ائتلاف بزرگ؛ بلوف يا واقعيت؟

آرمان‌: با توجه به عملکرد ضعیف دولت آقای روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری‌ و اینکه اصلاح‌طلبان حامی این دولت در دو انتخابات گذشته بودند بسیاری از سوی جریان رقیب اصلاح‌طلبان چنین وانمود می‌کنند که اصلاح‌طلبان از حمایتشان نسبت به روحانی پشیمان هستند و از او عبور کرده‌اند و با توجه به این که مردم هم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند آنان در انتخابات مجلس سال آینده پیروز نخواهند شد. حدود یک سال و نیم تا انتخابات زمان باقی مانده و تقریبا می‌توان گفت که اصلاح‌طلبان با تمام توان در حال تلاش هستند و با توجه به این که همیشه با رای مردم کشور به میدان آمدند امید است که در انتخابات پیش رو هم کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند. در این میان سعید حجاریان از اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌اند که اصلاح‌طلبان امکان دارد تا انتخابات آتی را تحریم کنند چرا که پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است، زیرا انتخابات به‌معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است. اصلاحات صدقه‌بگیر نیست و اگر مکنت دارد باید با اتکا بر آن به بازار سیاست برود. اگر پول بازار سیاست را نداشتیم باید تلاش کنیم آن را کسب کنیم نه آنکه به هر جنس بُنجلی تن دهیم. این موضع‌گیری او با واکنش‌های بسیاری از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رو‌به‌رو شد تا آنجا که وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه‌ای اظهار داشت: برخی معتقدند جامعه مخاطب اصلاح‌طلبان به‌سمتی که آقای سعید حجاریان و طرفداران عقیده ایشان هستند، گرایش دارند، یعنی گذر از انتخابات و گذر از شکل اصلاح‌طلبی انتخابات؟ من این را قبول ندارم. آنها نگاه اکثریت نیستند.
ائتلافی بزرگ در اصولگرایان
محمدرضا باهنر همچنین درباره برنامه‌های اصولگرایان برای حضور در انتخابات سال 1398، اظهار کرد: جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات سال 1398 در حال آماده شدن هستند. جبهه اصولگرا نیز در حال آماده کردن خود برای انتخابات 1398 است و ما ناگزیر از وحدت در بین خودمان هستیم. اگرچه در جریان اصولگرایی ممکن است افرادی تندرو، معتدل و کندرو باشند و اختلافات درون‌ تشکیلاتی وجود داشته باشد، اما در هر صورت باید یک ائتلاف بزرگ در اصولگرایان ایجاد شود و این ائتلاف در حال شکل‌گیری است. او با اشاره به برگزاری جلسات راهبردی اصولگرایان برای دستیابی به وحدت در انتخابات سال 1398، گفت: این جلسات تقریبا با حضور افراد حقیقی و حقوقی موثر برگزار می‌شود و من نیز به این جلسات دعوت می‌شوم؛ هنوز به یک نام تشکیلاتی قطعی نرسیده‌ایم اما قرار است که نتیجه این جلسات شورای وحدت اصولگرایی باشد. اودر پاسخ به این پرسش که با توجه به برگزاری جلسات راهبردی اصولگرا با هدف دستیابی به وحدت، ساختار جمنا منحل شده است، اظهار کرد: افراد جمنا نیز در جلسات راهبردی اصولگرایان شرکت می‌کنند و هدف قاعی از این تلاش‌ها ایجاد مرکزیت و وحدت با مشارکت همه جریان اصولگرایی است. حال ممکن است نام این وحدت جمنا یا چیز دیگری باشد. دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره هشدار برخی مقامات عالی‌رتبه کشور برای احتمال تولد فتنه‌ای جدید به نام فتنه 98، ادامه داد: در حال حاضر کشور از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی در یک جنگ سنگین و ظالمانه بزرگی قرار دارد و دشمنان اصلی ما در این جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که تلاش‌های سنگینی می‌کنند تا برای چندین بار ملت ایران و قدرت خود را برای تحمیل سیاست‌های‌شان بیازمایند.
القای وجود مسئولان بی‌کفایت!


دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: چون سال آینده سال انتخابات است، این نگرانی وجود دارد که برخی از افراد حقیقی و حقوقی که می‌خواهند وارد فضای انتخابات شوند قرارشان این باشد که روی موج نارضایتی مردم سوار شوند؛ برخی تاکتیک‌شان این است که به مردم القاء کنند که هیچ کاری انجام نشده و همه گرفتار مسئولان بی‌کفایت هستیم تا به نارضایتی مردم دامن بزنند و رای جمع کنند؛ در سال آینده باید توجه داشته باشیم که دو فتنه فشار بیرونی و تحرکات داخلی انتخاباتی با یکدیگر هماهنگ نشوند. باهنر درباره تعهد اصولگرایان بر عدم موج سواری روی نارضایتی‌های مردمی برای انتخابات سال 98 و تکرار اتفاقات دی‌ماه سال 96 تاکید کرد: نگران اصولگرایان نباشید؛ آنهایی که در 40 سال گذشته دنبال هنجارشکنی بودند خواستگاه‌شان جای دیگری است.
خیانت به رأی مردم؟ نه!
این فعال سیاسی درباره اظهارات حجاریان و انتقادهای اصلاح‌طلبان به نظارت استصوابی گفت: افرادی نظیر آقای حجاریان هفت-هشت سال قبل به دنبال نافرمانی مدنی بودند، در انتخابات‌های اخیر به این نتیجه رسیدند که با نافرمانی مدنی و تحریم کردن انتخابات هیچ شهروندی به حقوق خودش نخواهد رسید؛ این افراد بارها و بارها به مواضع اشتباه خود در زمان دولت اصلاحات اعتراف و اقرار کردند و تکرار این صحبت‌ها بعید است. او ادامه داد: اگر نظارتی نتواند موثر باشد، تبدیل به نظاره کردن می‌شود؛ بنابراین نظارت شورای نگهبان باید موثر باشد تا اگر جایی تخلف شد، جلوگیری شود؛ چراکه رأی مردم امانت است و هیچ کس نباید به این امانت خیانت کند.