دلیران ‌ ایستاده‌ ‌می‌میرند

آفتاب یزد- گروه شبکه: «انتظار میهمان‌نوازی نداریم، اما انتظار داریم که به سراغمان بیایید، احوالمان را بپرسید یا در اتاقتان باز باشد ما به دیدنتان بیاییم. ما فراموش‌شدگان عرصه دفاع هستیم.» اینها آخرین جملات غم انگیز تیمسار داریوش ضرغامی، فرمانده تکاوران نیروی دریایی، در زیر پل خرمشهر بود که با بغض سخن می‌گفت و پس از آن به جمع یاران شهیدش پیوست.
این تک آور و فرمانده دفاع مقدس در حالی این سخنان را می گفت که نقش ارتش در پیروزی انقلاب و پس از آن در هشت سال دفاع مقدس انکار ناشدنی و بی بدیل است. در بحبوحه انقلاب با اعلام بی طرفی ارتش وسپس دیدار همافران ارتش با امام خمینی کمک بسیار شایانی به وقوع انقلاب با کمترین هزینه انسانی کرد. در طول دوران هشت سال جنگ تحمیلی نیز ارتش عملیات‌های موفقیت آمیزی به انجام رساند که آخرین آن حضور در عملیات پیروزمندانه مرصاد بود، اما یکی از کارهای بزرگ دیگری که ارتش در دفاع مقدس انجام داد بازپس گیری حدود 18 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور بود که نقش بی بدیل آنان را بیش از پیش در جنگ تحمیلی آشکار می سازد. حضور ارتش در ابتدای روزهای دفاع مقدس در حالی اهمیت پیدا می‌کند که هنوز سایر نیروهای نظامی به ویژه نیروهای مردمی از انسجام خاصی برخورددار نبوده و این به ارزش کار ارتش بیشتر می افزاید.




دکــتر «مســعود فروزنده»، پژوهشگر تاریخ، در یادداشتی درباره‌ی تیـــمسار ضرغامی، فــرمانده‌ی تکاوران نیروی دریایی در انصاف‌نیوز نوشت: تیمسار ضـــرغامی فرمانده‌ی رشید منطقه‌ی سوم دریایی ایران در دوران دفاع مقدس بود که زخم‌های بسیار در تن داشت و هر ساله همه‌ی تکاوران دوران دفاع را جمع می‌کرد تا انس و الفت قدیمی را حفظ کند. حدود یک ماه پیش بود که از رییس منطقه آزاد اروند، تلفنی تقاضا کردم از یکصد و شصت تکاوری که قصد دارند در دی ماه ۱۳۹۷ در خرمشهر گرد آیند دعوتی به عمل آورد؛ یک یا دو وعده شام آنها را میهمان کند و در مقام میزبان در جمعشان حضور یابد. درخواستم با امتناع ایشان روبه‌رو شد و از هزینه‌هایی که در این راه صرف می‌شود گله‌مند بود. به او گفتم هزینه‌ی یک یا دو وعده شام به شش یا هفت میلیون تومان هم نمی‌رسد. او پاسخ داد نه نمی‌توانیم. واقعا مشکل است. این را بدهیم یک گروه دیگر مطالبه‌گر می‌شوند.
تلفن تمام شد و با اندوه به تکاوران اطلاع دادم که منطقه آزاد قبول نکرد و استدلالش صرفه جویی(!) بود. مرتضی میری و حسین بای چه بزرگ‌منش بودند که در پاسخ گفتند باشه مشکلاتشان را درک می‌کنیم. خودمان دست به کار می‌شویم تا این گردهمایی سامان یابد. تکاوران زیر پل خرمشهر جمع شدند، تیمسار رفت.»
با اینکه تیمسار ضرغامی در سکوت خبری صداوسیما و مسائل حاشیه‌ای این روزها چندان مورد توجه کسی قرارنگرفت، اما در شبکه‌های اجتماعی بودند کاربرانی که به گرامیداشت این فرمانده بزرگ دفاع از ایران بپردازند. یک کاربر نوشت: « این مدافع دلیر میهن، دیروز در سکوت نه چندان دور از انتظار رسانه‌های مختلف به اوج رسید. تیمسار دریادار داریوش ضرغامی از تکاوران نیروی دریایی بود که حماسه مقاومت در خرمشهر را رقم زد و پس از آن هم با درهم شکستن حصر آبادان، ضربه‌ای دندان‌شکن به متجاوزان بعثی وارد کرد.»
و کاربری دیگر در سوگ او نوشت: «این سرداران ارتش چشم و چراغ ملت ایران هستند.»
دریادار ضرغامی در آئین افتتاحیه سایت قایقرانی خطاب به مسئولان و مردم خرمشهر فریاد می زد: مردم خرمشهر کجا هستید؟ مسئولان شهر چرا غایب هستید؟ مدافعان شما پس از ۳۰ سال با تنی خسته و زخمی به دیدنتان آمده اند، نمی خواهید آنها را ببینید؟