معادله چندوجهی تل‌آویو برای دمشق

گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مسؤولان دولت آمریکا نوشت: «دونالد ترامپ» به ارتش این کشور چهار ماه فرصت داده تا از سوریه خارج شوند. شاید آخرین توییت ترامپ مبنی بر اینکه «خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خروجی کند خواهد بود» بر این گزارش صحه بگذارد.
سایت شبکه الجزیره با استناد به گزارش نیویورک تایمز اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره تعیین زمان خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و کند شدن فرایند خروج آنها در پی تماس‌هایی است که ترامپ با برخی طرف‌های بانفوذ در واشنگتن داشته است. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک منبع مطلع نوشت: ترامپ با تمدید فرصت خروج ارتش آمریکا از سوریه برای چهار ماه دیگر موافقت کرده است. ترامپ در دیدار محرمانه‌ای با ژنرال پل لاکمرا، فرمانده عملیات ضد داعش در جریان سفر به عراق به این مساله پرداخت.ترامپ وعده داد، چند ماه به نظامیان آمریکایی برای اجرای طرح خروج از سوریه فرصت بدهد.
براساس اظهارات خبرنگار الجزیره در واشنگتن، ترامپ در جریان سفرش به عراق و در جریان نگرانی فرماندهان نظامی درباره بازتاب خروج شتابزده آنها از عراق بر روند مقابله با داعش قرار گرفت؛ چراکه رئیس‌جمهوری وقت آمریکا ضرب‌الاجل ۳۰ روزه را برای عقب‌نشینی نیروها تعیین کرده بود. وی دلیل اصلی تصمیم ترامپ را اجرای وعده انتخاباتی‌اش در زمینه خارج کردن نیروها از سوریه دانست.
درخواست نتانیاهو


از سوی دیگر، یک منبع سیاسی اسرائیلی از درخواست نخست وزیر این رژیم از رئیس جمهور آمریکا برای خروج مرحله‌ای و تدریجی نیروهای آمریکایی از سوریه پرده برداشت و مدعی شد، ترامپ هم با این درخواست موافق است. منبع سیاسی مذکور ادامه داد، نتانیاهو که برای مشارکت در مراسم تحلیف ژایر بولسونارو، رئیس جمهور منتخب برزیل در این کشور حضور دارد، طی این مراسم با مایک پامپئو، وزیر خارجه‌ آمریکا در دیدار خواهد کرد و روز یکشنبه پس از بازگشت به تل‌آویو هم با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نشستی خواهد داشت. قرار است بولتون برای بررسی سیاست‌های ایالات متحده در خاورمیانه به قدس اشغالی و آنکارا سفر کند.
این منبع افزود، با وجودی که زمان انتخابات پارلمانی مشخص شده و قرار است نهم ماه آوریل برگزار شود، نخست وزیر قصد دارد پیش از انتخابات وزیر مشخصی را در دولت برای پست وزارت خارجه تعیین کند.
وی در پایان گفت: «یک پیشرفت قابل توجهی در روابط رژیم صهیونیستی دیده می‌شود که این روابط از فراز آفریقا گذشته و تا برزیل امتداد یافته است».
در خبری جداگانه ، منابع صهیونیستی گفته اند که نتنانیاهو تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه را فرصتی برای اسرائیل می‌داند.
منبع یاد شده با اشاره به تماس تلفنی نتانیاهو با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام این تصمیم گفت: از زمان اعلام این تصمیم در اواخر دسامبر گذشته، هیچ تغییر در حضور ایرانی‌ها در سوریه ایجاد نشده است. نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی از ترامپ نخواست از تصمیمش صرف نظر کند بلکه از او خواست این کار را به صورت تدریجی انجام دهد.
روزنامه عبری زبان هاآرتص در این باره نوشت، یک منبع سیاسی عالی رتبه که با نتانیاهو در آرژانتین حضور دارد به رسانه‌های اسرائیلی در ریو دو ژانیرو گفته است که ترامپ رویکرد مثبتی نسبت به درخواست نتانیاهو برای خروج تدریجی از سوریه داشته است.
منبع یاد شده تاکید کرد، دولت آمریکا پیشتر به نخست‌وزیر اسرائیل درباره طرحش برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه اطلاع داده بود و نتانیاهو در این باره دو دوره مذاکره با ترامپ داشته و دو مذاکره آخرش نیز با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره بررسی مذاکرات در سطح روسای ستاد مشترک ارتش و ستاد مشاوران امنیت ملی آمریکا بوده است.
قرار است این مذاکرات در دیدار نتانیاهو و پامپئو در پایتخت برزیل و پس از آن در نشست یکشنبه آتی نتانیاهو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در قدس ادامه یابد.
به نوشته روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد اواخر ژانویه جاری به داووس سوئیس سفر کرده و در حاشیه همایش بین‌المللی اقتصاد این موضوع را با ترامپ بررسی کند.
هاآرتص به نقل از منبع یاد شده فاش کرد، پس از آنکه ترامپ در آوریل گذشته تصمیم خود را اعلام کرد، نتانیاهو با او تماس گرفته و از او خواست این کار را به تدریج انجام دهد، ترامپ نیز موافقت کرد این مساله را هشت ماه بعد بررسی کنند. در خلال آنچه که بیان شد شاید این به ذهن برسد که تل آویو مشخصا از خروج آمریکا متضرر خواهد شد اما تل آویو با کند کردن این روند می‌خواهد از شیب آسیب پذیری خود بکاهد.
این که نتانیاهو ظرف چندماه آینده و پیش از خروج آمریکا از سوریه دست به یک اقدام انتحاری بزند از گمانه زنی‌های روی میز است. گمانه زنی دیگر این است که رژیم اشغالگرقدس با شیتیل‌های سعودی تلاش می‌کند دمشق را وسوسه کند. مساله حائز اهمیت اینجاست که تل آویو از جنگ قدرت کرملین با کاخ سفید متضرر می‌شد؛ حالا آنها با خیال راحت به سراغ مسکو می‌روند تا برعلیه ایران ساخت و پاخت کنند.