نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی

گروه بازرگانی- در حالی که نابسامانی موجود در بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی یکی از دلایل اصلی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به شمار می‌رفت اما در نهایت شاهد این بودیم که چند روز پیش 44 نماینده امضاکننده استیضاح محمود حجتی که به طور جدی خواستار پاسخگویی وزیر کشاورزی به آشفتگی و افزایش قیمت‌های موجود در بازار بودند، ناگهان امضای خود را پس گرفتند. حالا وزیری که تا چند روز پیش زیر تیغ نمایندگان مجلس بود، به راحتی در نشست‌های گوناگون حاضر می‌شود و مدعی آن است که «ما قیمت‌ها را روزانه و لحظه‌ای ارزیابی و پیگیری می‌کنیم.» به گفته حجتی، من و همکارانم و حتی شخص رییس‌جمهور بالا و پایین رفتن قیمت‌ها را پیگیری می‌کنیم اما باید به این مساله توجه کرد که محدودیت‌ها و گرفتاری‌ها بسیار زیاد است.
این گفته‌ها در حالی از سوی وزیر کشاورزی مطرح می‌شود که بازار کالاهای اساسی طی ماه‌های اخیر بحرانی‌ترین شرایط خود را سپری کرده است. نگاهی به وضعیت بازار نشان می‌دهد که ضروری‌ترین اقلام مورد نیاز سفره خانواده‌ها از جمله گوشت، مرغ، ماهی، برنج، میوه و‌... با افزایش قیمت‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و امیدی به کاهش قیمت آنها نیست اما وزیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور که عملکرد آن ارتباط مستقیمی با زندگی مردم دارد، به جای اعمال سیستم مدیریتی مناسب برای تنظیم بازار کالاهای اساسی، تنها به پاسکاری مسوولیت‌های خود بسنده می‌کند. اما سوال اینجاست که چرا با وجود آگاهی مسوولان از نابسامانی فعلی بازار، هیچ اقدام مناسبی برای کنترل قیمت‌ها انجام نمی‌شود و تنها سیاست‌هایی در بازار اعمال می‌شود که در نهایت ضرر مصرف‌کننده و حتی تولیدکنندگان را به دنبال دارد؛ سیاست‌هایی نظیر ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی که به گفته کارشناسان، تنها از دست رفتن بازارهای صادراتی را به دنبال دارد و کمکی به آرامش بازار نمی‌کند.
دلیل محدودیت صادرات
بر همین اساس وزیر جهاد کشاورزی در سی و سومین مراسم انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه همواره تلاش می‌کنیم قیمت محصولات از حداقل نرخ تمام‌شده پایین‌تر نیاید که تولید‌کننده آسیب نبیند، گفت: ما باید تولید‌کننده، مصرف‌کننده و همه را با هم ببینیم تا مشکلی ایجاد نشود.


حجتی افزود: ما قیمت‌ها را روزانه و لحظه‌ای ارزیابی و پیگیری می‌کنیم.
وی یادآور شد: زمانی که در موضع مدیریت یک کشور پهناور هستیم، محدودیت‌های زیادی داریم و باید با مد نظر قرار دادن همه، کشور را اداره کنیم. حجتی اظهار داشت: با این حال باید تولید و تولید‌کننده را قبل از هر چیزی مورد توجه قرار دهیم چرا که اگر اتفاقی برای تولید‌کننده بیفتد، دست نیاز ما به سمت خارجی‌ها دراز می‌شود و گرفتاری‌ها بسیار بیشتر خواهد بود.
حجتی همچنین با اشاره به دلایل محدودیت صادرات گفت: با توجه به آنکه مردم زیر فشار گرانی‌ها هستند از این رو در برخی مواقع چاره‌ای جزو محدودیت صادرات نداریم، چرا که خود ما به عنوان تولید‌کننده در برخی مواقع خدماتی که می‌گیریم، می‌گوییم گران است و باید کاری کنیم که محصولات ما برای دیگران گران تمام نشود.
نیازی به واردات گندم نیست
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه تولید و تولید‌کننده بیش از هر چیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در شرایطی که می‌توانیم نیاز کشور را در داخل تامین کنیم، نباید در بازارهای خارجی دنبال غذا باشیم. محمود حجتی اظهار داشت: در شرایطی که برخی کشورها چشم دیدن ایران را ندارند، چرا باید به جای تلاش بیشتر برای تقویت تولید داخلی، به دنبال غذا در بازارهای خارجی بگردیم؟
وی در مورد تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم در کشور گفت: در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰، سالانه شش تا هفت میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد اما در حال حاضر ما وارداتی نداریم و نیازی هم به این کار نیست. امسال نیز با توجه به شرایط امیدوار هستیم که وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته در زمینه تولید داشته باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات وارداتی است، افزود: با توجه به فشار اقتصادی که دشمنان بر ما تحمیل می‌کنند، نگرانی‌هایی در خصوص محصولات مورد نیاز داریم. هرچند کشاورزان پیشرو، این درس را به ما می‌دهند که ما می‌توانیم سهم قابل توجهی در تولید داشته باشیم.
«نه» و «نمی‌شود» نداریم
وی در ادامه اظهار کرد: اگر بتوانیم یک‌دوم یا یک‌سوم رکورد کشاورزان نمونه را در تولید محصولات مختلف داشته باشیم‌، به وضعیت بسیار خوبی در تولید کشاورزی خواهیم رسید. وی اضافه کرد: در سال‌جاری شاخص انتخاب کشاورزان نمونه تنها بحث کمیت نبود و مسائلی مانند مباحث محیط‌زیستی، بهره‌وری آب، کیفیت و... نیز به عنوان شاخص انتخاب مطرح بود. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم به یک‌سوم تولید کشاورزان نمونه برسیم در صرفه‌جویی آب و بهره‌وری نیز ارتقای بسیار چشمگیری خواهیم داشت.
حجتی خاطرنشان کرد: زمانی که اعلام می‌کردیم محدودیت آب نداریم و بحث چگونگی مدیریت مصرف مطرح است، برخی گمان می‌کردند به دنبال فشار بیشتر بر منابع آب هستیم‌ در حالی که کشاورزان نمونه ثابت کردند ما مشکلی در کشور نداریم و این امر تحقق‌یافتنی است. وی یادآور شد: برخی از سر دلسوزی برای محیط زیست و مسائل مربوط به آب مباحثی را درباره محدودیت تولید یا عدم تولید مطرح می‌کنند در حالی که اگر ما از کشاورزان نمونه الگوبرداری کنیم، مشکل آب نخواهیم داشت و این نگرانی‌ها نیز بی‌مورد است.
حجتی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: می‌توانیم در تولید محصولات استراتژیک خودکفا شویم. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ حدود چهار میلیون تن چغندر در کشور تولید شد و سال گذشته این عدد به هشت میلیون تن رسید که باعث شد مشکل شکر کشور حل شود به طوری که با افزایش بهره‌وری آب، ما به مرز خودکفایی در این زمینه رسیدیم.
حجتی با تاکید بر اینکه موفقیت کشاورزان نمونه به ما می‌گوید اهداف خودکفایی و تامین امنیت قضایی تحقق‌یافتنی است، تصریح کرد: اینها آرزوهای دور و دراز و عبثی نیست. ما «نه» و «نمی‌شود» نداریم. من نیز به همکارانم می‌گویم که از واژه‌های نه و نمی‌شود استفاده نکنند و این واژه‌ها را باید از فرهنگ لغات‌مان حذف کنیم. وی افزود: ما همواره باید به ارباب‌رجوع پاسخ مثبت دهیم.
وی با بیان اینکه نباید کم‌کاری‌ها و تنبلی‌های خود را گردن کمبود ظرفیت و اقلیم بیندازیم، تصریح کرد: برخی مطرح می‌کنند که متوسط الگوی بارش ما از متوسط جهانی کمتر است. در این مواقع باید سوال کرد در جاهایی که میزان بارش بالاست، چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
حاکمیت باید به معیشت مردم رسیدگی کند
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از راه کار و تلاش و کشاورزی میسر است. تقوی اظهار کرد: سلامتی، عزت و نشاط مردم از طریق کشاورزی رقم می‌خورد و حاکمیت موظف است به معیشت مردم برسد.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌ها و اقدامات خوبی در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است، تصریح کرد: کشت‌های گلخانه‌ای، پرورش ماهی در قفس، آبیاری علمی، گیاهان دارویی و کشت فراسرزمینی و اصلاح نژاد دام از جمله اقدامات موثر و مهمی است که به آن توجه شده است. تقوی افزود: این وزارتخانه با مجموع سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات ارزشمند آینده خوبی را در تامین غذای مردم نوید می‌دهد.
صرفه‌جویی در آب
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این مراسم اعلام کرد: در انتخاب‌ ۱۵۸ کشاورز نمونه امسال، توجه ویژه به کشاورزی حفاظتی، صرفه‌جویی در مصرف آب، رعایت مسائل بهداشتی و تولید محصول سالم شده است. کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: تعداد رشته‌هایی که امسال انتخاب شده، نسبت به سال‌های گذشته تقریبا سه برابر شده است.
وی همچنین گفت: از ویژگی‌های مهم این دوره توجه ویژه به زنان روستایی و اقدامات اشتغالی آنها در این بخش بوده است.‌ خاوازی همچنین گفت: در حوزه زراعت مهم‌ترین توجه ما در کشاورزی حفاظتی و نشایی و محصول سالم بوده است.
رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور در پاسخ به اینکه چرا تفاوت معناداری بین تولید کشاورزان نمونه و سایر کشاورزان وجود دارد، گفت: انتقال دانش فنی به کشاورزان نمونه، استفاده از آموزش و ترویج، استفاده آنها از نشریات کشاورزی و راهکار اصلی آنها در افزایش تولید بود.
مویدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نمی‌توان این برنامه‌ها را برای سایر کشاورزان اجرا کرد تا تولید آنها افزایش یابد، گفت: 400 مرکز خدمات کشاورزی در کشور وجود دارد که آنها جدیدترین دانش و اطلاعات را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند و همچنین محقق کمکی در این خدمات کشاورزی راه‌اندازی شده که آنها رابط بین کشاورزان هستند و در صورتی که کشاورزان به توصیه‌های آنها گوش فرا دهند، تولید آنها همسو با کشاورز نمونه افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
گفتنی است در سی‌و‌سومین مراسم انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان و کشاورزان در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، ۱۵۸ کشاورز نمونه کشوری در حوزه‌های دام و طیور، زراعت و باغبانی، شیلات و آبزیان، ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری، مکانیزاسیون و صنایع تکمیلی معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.