دفاتر مسافرتی معتقدند نمایشگاه‌های گردشگری خارجی هیچ دستاوردی برای‌شان ندارند گردشگران انحصاری

گروه ایرانشهر: مرداد‌ماه امسال مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری برنامه حضور ایران در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی را اعلام کرد. طبق این برنامه ایران امسال در 15 نمایشگاه حاضر خواهد شد که عمده این نمایشگاه‌ها در کشورهای بازار هدف ایران از جمله اسپانیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند، ژاپن، روسیه، چین، هند، عراق، آذربایجان و ترکیه خواهند بود. گرچه بسیاری از این کشورها تا پیش از این نیز بازار هدف ایران برای توسعه گردشگری و جذب توریست ورودی بودند اما امسال کشورهای دیگری نیز به جمع کشورهای هدف افزوده شده‌اند تا از فرصتی که اقتصاد نابسامان ایران برای صنعت گردشگری رقم زده استفاده مثبتی در جهت افزایش گردشگر خارجی کنند. گرچه برنامه‌ریزان صنعت گردشگری چشم‌انداز روشنی برای ایران در این نمایشگاه‌ها می‌بینند اما دفاتر مسافرتی از این نمایشگاه‌ها دل خوشی ندارند و می‌گویند این نمایشگاه‌ها برای آنها دستاوری نداشته است. این اتفاق در حالی است که امسال به دلیل افزایش نرخ ارز مسافرتی، سفر به کشورهای خارجی برای تیم‌های گردشگری ایران و تبلیغ جاذبه‌های گردشگری در کشورهای خارجی مقرون به صرفه نبوده است.
از زمانی که صنعت گردشگری به یکی از صنایع مهم و پولساز بدل شده، متولیان و مسئولان کشور نیز سعی در افزایش شمار گردشگران و توسعه صنعت گردشگری داشته‌اند. به همین منظور گاه دست به برگزاری نمایشگاهی بین‌المللی در ایران زده‌اند یا حاضر به شرکت در نمایشگاه‌های خارجی شده‌اند و از خردادماه یک سال تا خرداد ماه سال بعد بر طبق تقویم نمایشگاهی در نمایشگاه‌های خارجی در بازارهای هدف حضور پیدا کرده‌اند تا علاوه بر جذب گردشگرانی که به هدف دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی به ایران می‌آیند، سایر پتانسیل‌های گردشگری ایران از جمله گردشگری حلال، گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت را نیز فعال کنند. امسال نیز در تقویم نمایشگاهی که از خرداد ماه 97 تا خرداد ماه 98 ادامه دارد، ایران در ۱۵ نمایشگاه گردشگری خارجی که در کشورهای اسپانیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند، ژاپن، روسیه، چین، هند، عراق، آذربایجان و ترکیه واقع شده‌اند، شرکت می‌کند.
محمد ابراهیم لاریجانی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در گفت‌وگو با مهر درباره اهداف حضور در این نمایشگاه‌ها و تغییر و تحول‌های ایران در نمایشگاه امسال توضیح داد: ما در نظر داریم در نمایشگاه‌هایی شرکت کنیم که توراپراتورها و آژانس‌های گردشگری در آنجا حضور دارند. ممکن است در برخی از کشورها، ایران در حوزه صنایع دستی و یا فرهنگی و سوغات وارد شود که این موضوع مربوط به بخش‌های دیگر سازمان میراث فرهنگی می‌شود. در برخی از نمایشگاه‌ها نیز ایران شرکت ‌کرده است اما سازمان میراث فرهنگی دخالتی در آنها نداشته است و بخش خصوصی به صورت خودجوش در آنها حضور داشت در واقع در این نمایشگاه‌ها، ایران پاویون نداشت. به عنوان مثال بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری و تورگردانی در نمایشگاه لندن شرکت می‌کرد اما اکنون در ۱۵ نمایشگاهی که عنوان شد ایران دارای پاویون است. او گفت: سال به سال این نمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و ممکن است تغییر کند البته ۸۰ درصد این نمایشگاه‌ها همان‌هایی هستند که سال‌های قبل نیز ایران در آنها شرکت می‌کرده است. ۲۵ درصد دیگر نیز براساس شرایط، مکان و .... انتخاب می‌شوند. امسال دو نمایشگاه به نمایشگاه‌های چین و هند اضافه کردیم و در نمایشگاه‌های ترکیه و عراق که همیشه تنها بخش خصوصی شرکت می‌کرد، امسال پاویون خواهیم داشت. ما ۱۷ بازار هدف را در اولویت اول قرار داده‌ایم و ۱۷ بازار دیگر نیز در اولویت دوم هستند. اغلب بازارهای در اولویت کشورهای همسایه نظیر عراق و ترکیه هستند که می‌توانند بیشترین گردشگر ورودی به ایران را داشته باشند. اما شرکت‌کنندگان ایرانی در این نمایشگاه‌های خارجی که دفاتر مسافرتی و شرکت‌های تورگردان هستند، امسال نسبت به این برنامه سازمان میراث، صنایع دستی و گردشگری معترض شده‌اند. آنها مدعی شده‌اند که نمایشگاه‌های گردشگری خارجی هیچ دستاوردی نداشته و سودش به جیب افراد و شرکت‌های خاصی می‌رود که به صورت انحصاری گردشگران را جذب می‌کنند.
حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی به ایلنا گفته است: عملا نمایشگاه‌های گردشگری هیچ دستاوردی برای ما ندارند چراکه عده‌ای نمی‌خواهند بگذارند که این نمایشگاه‌ها از انحصار خودشان خارج شود و همین موضوع سبب شده تا آمار گردشگران ورودی فعلی در شان کشور ما نباشد. او در پاسخ به اینکه چرا نمایشگاه‌های گردشگری ایران که در خارج از کشور برگزار می‌شود، تاثیر چندانی در میزان ورودی گردشگران اروپایی به کشور ندارد، اظهارکرد: نمایشگاه‌های گردشگری هیچ دستاوردی برای ما ندارند و سال به سال هم کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. بنده می‌گویم یک خبرنگار به این نمایشگاه‌ها بفرستند تا از نزدیک اتفاقات عجیبی که در آنجا می‌افتد را نظاره‌گر باشد. به عنوان مثال افرادی که هر سال در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، به نوعی از همه موارد آن مطلع هستند و می‌دانند چه کسانی سودده هستند و به هر روشی آن افراد را جذب غرفه خود کرده و از ارتباط برقرار کردن دیگر آژانس‌داران با آنها جلوگیری می‌کنند. رفیعی افزود: از سوی دیگر هر کسی تا اندازه‌ای می‌تواند گردشگران خارجی را به ایران وارد کند ولی دوستان برای اینکه افراد دیگر کار را از آنها یاد نگیرند، اجازه نمی‌دهند که کسی غیر از خودشان اقدام به جذب توریست کند. این‌طور که پیداست آنها نمی‌خواهند افراد دیگری غیر از خودشان وارد این بازی شوند. به عنوان مثال اکنون بنده به عنوان انجمن دفاتر مسافرتی در تلاشم تا شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری را به صورت خصوصی و بدون اینکه از دولت کمکی بگیرم، شروع کنم. البته مطمئنم که با بنده مخالفت کرده و قطعا نامه‌نگاری‌هایی انجام می‌شود تا مانع از حضور من شوند چراکه این موضوع را تجربه کرده‌ام. وی ادامه داده: به عنوان مثال برای شرکت در نمایشگاه بیت میلان کار را شروع کردیم و از آژانس‌هایی که می‌خواستند در این نمایشگاه شرکت کنند، دعوت کردیم که ثبت‌نام خود را آغاز کنند. هرکس که ثبت‌نام می‌کرد، فردای همان روز می‌آمد و اسم خود را خط می‌زد چراکه آنها را تهدید می‌کردند. رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در ادامه گفت: آمارهایی به بنده رسیده است که حتی دفاتر کم‌تجربه‌تر را دور زده و مسافران آنها را جذب خودشان کرده‌اند. در حال حاضر تعداد کمی از دفاتر هستند که در حوزه گردشگران ورودی به کشور کار می‌کنند. قطعا همه آژانس‌ها علاقه‌مندند به این موضوع ورود کنند ولی بنده از شما می‌پرسم، چرا بقیه دفاتر نمی‌توانند وارد این کار شوند؟ متاسفانه اینطور که پیداست تعداد خاصی منافع جمعی آژانس‌داران را در دست خودشان گرفته‌اند و نمی‌خواهند بگذارند که نمایشگاه‌های گردشگری از انحصارشان خارج شود. همین موضوع سبب شده تا آمار گردشگران ورودی فعلی در شان کشور ما نباشد.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرده: اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، می‌بینید که از بیست سال پیش تا به حال دوستانی می‌گویند که ما نمایشگاه گردشگری را برگزار می‌کنیم، ثابت مانده است. البته بسیاری از دفاتر در تمام این بیست سال با این شکل از برگزاری نماشگاه‌های گردشگری مخالفت کردند و همواره می‌گویند که پول آنها خورده می‌شود و نمی‌توانند پول خود را از کشور خارجی بگیرند. ولی بازهم برگزاری این نمایشگاه‌ها در دست عده خاصی باقی مانده است. در واقع این وضعیت زمانی به وجود می‌آید که دولت می‌خواهد خودش موضوعی را برگزار کند. به همین دلیل از فردی استفاده می‌کند که به او متکی باشد و به این صورت رانت به وجود می‌آید. رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران در ادامه گفت: گرفتاری زمانی درست می‌شود که به عنوان مثال من همیشه در سمت مهمی باشم و اجازه ورود افراد دیگر را ندهم. به همین دلیل بیست سال است که گردشگری ورودی ما تقریبا در یک رنج ثابت باقی مانده و حرف‌هایی در مورد ورود 5 تا 10 میلیون گردشگر زده می‌شود که غیرواقعی و دروغ است. 2.5 تا 3 میلیون گردشگران ورودی حال حاضر کشور ما، به دلیل تغییر شرایط و ایجاد روابط تازه با کشورهای همسایه همچون عراق به ایران سفر می‌کنند که از نظر بنده از آنها به ما بهره زیادی نمی‌رسد. وی در پایان گفت: بیشتر نمایشگاه‌های گردشگری ایران توسط همان نمایندگان دولت برگزار می‌شود. در صورتی که برای اینکه صنعت گردشگری توسعه پیدا کند باید اجرای کارهای مختلف در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و دولت تنها نقش نظارتی داشته باشد. به این صورت می‌توانیم شاهد پیشرفت خود در صنعت گردشگری باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو: صداوسیما تصور می‌کند تعریف از دولت ، مکروه است ناصر فکوهی بهداشت به مثابه مسئله امنیت ملی چرا دانش‌آموزان و دانشجویان چنان که باید به درس ادبیات علاقه‌مند نیستند؟ زنگ «ادبیات» دوست‌داشتنی! «ابتکار» از نهایی شدن طرح «تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی» در کمیسیون قضایی مجلس گزارش می‌دهد دفاتر مسافرتی معتقدند نمایشگاه‌های گردشگری خارجی هیچ دستاوردی برای‌شان ندارند گردشگران انحصاری گزارش «‌ابتکار» از مهم‌ترین وقایع سال 2018 جهان در سالی که گذشت «ابتکار» از واقعیت‌ها تا شایعات استعفای وزیر بهداشت گزارش می‌دهد ماندن یا رفتن آقای وزیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین مطرح کردند بشارت پیروزی‌های بزرگ‌تر از به‌زانو درآوردن ۴۸ ساعته رژیم صهیونیستی سخنگوی وزارت خارجه خبر داد دیدار نمایندگان طالبان با عراقچی در تهران نه آتش و نه جشن، در جستجوی یک راه سوم درس‌های «روایت کربلای۴» برای همه