نوشداروي دير هنگام برادر محسن

«آرمان» از ادامه واكنش‌ها به
عمليات كربلاي4 گزارش مي‌كند
نوشداروي دير هنگام برادر محسن
سردار قاسم سلیمانی: عملیات کربلای4، فرعی نبود


آرمان: ظاهرا قرار نیست سکوت مرهم غم پدران و مادرانی شود که فرزندانشان در عملیات کربلای4 به شهادت رسیدند. پذیرش فریب بودن آن عملیات آسان نیست و تاسف بیشتر آنجاست که محسن رضایی عملیات کربلای4 را فریب نامید یعنی فردی که از فرماندهان جنگ بود. عملیاتی که بیش از هزار نفر بر اساس آمار اعلام شده در این عملیات شهید و قریب به ۳۹۰۰ نفر مفقودالاثر و همچنین ۱۱ هزار رزمنده مجروح شدند که البته نیمی از آنان به صورت سرپایی و در درمانگاه‌های صحرایی جبهه به روایت مرحوم آیت ا...هاشمی رفسنجانی درمان شدند و ۱۷۵ شهید غواص زنده به‌گور شده تنها بخشی از آن داستان تلخ است.
ماجرا چه بود؟
ماجرا از زمانی آغاز شد که محسن رضایی چنین توئیتی را منتشر کرد: «در عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. 10روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای5 را انجام دادیم. عملیات کربلای4 برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.» لازم به ذکر است توئیت محسن رضایی درباره عملیات کربلای4 در حالی بود که پیش از این مرحوم آیت‌ا... هاشمی گفته بود که «نه عملیات «کربلای۴» بلکه عملیات دیگری را به عنوان عملیات فریب در نظر گرفته بودند ولی شکست در این عملیات باعث شده تا امکان اجرای دوباره یک عملیات فریب مهیا نباشد و عملیات کربلای۵ بدون عملیات فریب انجام شود».
سردار سلیمانی و کربلای4
فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد که عملیات کربلای۴ عملیات فرعی نبود بلکه یک عملیات اصلی بود؛ گرچه به خاطر اینکه ما عملیات کربلای۵ را بلافاصله آغاز کردیم این تصور در دشمن به وجود آمد که عملیات کربلای۴ فرعی بوده است. سردار قاسم سلیمانی افزود: هنگامی که عملیات کربلای۵ قرار بود انجام شود بحث مفصلی در مورد برگزاری این عملیات انجام شد و با توجه به اینکه بلافاصله بعد از عملیات کربلای۴ قرار بود انجام شود، برخی از فرماندهان موافق این موضوع نبودند و معتقد بودند که با توجه به انجام عملیات کربلای۴، دشمن هوشیار است، ولی فرمانده جنگ بر انجام این موضوع تاکید داشتند و ما در حضور آقای رفسنجانی در این ارتباط بحث مفصلی انجام دادیم. وی ادامه داد: خوشبختانه در عملیات کربلای۵ دشمن غافلگیر شد و با توجه به اینکه این عملیات بلافاصله بعد از عملیات کربلای۴ صورت گرفت، دشمن تصور کرد که عملیات کربلای۴ عملیات فرعی بوده، در حالی که عملیات کربلای۴ یک عملیات اصلی بود. سردار قاسم سلیمانی با اعتقاد بر اینکه به نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای رضایی برداشت درستی در این زمینه صورت نگرفته است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد موضوع جنگ ادامه داد: جنگ به اندازه کافی برای دفاع از خود استدلال دارد و می‌تواند در هر ذهنی که آگاهی لازم در این زمینه وجود ندارد آگاهی به وجود آورد. در زمان جنگ فرماندهی مقتدری وجود داشت و جنگ تابعی از هیچ جریانی نبود. وی همچنین اظهار داشت: بحث مفصلی محضر آقای هاشمی(رحمت‌ا... علیه) پیرامون عملیات کربلای۵ شد. آقای هاشمی اصرار داشتند که عملیات کربلای۵ صورت گیرد. تصور این بود که با توجه به چسبندگی که بین زمین عملیات کربلای4 و کربلای5 وجود داشت، دشمن در زمین عملیات کربلای5 نیز هوشیار است.
کربلای4 و عبور از اروند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش در واکنش به توئیت‌های صورت گرفته علیه توئیت خود اظهار داشت: من با صبر و حوصله همه واکنش‌ها را خوانده‌ام ولی خیلی از آنها تکراری است. ما در دی ماه با قصه تکراری روبه‌رو هستیم که می‌گویند کربلای4 لورفته و فرماندهان توجهی به جان بچه‌ها نداشتند. این یک قصه تکراری است. من توئیت کردم شما که این حرف‌ها را می‌زنید از زاویه دیگر نگاه کنید و آن، اینکه ما این عملیات را عملیات فریب کردیم و ۱۰، ۱۵ روز بعد عملیاتی بزرگتر انجام دادیم ولی حرف من را به گونه دیگری تفسیر کردند. محسن رضایی ادامه داد: این یک تحلیل پسینی است. من الان هم این حرف را می‌زنم. عملیات کربلای چهار برای عبور از اروند بود. اگر راه باز بود، از شلمچه عبور نمی‌کردیم ولی وقتی دیدیم جزیره ام‌الرصاص بسته است، ساعت پنج، شش صبح دستور عقب‌نشینی داده شد. ساعت ۵ به قرارگاه نجف و ساعت ۷ به قرارگاه نوح دستور دادیم. البته جزیره ام‌الرصاص دست ما بود و برخی از نیروها در آنجا بودند و ۲۴ساعت بعد گفتیم برگردند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه ما این عملیات را عملیات فریب می‌گوییم یعنی بعد از عملیات این را تبدیل به فریب کردیم. این را هم بگویم که کل شهدای ما در این عملیات ۹۸۵ نفر بود که نام‌ها نیز در بنیاد شهید موجود است و اینکه هزاران شهید گفتند درست نیست. همه به من آقامحسن می‌گفتند، سردار و سرلشگر نبود. با این ادبیات انسان حاضر نیست جنازه یکی از برادرانش را ببیند. محسن رضایی پس از این اظهارات احساسی شد و گریه کرد! وی در رابطه با توئیت وزیر ارتباطات در خصوص عملیات والفجر۸ نیز گفت: اینک مساله را از کربلای۴ به والفجر۸ تعمیم می‌دهند کار درستی نیست. در کربلای۴ خداوند به ذهن ما آورد که این را به عنوان عملیات فریب بنامیم. وقتی این به ذهن ما آمد گفتیم تنها راه این است که درگیری را قطع کنیم و نیروها را به عقب بخوانیم. از دکل‌ها می‌دیدند که لشگر به سمت اهواز می‌رود و ما هم از شیوه تبلیغات استفاده کردیم که بعد درهمه عملیات‌ها تکرار می‌کردیم و مارش پیروزی می‌زدیم. اظهارات محسن رضایی قانع کننده نبود و برخی به تقبیح توئیت‌های او درباره کربلای4 پرداختند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: چنین مطالبی، بحث‌هایی است که خود این آقایان در میان خودشان مطرح می‌کنند و معتقدم در شرایط کنونی این بحث‌ها چیزی به امنیت ملت ایران اضافه نمی‌کند و فقط ابهام‌سازی می‌کند. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه گفت: سازوکار بررسی شرایط جنگ را باید شورای عالی امنیت ملی سامان دهد، اینها مواردی نیست که در افکار عمومی مطرح شود. ادعاهای مختلف بیان می‌شود خب طبیعی است که افکار عمومی دچار ابهام شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانواده برخی از شهدا گفته‌اند که قصد شکایت از آقای رضایی دارند، باتوجه به ابعادی که پیدا کرده است کمیسیون امنیت ملی ورود خواهد، گفت: موضوع را با وجود خود آقایان بررسی خواهیم کرد، زیرا مطلبی نیست که در سطح افکار عمومی مطرح شود.