرمان شویم تا مردم خوشحال شوند.
پيشكسوت اميدوار
خداداد عزیزی، پیشکسوت كشورمان نيز به وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در فاصله چهار روزه تا آغاز جام ملت‌های آسیا اشاره کرد و گفت: شرایط تیم ملی خیلی خوب است. تیم ملی ایران همیشه خوب بوده و الان هم جزو مدعیان این جام است. ما سه دوره قهرمانی آسیا را در کارنامه داریم و الان هم فکر می‌کنم با شرایط خوبی که داریم می‌توانیم به این عنوان دست پیدا کنیم. تیم ملی نفرات خوبی دارد که در جام جهانی هم بازی کرده‌اند و البته کی‌روش هم کارش را بلد است و رزومه مشخصی دارد. وی عنوان کرد: مواقعی بود که تیم ملی برای قهرمانی به مسابقات آسیا اعزام نمی‌شد اما می‌دانم که الان تفکر کی‌روش قهرمانی تیم ملی است و امیدوارم این اتفاق خوب برای فوتبال ایران بازهم تکرار شود. نمی خواهم با صحبت‌هایم باری را روی دوش تیم ملی بگذارم،چون عده‌ای با حرف‌های‌شان دنبال اهدافی هستند اما همه من را می‌شناسند و می‌دانند که حرفم را بدون اجرای هدف خاصی می‌زنم. بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران در ادامه تصریح کرد: کی‌روش می‌تواند تیم ملی را قهرمان کند چون این تیم واقعا شایسته قهرمانی است. ما خط حمله خیلی خوبی با حضور بازیکنان جوان و باتجربه داریم که همگی آن‌ها در شرایط بسیار خوبی هستند. من می‌دانم که این تیم در همه پست‌ها پتانسیل قهرمان شدن در آسیا را دارد. عزیزی درباره اینکه کی‌روش گفته بود «رویای ایران حضور در نیمه نهایی آسیاست» خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم که رویای ما ایرانی‌ها حضور در نیمه نهایی باشد. خیلی وقت‌ها فوتبال ایران موفقیت به دست آورده است. آن موقع که برج‌های دوقلو وجود نبود ما قهرمان آسیا بودیم. کی روش یک خصوصیت اخلاقی دارد که همیشه کار‌ها را انجام می‌دهد و حرف‌های را می‌زند که عجیب به نظر می‌رسد، چون در واقعیت رویای ما نه حضور در نیمه نهایی است و نه قهرمانی، رویای ما ایرانی‌ها خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. البته شاید کی‌روش این صحبت را کرده تا بازیکنان تیم ملی را تحریک به تلاش بیشتر کند.
پارامترهاي يك موفقيت
در همين حال شاهین بیانی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران ضمن نام بردن از پارامترهایی که ایران را به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا خوشبین می‌کند، گفت: شرایط طوری است که ما در امارات تا حدی میزبان هستیم. شاهین بیانی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: تیم ملی ایران در همه ادوار گذشته جام ملتهای آسیا شانس قهرمانی داشته و این مختص به این دوره نیست. آمار و ارقام هم نشان می دهد که تیم ما معمولا برای رسیدن به نیمه نهایی مشکلی نداشته و به راحتی تا نیمه نهایی بالا می آمده. بنابراين صحبت کی‌روش که گفته بود حضور ایران در نیمه نهایی یک رویاست برای من عجیب بود و جای تعجب داشت.ملی پوش سابق فوتبال کشورمان بیان داشت: از ۲۴ تیم حاضر در این تورنمنت تنها چهار تیم پارامترهای قهرمانی را دارند که با افتخار می گویم تیم ملی ایران یکی از آن تیم ها ست. وی افزود: علاوه بر داشتن بازیکنان خوب و کادر فنی مجرب، یکی از پارامترهای قهرمانی میزبانی است و معمولا تیم های میزبان در آسیا شانس بیشتری برای قهرمانی دارند. از آنجا که امارات و ایران بسیار نزدیک هستند و در کشور امارات هم ایرانی زیاد است، بنابراين می توان امارات را یک شبه میزبان برای ایران دانست و ما نسبت به دیگر کشورها به جز خود امارات، از شرایط نیمچه میزبانی بهره می بریم و این موضوع هم به افزایش شانس ما کمک می کند.بیانی تصریح کرد: یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم برای قهرمانی داشتن ثبات در تیم های ملی است. شما همه ۲۴ تیم حاضر در این مسابقات را بررسی کنید و ببینید کدام یک از مربیان هشت سال سابقه هدایت تیم‌شان را دارند. پس ثبات تیم ملی ما هم یک شاخصه مثبت دیگر است که به افزایش شانس ایران برای قهرمانی کمک می کند. مدافع پیشین تیم ملی ایران با اشاره به خاطره ای از حضور خودش همراه با تیم ملی در جام ملت‌های ۱۹۸۴ سنگاپور، اظهار داشت: تیم ملی ایران با کمترین تدارک ممکن عازم این مسابقات شد و باز هم ما به راحتی به نیمه نهایی رسیدیم و در دیدار نیمه نهایی اتفاقی افتاد که باعث شد من به اشتباه دروازه خودی را باز کنم. بیانی ادامه داد: ما قبل از اعزام به این مسابقات تنها دو بازی تدارکاتی داشتیم که اگر این بازی ها بیشتر بود قطعا من در آن لحظه حساس مقابل عربستان آن اشتباه را مرتکب نمی شدم. وی در ادامه اضافه کرد: همیشه دو حسرت فوتبالی دارم. یکی شکست مقابل الهلال با استقلال در فینال لیگ قهرمانان آسیا سال ۱۹۹۱ که باعث شد سومین ستاره آسیایی از دست‌مان برود و دومی همین مسابقات بود که به سادگی مقابل عربستان شکست خوردیم و به فینال نرسیدیم. اگر به فینال می رسیدیم حتما چین را شکست می دادیم و قهرمان آسیا می شدیم و الان تعداد قهرمانی های ما در آسیا عدد چهار بود. بیانی در خاتمه گفت: با همه وجود آرزو می کنم تیم ملی کشورم در این دوره از مسابقات قهرمان شود و تعداد قهرمانی هایش را به چهار برساند تا بار دیگر رسما پر افتخارترین تیم آسیا شود.
حاشيه‌اي پررنگ
همان‌گونه كه مي‌دانيد، هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی کشور امارات از ۱۵ دی آغاز می شود و ۲۴ تیم از سراسر قاره در ۶ گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت خواهند کرد. با افزایش تعداد تیم ها از ۱۶ به ۲۴ تیم، ۵۵۲ بازیکن در این دوره از بازی ها حضور دارند که مبلغ کل این بازیکنان ۳۸۹ میلیون یورو (يك میلیارد و ۷۰۰ میلیون درهم) برآورد شده است. کره جنوبی با ۸۴ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو گران‌ترین بازیکنان جام ملت‌ها را در اختیار دارد و به تنهایی از ۱۷ کشور دیگر گران‌تر است. ژاپن با ۷۰.۴ میلیون یورو، استرالیا با ۵۰.۶۰ میلیون یورو، ایران با ۴۵.۳۵ میلیون یورو و ازبکستان با ۲۱.۶۸ میلیون یورو به ترتیب در رده های دوم تا پنجم گران‌ترین تیم های جام ملت های آسیا هستند. عربستان هم با ۱۹.۸۸ میلیون یورو ششمین تیم گران جام و گران‌ترین تیم کشورهای عربی محسوب می شود. قیمت کل بازیکنان امارات، میزبان این دوره از بازی ها ۸.۵۸ میلیون یورو است که این تیم را از این حیث در رده دهم قرار می دهد. عمر عبدالرحمان ستاره تیم ملی امارات که در تیم الهلال بازی می کند، به خاطر مصدومیت جام ملت‌ها را از دست داده است. عبدالرحمان به تنهایی مبلغ ۳.۵ میلیون یورو ارزش داشت و همین مساله در قیمت کل بازیکنان امارات هم تاثیرگذار بوده است. عراق، یمن و ویتنام حریفان ایران در جام ملت‌های آسیا از این حیث در رده های پایین تری قرار دارند. عراقی ها با ۵.۳۸ میلیون یورو در رده سیزدهم هستند. یمن و ویتنام هم به ترتیب با ۴۲۵ و ۲۲۵ هزار یورو در انتهای این جدول قرار دارند.