دیدار هیاتی از طالبان با عراقچی در تهران

طالبان در تهران چه هدفی را دنبال می‌کنند؟
دیدار هیاتی از طالبان با عراقچی در تهران
آرمان- حمید شجاعی: هیاتی از طالبان به ایران آمده و با معاون سیاسی و زیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرده است. تایید این موضوع از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه نشانه‌هایی از روابط جدید در سپهر سیاست ایران و افغانستان را به دست می‌دهد. لذا می‌توان انتظار تحولات جدیدی را در روابط تهران-کابل و همچنین آینده سیاسی این گروه در افغانستان داشت. روزهای عدم اشاره به تماس و مذاکره با طالبان از سوی مقامات کشورمان به پایان رسیده است و ایران وارد مذاکراتی جدی با طالبان شده است. حال باید منتظر ماند و دید این مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت و ایران چگونه از این طریق به صلح و ثبات در افغانستان و امنیت مرزهای شرقی خود کمک خواهد کرد.
امنیت مرزهای شرقی


ایران و افغانستان به جهت حسن همجواری و همسایگی از سال‌ها قبل ارتباط دوجانبه و خوبی با یکدیگر داشته‌ و افغان‌ها همواره از ایران به عنوان کشوری حافظ صلح در منطقه یاد کرده‌اند. در این راستا اگر بخواهیم به مناسبات داخلی افغانستان ورود کنیم نمی‌توانیم از نقش کلیدی طالبان در این کشور به راحتی عبور کنیم، چرا که آنها از موثرترین گروه‌های افغان هستند که در افغانستان به کنشگری سیاسی مشغولند و بیش از نیمی از خاک افغانستان را نیز در اختیار دارند. لذا دولت مرکزی افغانستان باید ضمن به رسمیت شناختن طالبان آنها را به عنوان بخشی از سیاست افغانستان بپذیرد. از طرف دیگر اکنون افغانستان پس از استقرار و تثبیت دولت مرکزی، در ارتباط با سایر کشورهاست و منافع ملی خود را در ارتباط با آنها دنبال می‌کند، اما تفاوت است میان آنهایی که افغانستان را برای خود افغان‌ها می‌خواهند و آنهایی که افغانستان را برای مقاصد خود می‌خواهند. لذا کشورمان همواره به دیده کمک به امنیت، صلح و ثبات در افغانستان و منطقه به روابط با این کشور نگریسته است. از همین جهت نیز چندی پیش دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفری یک روزه به کابل رفت و با همتای افغان خود دیدار و گفت‌وگو کرد و اظهار داشت که گفت‌وگوهای جاری میان ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان است. از طرف دیگر آمریکایی‌ها چیزی در حدود 14 سال در این کشور حضور داشته‌اند و به نظر نمی‌رسد که بخواهند به این راحتی چشم از افغانستان بردارند. این در حالی است که از شروط مهم طالبان می‌توان به خروج تمام نیروهای خارجی از این کشور اشاره کرد. و از آنجایی که طالبان نقش مهمی در آینده سیاسی افغانستان خواهند داشت؛ لذا می‌توان اینگونه اذعان داشت که مذاکرات ایران با طالبان در راستای صلح و ثبات در افغانستان، امنیت بیشتر مرزهای شرقی و کنترل هرچه بهتر آن در بحث مواد مخدر است. گرچه پیش از نیز در مذاکرات صلح افغانستان روس‌ها به این مذاکره پرداخته بودند.
مذاکره طالبان با عراقچی
یکشنبه بود که هیاتی از طالبان در تهران حضور یافت و گفت‌وگوهای مفصلی با عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه برگزار کرد. گفت‌وگوهای مبسوطی که برخی آن را مذاکرات حل مساله افغانستان دانستند. در این راستا روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان بوده و هدف از انجام آن رسیدن و یافتن راهکاری برای ایجاد صلح در افغانستان و تسهیل زمینه برای انجام گفت‌وگو بین گروه‌های افغانستانی با دولت این کشور جهت پیشبرد دولت است، اظهار داشت: ما امیدواریم که بتوانیم نقش خود را در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ایفا کنیم و همانطور که اشاره کردم این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شده و اهداف آن نیز مشخص است. ایسنا نوشت؛ بهرانم قاسمی گفت: این مذاکرات و رایزنی‌ها با این گروه به معنای یکسان‌بودن مواضع و همسویی با این گروه نیست. با توجه به شرایط منطقه و وضعیت جاری لازم بود که این گفت‌وگوها انجام شود. وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه این مذاکرات در راستای ایجاد زمینه و تسهیل‌کردن مذاکرات بین دولت افغانستان و گروه‌های افغان صورت گرفته است، تاکید کرد: ما امیدواریم که هرچه زودتر شاهد پیشرفت مذاکرات صلح در افغانستان و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور باشیم و این مذاکرات در تحقق این موضوع کمک کند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اکنون 50درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان است و ما اقداماتی که انجام داده‌ایم را در راستای کمک به دولت افغانستان و گروه‌های افغانستانی می‌دانیم تا بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز در پای میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند تا شاهد افغانستانی باثبات باشیم. وی خاطرنشان کرد: ایران، اولین کشور و تنها کشوری نیست که با طالبان مذاکره می‌کند.