معاون اول رئیس‌جمهوری: اجازه نمی‌دهیم تنگه هرمز نا امن شود

الهام برخوردار
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: تصمیمات راهبردی خوبی در زمینه توسعه سواحل مکران در سطح کلان کشور گرفته شده که این امر سبب توسعه شرق کشور می‌شود و در این میان چابهار بهترین استعدادها را دارد و باید به یک بندر بزرگ کشور تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز گذشته در نشست شورای اداری شهرستانهای جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بهره‌گیری از سواحل مکران سبب توسعه سیستان و بلوچستان و شرق کشور می‌شود که این امر بهطور جدی در دولت در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: توسعه سواحل مکران به عنوان یک نهضت فراموششده، بعد از تاکیدات رهبر انقلاب، موردتوجه دولت تدبیر و امید قرار گرفت.


معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: توسعه سواحل مکران بهطور جدی و ویژه در دستور کار دولت قرار دارد.
ایران امنیت تنگه هرمز را برای تجارت و تبادل تامین می‌کند
وی با اشاره به نقش راهبردی تنگه هرمز افزود: هیچگاه نخواهیم گذاشت که تنگه هرمز ناامن شود و ایران وظیفه خودش می‌بیند که امنیت آن را تامین کند.
جهانگیری تصریح کرد: ایران امنیت تنگه هرمز را برای تجارت و تبادل تامین می‌کند.
وی بیان کرد: دلیلی ندارد که ما نفت خودمان را آن سوی تنگه هرمز تحویل مشتریان دهیم و برای این کار خط لوله از بوشهر تا جاسک در حال انجام است تا از این مسیر نفت خودمان را دنبال کنیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: چابهار بهترین استعدادها را دارد و باید به یک بندر بزرگ کشور تبدیل شود.
وی بیان کرد: افغانستان و کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهایی که به دنبال دریا هستند می‌توانند از چابهار استفاده کنند. هندوستان و چین می‌خواهند در بخش‌های مختلف در چابهار سرمایه‌گذاری کنند که ما از آن استقبال می‌کنیم. برای کارکردن با کشورهای آسیای میانه، چین و هندوستان هیچ محدودیتی در چابهار نداریم.
وی از نیروی انسانی به عنوان عامل مهم توسعه یاد کرد و افزود: سیستان و بلوچستان از لحاظ نیروی انسانی استعدادهای بسیار خوبی دارد که بایداز این ظرفیت نهایت استفاده را در توسعه این استان ببریم.
جهانگیری با اشاره به تلفات جاده‌ای در سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه تلفات جاده‌ای در کشور زیاد است تا جایی که از 28 هزار کشته در سالهای گذشته هماینک به 16 هزار کشته در سال رسیده است که بااینوجود باز هم این رقم زیاد است.
وی از راه‌آهن به عنوان پیشتاز در توسعه یاد کرد و گفت: راه‌آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس باید به سرعت تکمیل شود.
معاون اول رئیس‌جمهوری به مسئله آب در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: مسئله تامین آب این استان بهطور جد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
جهانگیری با تاکید بر مدیریت مصرف آب در کشور و بهویژه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 2 تا سه استان کشور از لحاظ بازندگی در شرایط خوبی بسر نمی‌برند که از آن جمله سیستان و بلوچستان است.
وی ادامه داد: 26 تا 27 استان کشور امسال بارندگی خوبی تاکنون داشته‌اند که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد اما مدیریت منابع آبی باید همواره موردتوجه باشد.
انتقاد جهانگیری از مخالفان شیرین‌سازی آب دریای عمان
معاون اول رئیس‌جمهوری با انتقاد از کسانی که مخالف شیرین‌سازی آب دریای عمان هستند گفت: چرا برخی از کشورهای حوزه خلیجفارس از آب دریا استفاده کنند اما ما نتوانیم از این نعمت بهره‌ ببریم.
وی بر شیرین‌سازی آب دریا برای رفع مشکلات آبی جنوب شرق کشور بهویژه سیستان و بلوچستان تاکید کرد.
جهانگیری افزود: مجموعه وزارت نیرو از قبل کارهای خوبی را در زمینه تامین آب استان آغاز کرده است؛ لذا بحث و بررسی در زمینه انتقال آب از دریای عمان، تامین آب رودخانه هیرمند از طریق دیپلماسی با کشور افغانستان و تامین آب شرب مردم از جمله دستور کارها و مسائل کلیدی این سفر خواهد بود.
وی همچین در رابطه با ایجاد واحد پتروشیمی در ایرانشهر گفت: وزیر نفت قول دادند به محض اینکه مسئله آب پتروشیمی حل شود سرمایه‌گذار خوبی را در این شهرستان برای ایجاد این واحد معرفی خواهند کرد.
وی با اشاره به توفان‌های شن در سیستان گفت: شن‌های روان و ریزگردها مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است که در بودجه 98 رقم خوبی برای مالچ‌پاشی در نظر گرفته شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: سیستان و بلوچستان نقش کلیدی در تامین امنیت ایران دارد و این استان یک استان راهبردی است.
وی بیان کرد: متاسفانه سیستان و بلوچستان در محرومیت‌های زیادی بسر می‌برد که برای توسعه این استان همگان باید دست به دست هم دهیم. جهانگیری تاکید کرد: اگر مردم سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات جمعیتی مهاجرت کنند تقرییا تا گرمسار ما نقطه جمعیتی نداریم.
وی بیان کرد: اکثر مواردی که سبب توسعه یک منطقه می‌شود در سیستان و بلوچستان وجود دارد که باید دید چرا این استان با این همه ظرفیت هنوز در محرومیت بسر می‌برد. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به همجواری با 2 کشور پاکستان و‌ افغانستان گفت: این استان ظرفیت بالایی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه خود را دارد.
گاز به همه شهرستان‌های
سیستان و بلوچستان می‌رسد
همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در بدو ورود به شهرستان ایرانشهر گفت: تلاش می‌کنیم خط لوله گاز که از عسلویه به ایرانشهر و سپس زاهدان و زابل رسیده را به همه شهرهای استان برسانیم تا صنایع توسعهآفرین بتوانند در این استان مستقر شوند.