سخنگوی وزارت خارجه خبر داد دیدار نمایندگان طالبان با عراقچی در تهران

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی درخصوص آخرین روند سازوکار ویژه اروپا با ایران گفت: اراده سیاسی اروپا برای حفظ برجام مشهود است اما آنها تا به اینجای کار نشان دادن که در مقابل فشارهای آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند. آنها علی‌رغم تاریخ‌هایی که مشخص کرده بودند تاکنون نتوانسته‌اند درخصوص سازوکار ویژه مالی با ایران به جمع‌بندی و اعلام نهایی برسند.
تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اخبار بیانگر این موضوع است که گروهی از طالبان به تهران سفر کرده‌اند و مذاکراتی را در تهران داشته‌اند گفت: من تایید می‌کنم که بعد از سفر آقای شمخانی به افغانستان و دیدارهایی که ایشان در سه شهر داشتند و اخبار آن نیز منتشر شد، روز یکشنبه نیز هیئتی از افغانستان با حضور در وزارت خارجه مذاکرات مفصلی را با معاون سیاسی وزیر خارجه آقای عراقچی داشتند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان بوده و هدف از انجام آن رسیدن و یافتن راهکاری برای ایجاد صلح در افغانستان و تسهیل زمینه برای انجام گفت‌وگو بین گروه‌های افغانستانی با دولت این کشور جهت پیشبرد دولت است، اظهار کرد: این مذاکرات و رایزنی‌ها با این گروه به معنای یکسان بودن مواضع و همسویی با این گروه نیست. با توجه به شرایط منطقه و وضعیت جاری لازم بود که این گفت‌وگوها انجام شود.


سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با انجام مذاکرات صورت گرفته بین ایران و طالبان افغانستان و اینکه آیا انجام این مذاکرات به این معنا است که ایران معتقد است باید طالبان در پروسه حکومت در افغانستان مشارکت داشته باشد و به این گروه هویت داده است و از سوی دیگر گروه طالبان جزو گروه‌های تروریستی در فهرست سازمان ملل است و آیا مذاکره با این گروه ممکن نیست که تبعات حقوقی برای ایران به همراه داشته باشد؟ خاطر نشان کرد: همانطور که پیش از این اعلام کردم گفت‌و‌گو با طالبان با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است و ایران سعی می‌کند زمینه‌های لازم را برای انجام گفت‌وگو بین دولت افغانستان و گروه‌های مختلف افغانستانی ایجاد کند و در پیشبرد این روند کمک کند. اکنون 50 درصد خاک افغانستان در اختیار طالبان است و ما اقداماتی که انجام داده‌ایم را در راستای کمک به دولت افغانستان و گروه‌های افغانستانی می‌دانیم تا بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز در پای میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند چنانچه ما شاهد افغانستانی با ثبات‌تر باشیم. ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت می‌کنیم تاکنون بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای منطقه با طالبان مراودات و گفت‌و‌‌گوهایی را داشتند‌‌ بنابراین ایران، اولین کشور و تنها کشوری نیست که با طالبان مذاکره می‌کند .
تغییرات عربستان یک مسئله داخلی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تغییرات ایجاد شده در هیئت حاکمه عربستان از جمله تغییر وزیر خارجه این کشور عربی و اینکه آیا می‌توان با توجه به این تغییرات امیدی به تغییر سیاست‌های عربستان در منطقه به خصوص نسبت به ایران داشت، اظهار کرد: انجام تغییرات بدین سان در عربستان امر جدیدی نیست و در گذشته هر از گاهی تغییراتی در سطح وزرا و مقامات کشور عربستان شاهد بوده‌ایم. البته شاید این تعبیر وجود داشته باشد که تحولات در منطقه و دیگر مسائلی که در عربستان به وقوع پیوسته در انجام این تغییرات موثر بوده ولی در مجموع این یک مسئله داخلی عربستان است.
استقبال ایران از بازگشایی سفارت‌ کشورهای عربی در سوریه
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیدگاه ایران در ارتباط با اقدام برخی از کشورهای عربی در بازگشایی سفارت‌شان در سوریه چیست؟ گفت:‌ اینجا جای این نیست که من به پنج، شش سال قبل برگردم و بخواهم رفتار تک‌تک این کشورها را که اکنون به واقعیت‌های موجود در منطقه آگاه شده‌اند مرور کنم و به آن بپردازم و کسی را بخواهم سرزنش کنم. موضوع مهم حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و اخراج تروریست‌ها از این کشور و منطقه است و خوشبختانه این اهداف تا حدود زیادی محقق شده است. ما از حضور سایر کشورها در سوریه و بازگشت آنها به این کشور که با اقتدار توانسته از تمامیت ارضی خود دفاع کند به عنوان یک وضعیت مثبت استقبال می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو: صداوسیما تصور می‌کند تعریف از دولت ، مکروه است ناصر فکوهی بهداشت به مثابه مسئله امنیت ملی چرا دانش‌آموزان و دانشجویان چنان که باید به درس ادبیات علاقه‌مند نیستند؟ زنگ «ادبیات» دوست‌داشتنی! «ابتکار» از نهایی شدن طرح «تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی» در کمیسیون قضایی مجلس گزارش می‌دهد دفاتر مسافرتی معتقدند نمایشگاه‌های گردشگری خارجی هیچ دستاوردی برای‌شان ندارند گردشگران انحصاری گزارش «‌ابتکار» از مهم‌ترین وقایع سال 2018 جهان در سالی که گذشت «ابتکار» از واقعیت‌ها تا شایعات استعفای وزیر بهداشت گزارش می‌دهد ماندن یا رفتن آقای وزیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین مطرح کردند بشارت پیروزی‌های بزرگ‌تر از به‌زانو درآوردن ۴۸ ساعته رژیم صهیونیستی سخنگوی وزارت خارجه خبر داد دیدار نمایندگان طالبان با عراقچی در تهران نه آتش و نه جشن، در جستجوی یک راه سوم درس‌های «روایت کربلای۴» برای همه