هدف اروپا برای پایبندی به برجام ملاحظات اقتصادی نیست!

فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نخستین روز سال جدید میلادی، درگفت‌و‌گو با پایگاه خبری لایو مینت، تاکید کرد که اساس کار اتحادیه اروپا گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و این اتحادیه همچنان به توافق با ایران پایبند است.
به گزارش ایرنا، موگرینی تصریح کرد: اتحادیه اروپا 28 عضو دارد که همگی آنها با همکاری جامعه بین‌الملل تلاش می‌کنند تا توافق هسته‌ای ایران حفظ شود. تلاش ما حفظ این توافقنامه در سال جدید است. ما این کار را به علت تامین امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم.
موگرینی مدعی شد: نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و توافقی که ما در سال 2015 آن را امضا کردیم، دقیقا در همین راستا است. این را می‌گویم که به برخی از شایعه‌ها‌ پایان دهم. در سالی که گذشت بارها شنیده‌ام که هدف اروپا از ادامه پایبندی بر توافق با ایران، صرفا ملاحظات اقتصادی و تجاری با این کشور است. خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست. ما به این دلیل به توافق با ایران ادامه می‌دهیم که این توافقنامه از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند. ما می‌خواهیم مانع از بروز یک بحران امنیت در منطقه بحران‌زده خاورمیانه شویم. مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: البته بخشی از این هدف، مستلزم این است که شرکت‌های ما با شرکت‌های ایرانی بتوانند رابطه اقتصادی و تجاری داشته باشند. ما برای حصول این هدف همواره تلاش‌های زیادی را انجام داده‌ایم و اکنون نیز این تلاش‌ها ادامه دارد. ما تلاش می‌کنیم به تجار اروپایی ابزارهایی بدهیم که از آنها در برابر تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا محافظت کند و آنها برای مبادله تجاری با ایران گام بردارند.
البته این موضوع بحث‌های زیادی را درباره حاکمیت و استقلال اروپا مطرح کرده است. ما اروپایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیک‌ترین دوست و متحد ما باشد، برای ما تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم. این اساسی‌ترین حق ما است و نه تنها اروپا، بلکه هیچ کشوری در جهان نمی‌پذیرد که یک کشور خارجی برای آنها تعیین تکلیف کند.