تحریف هدف برجام با کشیدن دایره دور تیر!

سرویس سیاسی-«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه همشهری، که دیروز منتشر شد اظهارات تأمل‌برانگیزی را بیان کرد.
ظریف در این مصاحبه که با تیتر عجیب «پیام ظریف به مخالفان» گفت: «من با یک رسانه داخلی یک صحبتی می‌کنم دوستان یک تکه آن را انتخاب می‌کنند و برمی‌دارند و حمله می‌کنند».
وی در ادامه گفت:«مصاحبه داخلی این بود که گفتم پولشویی یک مشکل در جمهوری اسلامی ایران هم هست، آمدند گفتند ظریف گفته پولشویی یک مشکل گسترده است، در حالی‌که هیچ جا در صحبت من «گسترده» وجود نداشت، اگر حتی به نخستین مقاله یک روزنامه خاص هم مراجعه کنید، آنجا هم از قول من نگفته «گسترده»، آنجا گفته صحبتی کرده‌ای که ضدانقلاب گفته «گسترده» اما به جای اینکه به ضدانقلاب حمله کند که چرا صحبت وزیر خارجه ما را تحریف کرده‌ای به من حمله کردند؛ البته من پیدا نکردم که ضدانقلاب هم گفته باشد «گسترده».».
30 هزارميليارد،گسترده نيست؟!


ظريف-21 آبان- در اظهاراتي عجيب و خلاف واقع و بدون ارائه هيچ‌گونه سند و مدركي، نظام و نهادهاي آن را رسما به پولشويي متهم كرد؛ اتهام سنگيني كه با استقبال رسانه‌هاي بيگانه همراه شد. وي در اين مصاحبه گفته بود: «كساني كه هزاران ميليارد تومان پولشويي مي‌كنند به‌راحتي ده‌ها ميليارد هم براي مخالفت با پولشويي هزينه مي‌كنند!...فقط در يك قلم 30 هزار ميليارد تومان پولشويي كرده‌اند»!
بايد از آقای ظریف پرسيد كه اگر رقم 30 هزار ميليارد تومان، گسترده نيست، پس گسترده دقيقا چيست؟!
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه-۳۰ آبان ماه- اعلام کرد که نامه‌ای از سوی حجت‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ارسال شده که این نامه به دست وزیر رسیده است. قوه قضائیه در این نامه از ظریف خواسته بود در مهلتی ۱۰ روزه مستندات خود درباره پولشویی در کشور را ارائه کند.
حجت‌الاسلام «محمدجعفر منتظری» -۷ آذر ۹۷- گفت: «ظریف یک نامه ۱۲ صفحه‌ای را چند روز قبل فرستاده که یک‌سری بیانات خودش را در آنجا بازتوضیح داده است، همچنین حاوی مسایل دیگری بود که خیلی مرتبط با آنچه ما خواستیم نبود و در آخر هم ‌اشاره کردند که دلیل و مستندی ندارند که بخواهند بفرستند»!
اهداف برجام!
بعضی از تیراندازان، بعد از پرتاب تیر، دور محل اصابت تیر را دایره کشیده و آن را به عنوان هدف اصلی تیراندازی خود جا می‌زنند! انکار اهداف اقتصادی برجام از سوی آقای ظریف نیز مصداقی از این شیوه است.
ظریف در بخشی از مصاحبه با روزنامه همشهری گفت:«بنده عرض کردم هدف برجام برای بنده که مذاکره می‌کردم این بود که اول؛ امنیتی‌سازی ایران را با از بین بردن قطعنامه‌های شورای امنیت نابود کنم و دوم این بود که برنامه هسته‌ای ایران حفظ شود که آن هم تا لحظه آخر هم اراک و هم فردو و هم نوع تحقیق و توسعه ما محل تردید بود».
گفتنی است براساس متن قطعنامه ۲۲۳۱ که مکمل برجام است،تمامی مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در قطعنامه جدید تجمیع شده است و صرفاً با ادعای یک کشور از 1+5 به عدم اجرای تعهدات ایران در برجام، در فاصله حداکثر ۶۰ روز، با طی کردن رجوع به کمیسیون‌های کارشناسان، وزرای خارجه، مشورتی و سرانجام رجوع به شورای امنیت، تمام مفاد قطعنامه‌های گذشته علیه ایران باز می‌گردد.
این مسئله، یعنی بازگشت‌پذیری مفاد قطعنامه‌های گذشته به‌خوبی نشان می‌د‌هد عملاً تحریم‌های قبلی لغو نشده‌اند بلکه به چماق بالای سر ایران تبدیل شده‌اند تا با کوچکترین بهانه‌گیری یکی از کشورهای ۱+۵ از جمله خود آمریکا، مجدداً علیه ایران اعمال شوند. این چماق که به مکانیسم ماشه مشهور است چنان طراحی شده که با وجود خروج آمریکا از برجام و نقض آن، ایران حتی نتوانست به شورای امنیت شکایت کند!
آقای ظریف مدعی شده است که برنامه هسته‌ای ایران در برجام حفظ شده است. این ادعا در حالی است که برجام به واگذاری 97 درصد اورانیوم غنی‌شده (زحمت حدود یک دهه متخصصان) و اوراق کردن 15 هزار سانتریفیوژ از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ و بتون ریختن در قلب رآکتور اراک (و از کار انداختن مطلق آن) و... در مقابل دریافت مشتی وعده و تعهد بر زمین مانده منجر شد.
ظریف برای دومین بار در هفته‌های اخیر در برشمردن اهداف برجام، به‌هیچ عنوان به اهداف اقتصادی ‌اشاره نکرده است. این در حالی است که به اذعان مقامات ارشد دولت و شخص روحانی، قرار بود با برجام تمامی تحریم‌های ضدایرانی به یکباره در دی ماه 94 لغو شود و نه تعلیق. همچنین دولتمردان همه امور کشور از جمله رکود، گرانی، بیکاری و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زده و مدعی بودند که «فتح الفتوح برجام»! همه مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند!
نگاه به غرب و بمب آمریکایی!
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«کجا من فقط نگاهم به غرب بوده است؟!».
این دومین بار است که ظریف این ادعا را مطرح می‌کند.
گفتنی است ظریف- آذر 92- در اظهارنظری حقارت‌آمیز گفته بود:« آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟»!
ظریف و روحانی در 5 سال اخیر تمام همت خود را صرف جلب اعتماد و رضایت آمریکا و اروپا کردند و در آخر از دستاورد تقریبا هیچ در دولت اوباما به مزایای نزدیک به صفر در دولت ترامپ رسیدند.
وقتی یک مقام ارشد دولتی به طرف مقابل پیغام می‌دهد که شما کدخدا هستید، در حقیقت تاکید دارد که ما رعیت هستیم. حال یک سؤال: آیا کدخدا و رعیت از موضع برابر مذاکره می‌کنند؟! آیا امتیازهای کدخدا و رعیت برابر است؟!
اعتماد بی‌جای دولت روحانی و شخص ظریف به وعده مقامات آمریکا موجب شد تا دولت تمام تعهدات خود را پیشاپیش و یکطرفه انجام داده و پس از آن تازه به انتظار بنشیند تا آمریکا که به قاتل زنجیره‌ای توافقات مشهور است، تعهداتش را اجرا کند!
آمریکا برخلاف ادعای دولتمردان که می‌گفتند نمی‌تواند از برجام خارج شود، خارج شد؛ چون همین طیف به ترامپ تضمین دادند حتی در صورت خروج آمریکا، به تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهند!
شخصی‌سازی نقدها!
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«زمانی هم که نامزد وزارت بودم، حمله شد، زمانی که کارشناس بودم، می‌خواستم سفیر شوم، معاون وزارت خارجه بودم، حمله شد، روزنامه‌هایش هست. سابقه ما با برخی دوستان عزیزمان به ۳۰، ۴۰ سال می‌رسد، دوستان‌مان هم می‌دانند بنده که ۳۰، ۴۰ سال در برابر این حرف‌ها دوام آورده‌ام، باز هم به حول و قوه الهی دوام می‌آورم».
وی در ادامه با‌اشاره به رفتار منتقدان مدعی شد:«دیگر می‌خواهند چه‌کار کنند؟ فحش نداده بودند که دادند. اگر کار دیگری هم می‌خواهند بکنند، بکنند.»
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از مصاحبه گفت:«نیاز نیست کسی به من فحش بدهد، بعضی‌ها کار را به فحش کشیده‌اند. نیازی به این کارها نیست».
متاسفانه وزیر امور خارجه به جای پاسخ کارشناسی به منتقدان و صاحبنظران به مظلوم‌نمایی و شخصی‌سازی نقدها روی آورده است. دولتمردان به هر طریق ممکن از مواجهه فنی و کارشناسی با انتقادات دقیق صاحبنظران، شانه خالی می‌کنند.
ظریف همچنین در ادعایی کذب تاکید کرده است که منتقدان به او فحاشی می‌کنند. این در حالی است که وزارت خارجه دولت روحانی همزمان با رویکرد حقارت بار و از موضع ضعف در مقابل آمریکا و اروپا و دیگر همپیمانان واشنگتن، در داخل با منتقدان و صاحبنظران به صورت توهین آمیز و با پرخاشگری و تندی برخورد می‌کند.
وزارت خارجه در سال‌های اخیر منتقدان و صاحبنظران را «عقده‌گشا»، «تازه از راه رسیده»، «دروغ‌گو»، «سخیف»، «متوهم»، «کم‌اطلاع» و...نامیده است. متأسفانه برخورد توهین‌آمیز با منتقدان به یک روال در دولت تبدیل شده است. پیش‌ازاین، دولتمردان منتقدان را با تعابیری همچون:«بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند و...» خطاب قرار داده بودند.
اروپا هزینه نمی‌دهد
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«من بیشتر احساس می‌کنم اروپایی‌ها آمادگی هزینه دادن ندارند. آمریکایی‌ها یک اصطلاحی دارند که می‌گویند no pain no gain یعنی بدون درد هیچ وقت منفعت حاصل نمی‌شود، اروپایی‌ها هنوز به این مفهوم خیلی راحت نرسیده‌اند، البته ما قبل از آمریکایی‌ها این مفهوم را داشته‌ایم که نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، مزد آن گرفت آقایان اروپایی جان برادر که کار کرد».
منفعت اروپا حفظ برجام بدون هزینه بوده است که حاصل شده است، بنابراین دلیلی وجود ندارد که در ادامه هزینه‌ای بدهد.
پس از خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت سال جاری، آزمون واقعی اروپایی‌ها آغاز شد. آنها ضمن هشت ماه وقت‌کشی وعده کردند تا 13 آبان کانال مبادلات مالی را ولو به شکل «نمادین» راه‌اندازی کنند. دو ماه از 13 آبان سپری شده، اما هیچ دولت اروپایی حاضر نیست میزبانی کانال مذکور را قبول کند.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه- 13 شهریور 97- در برنامه زنده تلویزیونی «رو در رو» که از شبکه چهارم سیما پخش شد، گفته بود:«ما به اروپایی‌ها روشن گفته‌ایم اگر منافع اصلی ما در برجام، بحث فروش نفت و بازگشت پول نفت، پرداخت‌ها و دریافت‌ها (ساز و کار مالی و بانکی) عملیاتی نشود، برای ما ماندن در برجام هیچ فایده دیگری نخواهد داشت. آنها برای عملیاتی کردن ساز و کار خود تا 13 آبان وقت دارند و از این تاریخ به بعد فایده‌ای ندارد که بخواهند انجام دهند».
«علی اکبر صالحی» رئیس‌سازمان انرژی اتمی-15 آذر 97- گفته بود:«بر اساس وعده‌ای که اروپایی‌ها داده‌اند، امیدواریم بسته پیشنهادی اروپا تا پایان سال میلادی جاری اجرایی شود.» امروز-چهارشنبه- دو روز از پایان سال 2018 سپری شده است،اما هیچ خبری از اجرایی شدن وعده‌های اروپا نیست. پیش از این روحانی، بسته پیشنهادی اروپا را مأیوس‌کننده خوانده بود.
اکنون 8 ماه است که اروپا، به ایران وعده‌های سرخرمن می‌دهد و وقت کشی می‌کند. آقای ظریف! کار از احساس کردن گذشته است. مرور مواضع دولتمردان اروپایی، از بازسازی سناریوی برجام در قالب جدید حکایت می‌کند به این معنا که اروپا با وعده نجات برجام و مقابله با تحریم‌های آمریکا، از دولت روحانی می‌خواهد پای مذاکرات بر سر برنامه موشکی، نفوذ منطقه‌ای و دایمی کردن برجام بنشیند!!
متاسفانه وزارت خارجه همچنان در قبال بی‌صداقتی و گستاخی اروپایی‌ها منفعل عمل می‌کند و انتظار امیتازگیری هم دارد!
بزک CFT
ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«برخی چرا در ایران دوست دارند براساس تبلیغات رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کنند، چرا دوست دارند ایرانی که در صف مقدم مبارزه با تروریسم است، بگویند اگر قانون مبارزه با تروریسم را تصویب کند دست خودش را می‌بندد. نه اتفاقاً دست کسانی را بسته‌ایم که حامی تروریسم هستند. تاریخ را ببینید که چه کسانی از القاعده، النصره و داعش حمایت کرده‌اند؛ اینکه اسرائیل، آمریکا و عربستان بودند. چرا دوستان ما آدرس غلط می‌دهند و بیخودی برای کشور هزینه درست می‌کنند.»
سؤال اینجاست که اینها که عضو FATF هستند پس چرا کسی یقه آنها را نمی‌گیرد؟!
گفتنی است مقر FATF در پاریس، پایتخت فرانسه است. همان کشوری که میزبان و حامی و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است. گروهک تروریستی که ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است. کشوری که مقر FATF در آن قرار دارد، حمایت و تجهیز صدام علیه ایران و حمایت و تجهیز گروهک تروریستی داعش را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است.
جالب اینجاست که فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با وجود حمایت گستاخانه و بی‌ملاحظه از گروهک تروریستی منافقین و گروهک‌های تروریستی- تجزیه‌طلب ایرانی، از ما می‌خواهند در راستای شفافیت و صداقت(!)، تعهداتی را ذیل FATF و ملحقات آن بپذیریم که وجه مشترک آنها ادعای «مبارزه با تروریسم و پولشویی و حمایت‌های مالی از تروریست‌ها» می‌باشد!
از کل کشورهای دنیا، تنها دو کشور «ایران» و «کره شمالی» (دقیقا دو کشوری که ترامپ با آنها در چالش است) در لیست «اقدامات متقابل» (که با لفظ عوامانه لیست سیاه FATF معروف شده) قرار دارند، ولی مثلا کشوری مثل «سومالی» که عملا دولت آن فروپاشیده است و توسط دزدان دریایی اداره می‌شود و هیچ سازوکار مالی ندارد، در این لیست قرار ندارد. پس مشخص است. حتی کشوری مثل عربستان سعودی که هیچ‌گونه گزارشی از ساز و کارهای مالی آن وجود ندارد و دهه‌هاست که پول هنگفت نفت آن صرف‌اشاعه وهابیت تکفیری و تشکیل و تجهیز و پشتیبانی گروه‌های تروریستی چون القاعده، داعش، جبهه النصره و...می‌شود، نه تنها جزو به اصطلاح لیست سیاه نیست، که الان در مرحله عضو ناظر است و قرار است تا پایان 2018 به عضویت کامل دربیاید و حق رای پیدا کند!
FATF می‌گوید که بانک‌های ایران باید بر طبق لیست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا عمل کنند. در این لیست‌اشخاصی همچون سردار قاسم سلیمانی و دکتر فریدون عباسی-دانشمند هسته‌ای- و بسیاری دیگر از متخصصان ایرانی در حوزه‌های مختلف قرار دارند.