«تذکر کتبی» و «درج در پرونده» پایان کار ماجرای درازهی

محمداکبری - هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با تشکیل آخرین نشست خود به منظور بررسی رفتار محمد باسط دُرازهی، نماینده سراوان در پرونده ویدئوی جنجالی وی، برای او حکم  تذکر کتبی و درج در پرونده صادر کرد. ​به گزارش خراسان، محمد جواد جمالی نوبندگانی روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس با بیان این که «این هیئت بعد از اتفاقات گمرکات کشور سه جلسه با حضور مسئولان مربوط از دولت و گمرک برای بررسی موضوع تشکیل داد» افزود: در این جلسات مطرح شد که درازهی پیش از این برای حضور در گمرک وقت قبلی گرفته بود، اما ساعت آن ممکن است، قطعی نشده باشد که در نهایت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تصمیماتی درباره این پرونده اتخاذ کرد.وی تصریح کرد: قطعا درازهی در نحوه گفت وگو با مامور گمرک دچار خطا شد و عبارات نادرستی به کار برد که البته در جلسه غیر رسمی مجلس عذرخواهی کرد. جمالی همچنین یادآورشد: آقای پزشکیان (رئیس هیئت) جلسات مختلفی با طرف ها داشته است که در این جلسات اعلام شده که قصد و غرض خاصی در گمرک برای برخورد با درازهی نبوده و اشکال این بود که با وجود معرفی نماینده متأسفانه آن فرد که در ورودی گمرک ایستاده این مسئله را با مسئول دفتر رئیس گمرک هماهنگ نمی‌کند.
 به گزارش خانه ملت، وی با بیان این که در ماده 6 آیین نامه داخلی مجلس محدودیت هایی درباره نوع برخورد با تخلف وجود دارد، تصریح کرد: براساس این ماده می توان تذکر شفاهی یا کتبی با درج در پرونده به فرد خاطی داد یا تعهد کتبی از این فرد اخذ کرد یا این که می توان یک یا چند تذکر در جلسه علنی یا غیرعلنی مطرح کرد، لذا اگر شخصی ایراد بگیرد که چرا این گونه در مجلس برخورد شده باید گفت که این حد را قانون تعیین کرده است.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان این که براساس ماده 6 آیین نامه داخلی مجلس به درازهی تذکر کتبی داده شده است، تاکید کرد: در آیین نامه داخلی مجلس موضوع کسر از حقوق مطرح شده اما در این پرونده اعمال نشده است، چرا که کسر از حقوق در موارد به خصوصی همانند حضور و غیاب اعمال می شود. به گزارش خراسان، در عین حال سلیمی یک عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت:‌ در عین حال حق شکایت برای کارمند گمرک باقی است و می‌تواند در دادگستری شکایت کند و بگوید به من اهانت شده اما محل رسیدگی به این موضوع  هیئت نظارت نیست.
فیلم بردار جلسه غیرعلنی متخلف  است
وی افزود: همچنین فیلم برداری از جلسه غیر رسمی مجلس توسط نمایندگان با هر انگیزه‌ای خلاف بوده و در این مورد تذکر قانونی براساس ماده ۶ هیئت نظارت به آن  نماینده (علیم یارمحمدی نماینده زاهدان) داده شده است. علیرضا سلیمی عضو دیگر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره به خبرنگاران پارلمانی گفت:  براساس تصمیم هیئت نظارت مقرر شد برای نماینده‌ای که فیلم جلسه غیرعلنی مربوط به این بخش را ضبط و منتشر کرده نیز ماده 6 قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اعمال شود. وی افزود: به احتمال زیاد برای وی بندهای "الف و ب" این قانون یعنی تذکر شفاهی یا کتبی اعمال می شود.