ناتوانی در پایداری پیام‌رسان‌های بومی

گروه فناوری - مدت کوتاهی پس از فیلترینگ تلگرام، نسخه‌های فارسی تلگرام به بازار آمدند، تلگرام طلایی،‌ هاتگرام، موبوگرام و بسیاری از نسخه‌های دیگر. بیشتر این نسخه‌های فارسی اگرچه بدافزار بودند اما‌ هاتگرام و تلگرام طلایی طرفداران بسیاری پیدا کردند. در این میان معاون دادستان کل وقت نسبت به فعالیت این دو نسخه فارسی تلگرام اعتراض کرده و خواهان توقف آنها شد، حتی اعلام کرد که سرور اصلی این نسخه‌های فارسی در ساختمان اصلی وزارت ارتباطات واقع شده است و وزیر نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. با وجود تمامی این اعتراضات در ابتدای آذر ماه اعلام شد که تلگرام طلایی و ‌هاتگرام نسخه‌های موفق بومی شده تلگرام هستند و حمایت از آنها تا پایان آذرماه ادامه دارد. با وجود تمامی اعتراضات این حمایت‌ها بسیار تعجب‌برانگیز بود و حتی اعلام شد قرار است وزارت ارتباطات به‌ هاتگرام و تلگرام طلایی وام بدهد، خبری که بارها تایید و تکذیب شد. به هر روی پس از پایان آذرماه و حمایت‌های دست‌اندرکاران فضای مجازی، مجددا جواد جاویدنیا، معاون جدید دادستان کل در فضای مجازی اعلام کرد که این نسخه‌های فارسی موفق نشده‌اند مستقل شوند و به زودی متوقف خواهند شد. معلوم نیست این تصمیم به دلیل موفق نبودن‌ هاتگرام و تلگرام طلایی بوده و یا اینکه مدیران، به طور کلی دسترسی به تلگرام را خطری برای پیام‌رسان‌های بومی دانسته‌اند و به همین دلیل قصد دارند تا نسخه‌های بومی تلگرام را متوقف کرده و هرچه بیشتر تلگرام را مسدود کنند. البته دسترسی به تلگرام از طریق‌ هاتگرام و تلگرام طلایی بسیار محدود بوده و حتی عده‌ای معتقدند که امنیت لازم را ندارد، حتی مقامات دولتی نیز تا پیش از این اظهارنظرهایی مبنی بر ناامن بودن ‌هاتگرام و تلگرام طلایی داشته‌اند.
با این همه بازهم اظهارنظرهای تند و موضع‌گیرانه‌ای علیه تلگرام عنوان می‌شود؛ پرسش اینجاست، تلگرام که مسدود است دیگر چه می‌خواهید از این پیام‌رسان؟ به هر روی آنچه مسلم است تلگرام طلایی و ‌هاتگرام به طور رسمی شکست خوردند. شاید هم موضوع ناتوانی بر سر ایجاد پیام‌رسان‌های بومی باشد و نه تلگرام. ممکن است در روزهای آینده خبر توقف دیگر پیام‌رسان‌ها را نیز بشنویم؟
نظر دادستانی توقف ‌هاتگرام و تلگرام طلایی است
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با بیان اینکه نسخه‌های فارسی تلگرام در موعد مقرر نتوانسته‌اند استقلال پیدا کنند، گفت: نظر دادستانی، توقف فعالیت ‌هاتلگرام و تلگرام طلایی در کشور است.


جواد جاویدنیا اظهار کرد: در موعد مقرر دو پوسته فارسی تلگرام (تلگرام طلایی و ‌هاتگرام) مستقل نشدند و نظر ما این است که این دو شبکه پیام‌رسان باید متوقف شوند.
وی گفت: مانند مرکز ملی فضای مجازی، نظر ما نیز این است که‌ هاتگرام و تلگرام طلایی در موعد مقرر نتوانسته‌اند از زیرساخت تلگرام، مستقل شوند.
جاویدنیا افزود: ما تصمیم خود را به سلسله‌مراتب مدنظر اعلام کرده‌ایم اما تصمیم نهایی برای توقف فعالیت این دو پیام‌رسان باید به صورت جمعی گرفته شود و هنوز در این زمینه ابلاغی صورت نگرفته است.
جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور در نشست بررسی عملکرد پیام‌رسانی بومی و نقش نهادهای ذیربط در تقویت و تضعیف آن، با اشاره به مقرراتی که شورای‌عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌های بومی داشته است، اظهار کرد: در این مصوبه موضوع حمایت موثر از پیام‌رسان‌های داخلی به وزارت ارتباطات واگذار شد.
وی افزود: بازرسی هیات سه نفره با دستور دادستانی کل کشور حاکی از آن است که وظیفه وزارت ارتباطات در این بخش به طور کامل اجرا نشد. در همین حال در این مصوبه وظایف دیگر دستگاه‌ها نیز در حوزه ساماندهی پیام‌‌رسان‌های بومی مطرح شد که یکی از آنها وظایف دستگاه قضا برای مقررات‌گذاری در حوزه حمایت از قوانین و مقررات در این بخش بود.
جاویدنیا گفت: آیین‌نامه این موضوع هم‌اکنون مصوب شده و در آن مصونیت مدیران پیام‌رسان‌ها از حیث مطالب کاربران و حریم خصوصی کاربران مورد تاکید قرار گرفته است. مطابق با اصل ۲۵ قانون هیچ کس حق دسترسی به حریم خصوصی مردم را ندارد.
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در خصوص رسیدگی به شکایت علیه پیام‌رسان‌ها، تاکنون شکایتی علیه مدیران پیام‌رسان‌ها صورت نگرفته است، اضافه کرد: به معاونان دادستانی شهرستان‌ها در حوزه جرایم یارانه‌ای ابلاغ کرده‌ایم که موضوع شکایت ویژه از مدیران پیام‌رسان‌ها را به تهران ارسال کنند تا در زمینه رسیدگی با تمرکز بیشتری این موضوع همراه باشد. در همین حال بخشی از این مصوبه نیز به وظایف سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش باز‌می‌گردد.
وی با تاکید بر اینکه در جلسه قبلی شورای‌عالی فضای مجازی و نیز گزارش دادستانی این موضوع بیان شد که بخشی از وظایف دستگاه‌ها در زمینه مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: پیش از این مطرح شده بود که وزارت ارتباطات باید برای پیام‌رسان‌های خارجی نیز مجوز صادر کند و نسبت به بیگ دیتا و اطلاعات کلان مردم در این پیام‌رسان‌ها تعیین تکلیف صورت گیرد و این شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور سرور داشته باشند.
جاویدنیا افزود: مساله بعدی این است که این شبکه‌ها باید به قوانین داخلی کشور التزام داشته باشند. این موارد که در مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی به آن تاکید شده، در کمیته فیلترینگ در سال ۹۲ آمده و درباره پیام‌رسان‌های خارجی به وزارت ارتباطات تکلیف شده است تا این وزارتخانه برای آنها ضابطه تعیین کرده و از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کند.
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور با اشاره به مذاکراتی که در این خصوص از سوی وزارت ارتباطات با پیام‌رسان تلگرام انجام شد، تصریح کرد: دوستان مذاکراتی را داشتند اما پیام‌رسان تلگرام این درخواست‌ها را انجام نداد و پایبند قوانین کشور نشد.
وی گفت: در تهران بیش از ۲۳ هزار پرونده از جرایم رایانه‌ای وجود دارد که حدود ۱۵ هزار پرونده مربوط به امسال است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بالای ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد این پرونده‌ها به شبکه‌های اینستاگرام و تلگرام برمی‌گردد. این در حالی است که مردم از ما انتظار دارند که با جرایمی که از این بستر‌ها انجام می‌شود، برخورد کنیم اما ما اطلاعات مربوط به این پیام‌رسان‌ها را نداریم و نمی‌توانیم آن طور که باید با این موارد برخورد کنیم.
مهلت جدیدی به‌ هاتگرام و طلاگرام نداده‌ایم
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: تمام وزرایی که در این مصوبه مسوولیت داشته‌اند را برای پاسخ‌گویی به مرکز ملی فضای مجازی فراخوانده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری فارس، عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در نشست رسانه‌ای پیام‌رسان‌های داخلی، تقویت یا تضعیف با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: تمام وزرایی که در این مصوبه مسوولیت داشته‌اند را برای پاسخگویی به مرکز ملی فضای مجازی فراخوانده‌ایم.
وی تاکید کرد: وزرا باید پاسخ دهند که درباره مسوولیتی که برای حمایت از پیام‌رسان‌ها داشته‌اند چه کاری انجام داده‌اند.
آسوشه درباره مهلت دادن دوباره به‌ هاتگرام و تلگرام طلایی گفت: هیچ مهلت دوباره‌ای بعد از ۳۰ آذر ماه به این پیام‌رسان‌ها داده نشد و دبیر شورا این را نگفتند که مهلت دوباره‌ای به آنها داده می‌شود.
وی ادامه داد: مقرر شده بود بعد از پایان مهلت و جدا نشدن آنها از تلگرام، حمایت‌ها از‌ هاتگرام و تلگرام طلایی برداشته شود.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی وظیفه اجرایی در این مورد را بر عهده وزارت ارتباطات و قوه قضائیه دانست.
تلگرام در ۵ مولفه امنیت ملی ما را تهدید می‌کند
رییس سازمان پدافند غیرعامل در نشست رسانه‌ای پیام‌رسان‌های داخلی؛ تقویت یا تضعیف گفت: تلگرام در پنج مولفه امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.
سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل نیز در این نشست در رابطه با تقویت یا تضعیف گفت: تلگرام در پنج مولفه امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.وی با اشاره به ماموریت پدافند غیرعامل در رصد و پایش تهدیدات نرم علیه امنیت ملی کشور یکی از این موارد را شبکه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: در این فضا دچار ضعف قوانین، مقررات و تصمیم‌گیری‌ها، همپوشانی وظایف و مشخص نبودن خطوط و مرزهای بین امنیت ملی و جنگ سایبری و فیزیکی هستیم.
جلالی ادامه داد: از آنجا که تهدیدهای سایبری امنیت ملی را در مولفه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تحت فشار قرار می‌دهد از موضوعات حیاتی است و بین دستگاه‌های مسوول نباید اختلاف نظری درباره آن وجود داشته باشد اما متاسفانه می‌بینیم که اختلاف‌نظرهایی وجود دارد؛ رویه‌ای که در سایر موضوعات حیاتی از جمله موضوع هسته‌ای در کشور وجود ندارد.
وی وجود اختلاف نظر درباره مسائل مربوط به حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را به دلیل اینکه این موارد در پروسه بلوغ هستند دانست و گفت: بر مبنای سندی که خود تلگرام چندی پیش منتشر کرد، تلگرام می‌تواند امنیت ملی ما را حداقل در پنج مولفه تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که اگر موردی وجود داشته باشد که امنیت ملی ما را حتی در یک مولفه تحت تاثیر قرار دهد برای ما موضوع حیاتی به حساب می‌آید.
سردار جلالی گفت: مثلا در حوزه موشکی آیا اجازه می‌دهیم که تجهیزات خارجی وارد سایت‌های ما شود، اما چطور به این سادگی در حوزه شبکه‌های اجتماعی اجازه فعالیت به پیام‌رسان‌های خارجی را می‌دهیم.
وی تاکید کرد: انحصار یک پیام‌رسان خارجی در کشور مطلقا با امنیت ملی ما سازگار نیست.
جلالی ادامه داد: در زمینه کسب‌و‌کار، مبادلات بانکی، امنیت عمومی، فرهنگ، سیاست و اقتصاد انحصار پیام‌رسان تلگرام برای ما مخاطره‌‌آفرین است.
وی یادآور شد: پس از انسداد تلگرام شاهد بودیم که پیام‌رسان‌های داخلی بسیار موفق ظاهر شدند اما متاسفانه از این جریان حمایت نشد.
جلالی در تشریح مشکلاتی که تلگرام برای امنیت ملی ما ایجاد می‌کند، یکی از موارد را مداخلات اقتصادی برشمرد و گفت: شاهد تشویق مردم برای تبدیل ریال به دلار و سکه بودیم و حتی دیدیم که برای برقراری ثبات نیز باید از همین شبکه استفاده می‌شد. در زمینه امنیت ملی نیز بسیج مردم در فضای مجازی و آوردن آنها به فضای واقعی و تولید آشوب از دیگر تهدیداتی است که تلگرام برای امنیت ملی ما دارد.
وی تاکید کرد: در بحث اقتصاد کلان ایجاد سامانه پرداخت و گرام به‌ شدت نظام اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خارج از مقررات رگولاتوری پولی و ارزی کشور می‌تواند بستر مبادلات مالی را تشکیل دهد.
وی حتی ایجاد شغل را نیز یکی از تهدیدات تلگرام برشمرد و گفت: مشاغل وابسته به شبکه در واقع گروگان‌های این شبکه هستند و هر زمانی اراده کند می‌تواند فعالیت اقتصادی و شغل آنها را نیز
مختل کند.