جز بازگشت وجوه، مانع دیگری در پرونده بابک زنجانی وجود ندارد

دادستان تهران با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: دستگاه قضایی در این رابطه می‌خواهد وجوه برگردد و مانع دیگری وجود ندارد‌.
به گزارش ایسنا، عباس جعفری‌دولت‌آبادی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: تنها مانعی که در این پرونده وجود دارد این است که دستگاه قضایی می‌خواهد وجوه برگردد و مانع دیگری وجود ندارد‌. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دو هفته پیش گفته شد که حراج برخی اموال در این پرونده شروع شده است گفت: این امر طبق روال وجود دارد ولی اموالی که مشمول حکم است دو میلیارد و اندی یورو است که رقم بالایی است و ما تلاش داریم که اموال برگردد و اموالی که مزایده شده اموالی بود که در اختیار ما بود و طبق مقررات به مزایده گذاشتیم‌.
دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مشایی، بقایی و جوانفکر گفت: حکم پرونده آقای مشایی تایید شده و دوران محکومیت یعنی پنج سال (اشد مجازات) را می‌گذرانند و آقای بقایی حکمش در حال اجراست و در مورد آقای جوانفکر هم حضور (ذهن) ندارم‌. وی درباره آخرین وضعیت حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات گفت: ما دو روز پیش که به دانشگاه رفتیم برخی از دانشجویان گفتند که ما اطلاعاتی داریم در مورد اینکه نامه و طومار نوشتیم و من از همین تریبون به دانشجویان می‌گویم که اگر نامه و طوماری قبلا نوشتند به بازپرس و دادستانی تهران تحویل دهند و ما اگر مطمئن باشیم که قبلا تذکراتی به دانشگاه داده شده حتما بررسی می‌کنیم‌. جعفری‌دولت‌آبادی افزود: ما تا این لحظه جز یک مورد که همانجا تحویل ما دادند اطلاعاتی به ما داده نشد‌.
وی با طرح این سوال که چرا یک کسی می‌تواند هزاران تلفن را ثبت کند؟ گفت: نظارت وجود ندارد‌. یک کسی در خانه‌اش بنشیند و همان کاری که یک آقایی می‌کرد و در علاءالدین می‌نشست و سریال‌های موبایل‌ها را از خارج می‌گرفت و به قول خودش ثبت رجیستری می‌کرد‌. الان ما بیش از ۵۰ هزار تا تلفن به دست آوردیم که رقمش بیشتر هم می‌شود‌. ما می‌گوییم اگر شما سامانه درست کردید که از فساد جلوگیری کند چرا نظارت نکردید لذا در یک جاهایی وظیفه کلا انجام نمی‌شود فساد رخ می‌دهد‌.


دادستان تهران ادامه داد: کسی توانست بیاید و حداقل ۵۰ هزارتا تلفن را ثبت کند بدون اینکه سفر خارجی برود و از افراد پول هم می‌گرفت برای هر شماره‌ای که ثبت می‌کرد ۳۵ هزار تومان پول می‌گرفت‌. چه کسی گفته که چنین پول‌هایی بگیرند چه کسی گفته که بیش از چهار تلفن می‌توانند ثبت کنند؟ اگر گفتند اعلام کنند که همه بروند و این کارها را کنند‌. لذا عدم نظارت بر وظایف دستگاه‌ها هم می‌تواند به فساد منجر شود‌.
جعفری‌دولت‌آبادی افزود: پرونده‌هایی که الان موجود است به چند دسته تقسیم می‌شود‌؛ یکی پرونده‌های شرکت‌هایی است که ارز گرفتند و کالا وارد می‌کنند و ۱۵۰ شرکت در این زمینه پرونده‌هایشان مفتوح است‌. دیگر پرونده مهم ثبت سفارش کالاهای خارجی (ماشین‌های خارجی) است که پرونده مهمی در دادستانی است و ۹ هزار ماشین در این پرونده تخلف شده، از مجموع ۱۰۶ هزار ثبت سفارشی که بوده است‌. حدود ۳۰ متهم بازداشت است و افراد زیادی شناسایی شدند و هم عدم نظارت و عدم انجام وظیفه را در این زمینه دیدیم‌.
وی افزود: پرونده مربوط به قاچاق کالا و پتروشیمی مهم است که ۵ پرونده پتروشیمی پیش ماست که متهمان زیادی دارد و روی آن کار می‌شود و پرونده‌های ارزی است که بخشی منجر به حکم شد و برخی مربوط به قاچاق ارز و فروش ارز در بازار آزاد است‌. کسی که کارخانه تبریز را خرید کسی بود که ارز گرفت تا کالا وارد کند و ارز را در بازار فروخت و با مابه‌التفاوت هزار تومان که برای هر دلار می‌گرفت، کارخانه تبریز را خرید و حتما دولت نمی‌خواست این اتفاق بیفتد‌. پرونده هفت‌تپه نیشکر پرونده مهم دیگری است که روی آن کار می‌شود‌.
دادستان تهران تاکید کرد: ما در عین اینکه با فساد مبارزه کردیم تلاش کردیم که مراکز فساد تعطیل نشود و چون دیدیم اگر مراکز اشتغال تعطیل شود و فساد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد‌. سیاست دیگر این است که مبارزه مستمر باشد و موج نباشد و این مبارزه ادامه می‌یابد و مردم امیدوار باشند که قوه قضاییه جدی است و همکاری مردم و رسانه در این مبارزه است که رسانه‌ها در انعکاس مبارزه و مردم در دادن اطلاعات نقش مهمی دارند‌. مبارزه تبعیص ندارد و با همه‌ کسانی که در میدان فساد وارد شوند برخورد می‌شود‌. کما اینکه افراد مهمی در میدان فساد با آنها برخورد شد‌. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شنیدید آقای پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی خودشان یک شرکت را خریدند و خصوصی کردند، گفت: در مورد خصوصی‌سازی دستگاه قضایی به زودی وارد می‌شود‌. خصوصی‌سازی قانونی دارد و واگذاری که شده موجب شده نماینده‌ها واکنش نشان دهند و نامه نماینده‌ها به ریاست قوه رسیده و ایشان هم آن را به دادستانی ارجاع دادند‌.