تبلیغات ایران در مسیر توسعه

حمایت از تولید ملی، افزایش کیفیت تولیدات، تغییر نگرش و رویکرد افکار عمومی داخلی به مصرف کالای داخلی و ایجاد بستر به‏منظور افزایش صادرات و بهره‏گیری از ظرفیت‏های رسانه‏ای و ارتباطی نوین از جمله مهم‏ترین اهداف هرگونه سیاستگذاری فرهنگی تبلیغاتی در کشور است. اگرچه تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌‌ ایرانی، شعاری با کارکردهای اقتصادی است، اما برای دستیابی به این مهم، همراه با اصلاح ساختارهای اقتصادی، اصلاح رفتارهای فرهنگی– اجتماعی را باید مد نظر قرار داد.
یکی از پرفایده‌ترین شاخه‏های ارتباطات در این میان، صنعت تبلیغات است. تبلیغات، ظرفیت موثر و با‌اهمیتی است که اهداف مطلوب اجتماعی را پیش می‏برد و ارتباط خلاقانه میان کسب‌و‌کارها، افراد و مصرف‏کنندگان را محقق می‏سازد. هدف از تبلیغات، هر چند فروش کالا یا خدمات است اما باید به ترویجِ طرزِ تفکر و شیوه ارزش‌مدارانه از زندگی بپردازد.
از این منظر و با توجه به نزدیکی اجرای سه رویداد بزرگ فرهنگی در حوزه‏‌ تبلیغات در سالی که به نام سال حمایت از تولیدات و کالا و محصولات ایرانی نامگذاری شده است، مسائل، چالش‏ها، برنامه‏ها و فعالیت‏های این حوزه را با دست‏اندرکاران حرفه‏ای و متخصص این رشته به گفت‌وگو نشسته‏ایم.
حاصل کار، روایتی است که در چهارسوی آن، متولیان دولتی، فعالان بخش خصوصی، صاحب‏نظران حوزه ‏رسانه و ارتباطات و مخاطبان تبلیغات به گفت‌گو نشسته‏اند.


مسعود اسعدی سرپرست دفتر تبلیغات و اطلاع‏رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر احسان پوری دانش‏آموخته‏‌ ارتباطات، روزنامه‏نگار و مدیرعامل سازمان آگهی‏های موسسه مطبوعاتی همشهری، محمدحسین سجادی‌نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایرج قره‏داغی پژوهشگر تبلیغات و رییس شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره تبلیغات، سیدعلی اعتدالی مدیر‌عامل شرکت آوین‌افراز و رییس ستاد برگزاری نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته و هوشمند سفیدی مدیرعامل موسسه آرمان روابط عمومی و رییس ستاد برگزاری چهارمین جشنواره تبلیغات ایران در گفت‌و‌گوی زیر مشارکت کردند.
نقش و کارکرد رسانه‌های تبلیغاتی در مبادلات اقتصادِ فرهنگ جامعه چگونه است؟
اسعـدی: جوامع امروزی بدون استفاده از رسانه‌ها، نمی‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. تولید و مصرف کالاهای رسانه‌ای مانند روزنامه‌ها، مجلات، برنامه‌های رادیو و تلویزیون و ... نیز به عنوان کالاهای فرهنگی با پیروی از قوانین اقتصادی صورت می‌گیرد و کارکرد اقتصادی رسانه‌ها نیز بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی را در سطوح اجتماعی و فردی شامل می‌شوند.
دکتر پوری: تبلیغات یک فرآیند بلند و پیچیده از بسیاری خرده‌فعالیت است. از تحقیقات، مخاطب‏شناسی، ایده‏پردازی و بسیاری عوامل تا اجرا و اخذ بازخورد. در این عرصه، سیاستگذاری و نگاه حاکمیت به موضوع تبلیغات با نگاه به سیاستگذاری رسانه‏ای و تبلیغاتی در یکپارچگی و هماهنگی با سیاستگذاری‌‏های دیگر عرصه‏های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هماهنگی باید مورد مداقه قرار گیرد.
دکتر سجادی‌نیری: رسانه‏ها در شناخت و ادراک، در تعبیر رفتار و تغییر عقاید و ارزش‏های مخاطبان تاثیر دارند. امسال بحث تولید ملی مطرح است و بحث بازنمایی رسانه‏ای را داریم. نوآوری و ابتکار در این زمینه مهم است.
نکته دیگر‌ اینکه‌ رسانه‏های ما باید به خصوص در قبال تولیدات استراتژیک و محصولات استراتژیک کشور نقش ویژه‏تری ایفا کنند. رسانه‏ها می‏توانند در راستای معرفی هویت کالای ایرانی با توجه به پیشینه آن و نقشی که کالای ایرانی در ارزش‏افزایی دارد، ظرفیتی که در اشتغالزایی و حفظ سرمایه‏های داخلی دارد، موثر واقع شوند. دوم مواردی است که به آموزش رفتار مردم برمی‏گردد، رفتار خرید، اخلاق کسب‌و‌کار، ارزش‏های اساسی مبتنی بر اخلاق تولید و تجارت یا مواردی که در ارتباط با زیان‏های وابستگی به مصرف کالاهای خارجی از منظر هزینه و فایده است یا مواردی که رسانه می‏تواند از طریق آن تولیدکنندگان داخلی را مجاب کند به کیفیت بخشیدن به کالاهای خودشان. اینها از جمله مواردی هستند که رسانه‏های کشور می‏توانند انجام دهند.
دکتر اعتدالی: در راستای حمایت از صنعت تبلیغات و ارتقای سطح کمی و کیفی و تبیین اهمیت و جایگاه تبلیغات بین افراد جامعه و متولیان تجارت، صنایع و خدمات، رسانه‏ها باید یک رشته شاخص‏ها را در قالب‏های مختلف و در پیام‏های خودشان بگنجانند و تصویرسازی کنند.
نمایشگاه نیز به عنوان یک رسانه‏ قوی در این حوزه با هدف ترویج آموزش فرهنگ بازاریابی برای موفقیت بیشتر در بازارهای رقابتی و تشویق بازار داخلی برای استفاده از ابزارهای نوین بازاریابی و فروش، برقراری ارتباط نزدیک بین ارائه‌دهندگان و متقاضیان خدمات، کاربردهای مثبت این صنعت را در عرصه‏های مختلف افزایش می‏دهد و فعالان را با تکنیک‌های علمی و کاربردی این حوزه آشنا کند و این موضوع را به درک مشترک ملی تبدیل و تبیین کند که ویژگی‏های تولید ملی چیست و چگونه باید باشد و تولیدکننده ایرانی با چه روش‏هایی می‏تواند بازارهای داخلی و صادراتی خود را تقویت کند.
سمت‌و‌سوی برنامه‌ریزی دولت در تدوین و تنظیم سیاست و راهبردهای ملی، هدایت و نظارت بر بخش غیردولتی بر چه بنیادهایی باید استوار باشد؟
اسعـدی: راهبرد سیاستگذاری برای دستیابی به این هدف باید با بررسی چالش‌ها، موانع، الزامات و ضرورت‌ها و مشارکت بخش‏های دولتی، غیردولتی و عمومی اقتصاد در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ذی‌نفعان در چشم‏انداز بلندمدت تصمیم‌گیری و اجرا قرار گیرد.
این مهم صورت نمی‌گیرد مگر با ایجاد هماهنگی و تعامل و هم‌افزایی بین‌بخشی میان نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط دولتی و عمومی؛ صاحبان آگهی، ذی‌نفعان موثر‌ کانون‌ها و موسسات آگهی و تبلیغاتی، تولیدکنندگان، بازرگانان، صاحبان برندها، بنگاه‌های اقتصادی مالی، صنعتی و تولیدی کالاها و خدمات با صاحبان رسانه‌های تبلیغاتی موثر اعم از رادیو و تلویزیون، رسانه‌های چاپی، دیجیتال، فضاهای تبلیغاتی محیطی، سینما، رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و...
قره‏داغی: می‏توان دو شیوه دخالت دولت را از یکدیگر تفکیک کرد؛ شیوه نخست، تصدی‏گری یا مداخله حداکثری دولت و شیوه دوم، نظارتی است که با مداخله حداقل دولت در امور از طریق برون‌سپاری امور تصدی‌گری و غیرحاکمیتی همراه است.
هر گونه برنامه‌ریزی باید شامل بهره‏برداری از تجربه کشورهای پیشرو از نظر گسترش دسترسی و توسعه فناورانه، سیاستگذاری‏ها و خط‏مشی‏هایی برای مقابله، کنترل و پیشگیری از آسیب‏های فضای تبلیغاتی در سطوح مختلف باشد تا بتوان با بهره‌برداری از این راهکارها، روندها و فرآیندها، آنها را بر جامعه ایران انطباق داد و با الگوبرداری و ارائه راهبردهایی منطبق با رفتار فرهنگی، اجتماعی جامعه ایران، از آنها استفاده کرد.
آنچه در کشورهای توسعه یافته امروز شاهد هستیم استفاده از ابزارهای تبلیغات به عنوان یک نیروی محرک کمکی فرهنگی برای به گردش درآوردن اقتصاد در بستر اجتماع است. بنا‌بر‌این می‌توانیم از این تجربه بشری نیز در کشورمان استفاده کنیم.
دکتر سجادی نیری: با تاکید بر تحولاتی که طی سال‏های اخیر در اقتصاد جهانی رخ داده باید بگویم، نوع جدیدی از فناوری‏ها با اسامی گوناگون ظهور یافته این معاونت به نمایندگی از دولت با توجه به نیازهای اساسی کشور به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع فرهنگی پس از تاسیس در سطوح مختلف از جمله تقویت سیاستگذاری و بسط گفتمان صنایع فرهنگی، ایجاد زیرساخت، حمایت مالی از طرح‌های فناورانه مرتبط با صنایع فرهنگی و دیگر موارد تلاش کرده تا فناوری‌های نرم و فرهنگی را در کشور به جایگاهی متناسب با ظرفیت‌های بالقوه آن ارتقا بخشد.
از جمله این فناوری‏ها می‏توان به فناوری فرهنگی، فناوری‏های نرم فناوری حوزه صنایع خلاق و... نامیده شده‌اند، از حیث ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‏اند و تمام شواهد و برآوردهای صورت گرفته حکایت از تشدید این اهمیت در سال‏های آتی دارد. سفیدی: تبلیغات بازرگانی به عنوان یک صنعت فرهنگی، روشنگر جریانات اجتماعی است و هرگونه سیاستگذاری در این فضا باید مبتنی بر سه عنصر تجربه‌های پیشینی، مصلحت جامعه و آینده‏نگری باشد تا به موفقیت برسد، گفت: اهمیت تبلیغات به‏ویژه برای تولیدکنندگان نوپا و کوچک و ظرفیت‏های در اختیار در برآورد نیازمندی‏های تبلیغات کالا و خدمات، ضرورت تصمیم‌گیری در این مورد را بسیار پراهمیت کرده است.
دکتر پوری: در حال حاضر برنامه‏‌ مدون و پیگیر در حوزه‏‌ تبلیغات، مغفول مانده و جای خالی آن احساس می‏شود. تعریف درست از فرآیندهای تبلیغاتی و به خصوص از تولید و تولیدگران داخلی، نمود خاص و محسوسی ندارد. به‏ویژه که در حوزه‏‌ کسب‌و‌کار داخلی بحث هزینه فایده، مبحث نهادینه و تعیین‏کننده‏ای است. سیاستگذاری رسانه‏ای و تبلیغاتی اصولا بخشی از سیاستگذاری فرهنگی است. در دوره حاضر باید به دنبال کسب سهم بازار در فضاهای رقابتی تبلیغات باشیم و در این مسیر از همکاری فعالان صنعت تبلیغات باید استفاده کنیم. امروزه باید نوعی همسان‏سازی میان نیاز مخاطب، نحوه دسترسی و چگونگی ارائه خدمات و چگونگی ارائه خدمات به مخاطبان مورد بازبینی و طراحی مجدد مبتنی بر فرصت‏ها و ابزارهای نوین رسانه‏ای قرار گیرد.
طبیعتا وقتی سیاست‏هایی در آگهی‏های بازرگانی دنبال شود که از ترویج کالاهای مصرفی وارداتی جلوگیری کند، از آنهایی که بر حوزه‏های سلامت مردم تاثیر منفی دارد، جلوگیری کنند، فیلم‏ها، پیام‎ها، سریال‏ها و خبرهایی که پخش شود از فیلتری عبور کند که تامین‏کننده منافع داخلی باشد، می‏توانیم انتظار داشته باشیم که کارکردهای مثبتی در جهت توسعه سرمایه داخلی اتفاق بیفتد و البته جهت عکس آن هم مصداق دارد.
دکتر اعتدالی: لازم است با برنامه‌ریزی مناسب، موانع پیش‌روی صنعت تبلیغات رفع شود. این امر می‏تواند نظم خاصی را به تبلیغات کشور بدهد و این صنعت را در ایران حرفه‏ای‌تر سازد و موجب رونق بازار اقتصادی و تقویت چرخه تولید و توسعه اقتصادی به عنوان ابزاری در توسعه صادرات غیر‌نفتی خواهد شد.
آسیب‌شناسی و راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود بر چه اساسی باید پایه‌ریزی شود؟
دکتر پوری: طرح‌ها و اقدامات راهبردی برای عملیاتی کردن سیاست‏های تبلیغاتی باید شامل؛ شناخت ادبیات، پیشینه و فرآیند نظارت و ارزشیابی موجود، آسیب‌شناسی و بررسی کاستی‌ها، کژی‌ها و ناکارآمدی وضع موجود، تبیین و احصای مصادیق نظارتی وضع موجود و ضرورت‌ها و الزامات تغییر وضع موجود به وضع مطلوب باشد.
رسانه با محتوایش معنا پیدا می‏کند. محتوای رسانه تا اندازه خیلی زیادی برگرفته از نوع خط‏مشی‎‏ها و سیاست‏هایی هست که در یک نظام فرهنگی‌- اجتماعی حاکم است، بر این اساس می‏توانیم نقش‏های مثبت و منفی را برای رسانه‏ها بر اساس این هدف‏گذاری که چگونه به منافع بلندمدت آحاد جامعه کمک می‏رسانند، تفکیک کنیم. در جوامعی که تاکید می‏شود بر کارکرد رسانه‏ها در پیگیری و دفاع از منافع عمومی، باید انتظار داشت که کارکرد آن رسانه در جهت توسعه بلند‌مدت منافع اجتماعی قرار می‏گیرد. از جمله این منافع بحث مربوط به توسعه صنایع داخلی و اینکه سرمایه‏های مادی و انسانی داخل جامعه درست به‏کارگیری شود، توسعه پیدا کند و از وابستگی آن جامعه و کشور به بیرون از مرزها پیشگیری کند.
حضور جامعه دانشگاهیان و پژوهشگران نیز در این عرصه و به‏ویژه رویدادها، جشنواره‏ها، همایش‏ها و نمایشگاه‏ها بسیار اهمیت دارد. ضمن آن که اجرای نشست‏های تخصصی، کارگروه‏ها و در صورت امکان دعوت از صاحب‏نظران و فعالان موفق برای برگزاری کارگاه‏های آموزشی بسیار می‏تواند جذاب و آموزنده باشد.
اسعدی: برنامه‏های فرهنگی و اجتماعی کشورها در رابطه با سیاستگذاری فضای تبلیغاتی را می‌توان به سلبی و ایجابی تقسیم کرد. سیاست‏های ایجابی ناظر بر حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع، تولید محتوا، مدیریت محتوا، و دسترس‏پذیر ساختن اطلاعات و محتوا و سیاست‏های سلبی شامل برنامه‏های معطوف به حذف، کنترل و نظارت است. با توجه به آن که جمعیت بسیاری از خدمات تبلیغات در حوزه‌های مختلف استفاده می‏کنند، گسترش سیاستگذاری‌ها و تصمیم‏گیری‌های ایجابی برای رفع چالش‌ها و کاستی‌ها از ضرورت‌های این حوزه است.
دکتر اعتدالی: قبل از هر چیز رسانه باید درک درستی از تولید ملی به مخاطبان خود ارائه کند. رسانه باید به عنوان نهادی هدایت‏گر و فرهنگ‏ساز حلقه‌‌ واسط مطلوبی بین مصرف‏کننده و تولیدکننده باشد. طبیعی است از اساسی‏ترین رسالت‏های هر رسانه، اطلاع‏رسانی است. اما مقوله‌‌ تولید ملی، فراتر از اطلاع‏رسانی است. رسانه در ارتباط با تولید ملی با دو دسته ‌مخاطب متفاوت مواجه است، یکی نظام تصمیم‏گیری، برنامه‏ریزی و سیاستگذاری تولید و دیگری آحاد مردم و مصرف‏کننده‏ها.
قره‏داغی: در این حوزه تاکید بر آسیب‌شناسی چالش‌ها و مسائل حوزه تبلیغات با بیان ناکارآمدی سیاست‌ها و راهکار‌های غیرعلمی است. نوعی ناهماهنگی بین‌بخشیِ نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، همبستگی میان تبلیغات بازرگانی و ارزش‏های فرهنگی جامعه وجود دارد و نظارت بر تبلیغات، بر اساس ماموریت‌ها و تکالیف قانونی، باید گستره جامعی را در سطوح متفاوت، مبتنی بر افق زمانی میان‌مدت و بلندمدت با شناخت و تبیین فضای تبلیغات شامل تعاریف، عناصر، کارکردها، رویکردها را دربر گیرد و حوزه‌های عملیاتی را با رویکردی آینده‌نگرانه پیش‌بینی و اجرا کند. هر طرحی چنانچه بتواند روند نظارت را مبتنی بر روش‌های فناورانه‌پایه، آینده‌نگری و سیر تحولات توسعه‌ایِ تبلیغات - ارتباطات، پایه‌گذاری کند، پردوام‌تر، موثرتر و پیشگیرانه‌تر خواهد بود.
این همه در حالی باید ایجاد شود که ایران از یک سو با رشد سریع و جوانی جمعیت، گسترش شهرنشینی و سواد، ارتقای تحصیلات دانشگاهی، تغییر ساخت و کارکردهای خانواده روبه‏رو است و در عرصه بین‏المللی نیز تحولاتی چون انقلاب ارتباطات، انفجار اطلاعات، تجاری و جهانی شدن فرهنگ، اهمیت یافتن اوقات فراغت و افکارعمومی، مطرح شدن الگوهای توسعه انسانی و پایدار، موجب پدید آمدن تغییرات قابل ملاحظه‌ای در صحنه فرهنگ و ارتباطات شده است.
نقش رسانه‌ها، محافل علمی و دانشگاهی در تحقق اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌ها چگونه ارزیابی می‌شود؟
سفیدی: آن چیزی که در ارتباط با شعار امسال مطرح است و به‏طور ویژه می‏توان در آن دید، تاکید بر آگاهی و هوشیاری مردم است. به نظر می‏آید بین آن الزامات مخاطب‏محور و کارکردهای رسانه‏ها، می‏توانیم یک نسبت برقرار کنیم. وقتی صحبت از آگاهی و هوشمندی می‏شود، در واقع هم نقش اطلاع‏رسانی رسانه‏ها اهمیت می‏یابد و هم نقش آموزش و هم نقش بسیج‏گری و تحرک. یعنی رسانه‏ها رسالت خودشان را می‏توانند از طریق اطلاع‏رسانی و هوشمند ساختن به موقع جامعه درباره منافع درازمدت الزامات مصرف کالاهای داخلی انجام دهند. کالای تولیدشده باکیفیت داخلی نیاز به معرفی دارد و فرهنگ‏سازی رسانه‏ها در ترویج استفاده از آن بسیار موثر خواهد بود.
دکتر پوری: رسانه‏هایی مانند مطبوعات و رسانه‏های نوشتاری که بیشتر نخبگان را جهت‏گیری می‏کنند، رسانه‏نگاران به‏عنوان نخبگان حامل پیام باید این گروه مخاطب را به تحلیل‏های درست، وسیع و ادراکات عمیق سوق دهند. نیازمند روشنگری عقلانی و همچنین روشن ساختن افکار عمومی نسبت به الزامات حرکت در جهت تولید ملی و همچنین کار و سرمایه ایرانی هستیم. رسانه‏ها در حوزه مخاطبان عمومی در جهت آموزش غیرمستقیم و همچنین اطلاع‏رسانی به مردم در جهت استقبال از کالاهای داخلی می‏تواند وارد عمل شوند.
فعالان حوزه رسانه و ارتباطات را به نوعی می‏توانیم نخبگان یک جامعه به حساب آوریم. نخبگان هم افرادی هستند که واجد ویژگی‏های شخصیتی و شایستگی‏هایی هستند از لحاظ هوش، استعداد و توانمندی‏های ذاتی یا اکتسابی. در واقع آنها می‏توانند بر مردم و جامعه تاثیرگذار باشند. اهالی رسانه در جامعه برای تحقق ماموریتی که دارند رسالت‏هایی چون هدایتگری را به عهده دارند که می‏توانند کنترل افکار عمومی را الگوسازی و الهام‏بخشی را برای آنها در نظر بگیرند.
نیری: تاثیر نظام ارتباطی به شکلی است که صاحب‌نظران حوزه رسانه معتقدند، جامعه جدیدی در حال شکل‌گیری است که خصوصیت مهم آن حاکمیت فناوری است. ویژگی بارز این عصر، انتقال و عرضه فرهنگ در عرصه جهانی، آسانی مصرف بر اثر تبلیغات و اشاعه فرهنگ است.تبلیغات، تنها با همه‏ فرصت‏ها و تهدیدهایش و گفتمان‏سازی‌ها و مولفه‌های غنی فرهنگ بومی مبتنی بر ارزش‏های اصیل، اصول و عناصر نهادینه شده، می‌تواند هر لحظه پویاتر شود. عرصه‏ای محتوایی، تکنیکی و تاکتیکی که نیازمند جریان‏ساز و گفتمان‏ساز متبحر است. فعالان تبلیغاتی مسوولیتی منحصر‌به‌فرد دارند و آگاهی عمومی نقطه‏ آغاز ضروری است که به مهندسی شناخت و ساختار ذهن مخاطبان خواهد انجامید.
اعتدالی: مدیر عامل شرکت آوین افراز و رییس ستاد برگزاری نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته در راستای حمایت از صنعت تبلیغات و ارتقای سطح کمی و کیفی و تبیین اهمیت و جایگاه تبلیغات بین افراد جامعه و متولیان تجارت، صنایع و خدمات اظهار داشت: در رشته علوم ارتباطات مباحثی تحت عنوان رسانه‏نگاری و توسعه داریم. موضوعی بسیار پراهمیت که در کشورهای مختلف به عنوان یک رشته دانشگاهی دنبال می‏شود و مباحث آن ناظر بر استفاده از ظرفیت رسانه در جهت توسعه و پیشرفت و پیگیری منافع جامعه است. در این خصوص ادبیات نظری و رویکرد دانشگاهی خاصی دنبال می‏شود، متاسفانه ما در محافل آکادمیک این حوزه، عملکرد ضعیفی داشتیم و رسانه‏نگاران ما هم نتوانستند بحث رسانه توسعه‏بخش را در حیطه عمل خودشان دنبال کنند.