«ابتکار» از نهایی شدن طرح «تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی» در کمیسیون قضایی مجلس گزارش می‌دهد

مجازات سنگین درانتظار مرتکبان اسیدپاشی
معصومه معظمی
اسیدپاشی یکی از جرائم خشنی است که به دلیل نامتناسب بودن مجازات تعیین شده برای فرد اسیدپاش با جرم و جنایتی که انجام می‏دهد، قدرت بازدارندگی ندارد و هر چند وقت یک بار در مناطق مختلف کشور در حال تکرار است و به ابزاری برای انتقام‌گیری‏های شخصی تبدیل شده است. جنایت هولناکی که کم و بیش قبل از موضوع آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی که در سال 83 توسط همکلاسی سابق خود مورد حمله قرار گرفت و بعد از 12 سال دوندگی و گرفتن حکم قصاص، عامل اسیدپاشی را در لحظه قصاص چشم‌هایش بخشیده بود، وجود داشت. (البته بعد از این بخشش بارها ابراز پشیمانی کرد) ولی این ماجرا باعث شد جرم خشن اسیدپاشی قبح خود را از دست بدهد و جنایت‌کاران جرئت پیدا کنند هم چهره زنان قربانی را از آنها بگیرند و هم زندگی و آینده‌شان را .
افزایش و تکرار جرم اسیدپاشی طی سال‏های گذشته تا کنون به دلیل ناکارآمدی قانون مجازات اسیدپاشی که مربوط به 60 سال گذشته است، باعث شده است برخی نمایندگان دوره دهم که بیشتر از زنان مجلس هستند، برای جبران خلا قانونی طرح تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی را تهیه و تقدیم مجلس کنند. این طرح پس از بررسی در کمیسیون تخصصی حقوقی و قضایی مجلس مراحل پایانی خود را می گذراند.


بررسی نهایی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی؛ سه‌شنبه در کمیسیون قضایی مجلس
فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران درمجلس و طراح این طرح اول خرداد سال جاری در کانال تلگرامی خود از اتفاق نظر اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر وجود خلا قانونی در این زمینه و ضرورت رفع این خلا، خبر داد و نوشت: «کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به اتفاق آرا در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب و قرار شد جزئیات این طرح در اولین فرصت بررسی شود.» در راستای تحقق این خبر، روز گذشته فاطمه حسینی در گفت وگویی اعلام کرد که جزئیات طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن» روز دوشنبه در کمیته کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهایی شد. طراح طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن» همچنین اعلام کرد که در جلسه روز دوشنبه کمیته کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، این گزارش نهایی و به رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تقدیم شده است. گفتنی است بررسی نهایی این طرح برای ارائه به صحن علنی، در دستور کار روز سه شنبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار دارد. به گفته حسینی، نماینده مردم تهران و طراح این طرح در موضوع تشدید مجازات اسیدپاشی، علاوه بر قصاص نفس یا عضو، با توجه به میزان دیه اعضای بدن، حبس‏های تعزیری درجه ۱ تا ۴ پیش بینی شده است. حسینی همچنین از تشدید مجازات معاونت در جرم اسیدپاشی نیز بر اساس این طرح خبر داد. نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به مواد مربوط به حمایت از بزه دیدگان ناشی از اسیدپاشی در این طرح، به پیش بینی راهکارهایی در زمینه تامین هزینه های درمان بزه دیده و همچنین خسارات روانی و اجتماعی وارد بر او اشاره کرد و توضیح داد: «همچنین پرداخت دیه از بیت المال در صورت عدم دسترسی یا شناسایی مرتکب نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته است و در مواد ۷ و ۸ این طرح نیز ضابطه مند کردن خرید و فروش اسید پیش بینی شده است.»
تشدید مجازات جرمی که آرامش جامعه را سلب می کند
در راستای ضرورت تشدید جرم اسیدپاشی جلال رحیمی جهان‌آبادی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مواردی را تاکید کرد. او در این باره به «ابتکار» گفت:‌ «هر جامعه ای از جمله ایران نیاز به امنیت روانی و اجتماعی دارد و اگر قرار باشد افراد با توسل به شیوه‏های خشن، آسیبی به اشخاص وارد کنند و امنیت روانی جامعه را مخدوش کنند، باید قانون و دستگاه قضایی و قانونگذار در مقابل آنها بایستد و آنها را به شدیدترین وجه ممکن تنبیه کند.» نماینده مردم تربت جام و تایباد در خانه ملت ادامه داد: ‌«یکی از جرائمی که به عنوان جرائم خشن سال‏ها است در کشور ما انجام می‏شود و تداوم دارد و ابزاری برای آسیب زدن به جسم افراد و مخدوش شدن امنیت جامعه می شود، اسیدپاشی است. البته قانونی برای مبارزه با این جرائم از گذشته در قانون مجازات داشته ایم، ولی به دلیل نامتناسب بودن مجازات تعیین‌شده با ارتکاب جرم، تعدادی از نمایندگان مجلس که عمدتا بانوان مجلس هستند طرحی را برای تشدید مجازات اسیدپاشی تهیه کردند که به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.»
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: «کمیسیون مربوطه هم آن را در اولویت بررسی قرار داد و مواردی که در قانون ضرورت داشت تشدید کرد و به عنوان یکی از جرائم خشنی که میزان مجازات آن را باید افزایش داد شناسایی کرد و به زودی به صحن مجلس می آید.» رحیمی جهان آبادی همچنین تاکید کرد: «گزارش نهایی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی برای تصویب نهایی به کمیسیون قضایی می‌آید و بعد از تصویب نهایی در کمیسیون با گزارش کمیسیون مربوطه به صحن مجلس می آید. امیدواریم زودتر این طرح به قانونی تبدیل شود که بازدارندگی لازم را در مقابل بروز چنین جرائم خشنی داشته باشد.»
تشدید مجازات اسیدپاشی خواست جامعه است
گفتنی است باتوجه به افزایش این نوع خشونت خصوصا در قبال زنان، مطالبه عمومی برخورد جدی با مرتکبان اسیدپاشی است. ولی در حال حاضر حکم قصاص در رابطه با مجازات این جرم قابلیت اجرا ندارد و عموما هم اجرایی نمی‌شود. به همین دلیل نمایندگان مجلس به دنبال تشدید مجازات فرد اسیدپاش هستند. چون علاوه بر زندگی فرد قربانی امنیت و آرامش روانی جامعه نیز از بین می‌رود.
در ادامه این نماینده حقوقی اصلاح طلب مجلس دهم بااشاره به دلیل تکرار اسیدپاشی در جامعه به «ابتکار» گفت: «مجازاتی که برای اسیدپاشی درنظر گرفته شده است متناسب با جرم نیست و باید مجازاتی برای آن درنظر گرفته شود که قدرت بازدارندگی و تنبیهی شدید را در جامعه ایجاد کند.» او ادامه داد: «اگر جرائم را دسته بندی کنیم، یکسری جرائم خشن هستند و با این جرائم باید به طور قاطع برخورد کرد و پلیس و دستگاه قضایی همه کشورها در مقابل چنین جرائمی کوتاه نمی آیند. اگر برخورد قاطع صورت نگیرد افرادی که به این شیوه‏های رفتاری متوسل می شوند، چون میزان تنبیه را اندک فرض می‌کنند چنین جنایتی در کشور گسترش پیدا می کند.» این عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: «متاسفانه دسترسی به اسید در کشور ما بسیار راحت است و برای تهیه و فروش بدون مجوز اسید مجازاتی در نظر گرفته نشده است ولی باید دسترسی و فروش اسید درکشور جرم دانسته شود تا دسترسی آسان به این ابزار جنایت کاهش یابد و سخت شود.»
این عضو فراکسیون امید مجلس ابراز امیدواری کرد در کمیسیون قضایی هر چه سریع‏تر این طرح به تصویب و تایید برسد تا این خلا قانونی درباره تشدید مجازات اسیدپاشی زودتر اعمال و اجرا شود و قانونگذار بتواند به امنیت روانی جامعه کمک کند چرا که مهم‏تر از حقوق افراد، امنیت روانی جامعه است.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو: صداوسیما تصور می‌کند تعریف از دولت ، مکروه است ناصر فکوهی بهداشت به مثابه مسئله امنیت ملی چرا دانش‌آموزان و دانشجویان چنان که باید به درس ادبیات علاقه‌مند نیستند؟ زنگ «ادبیات» دوست‌داشتنی! «ابتکار» از نهایی شدن طرح «تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی» در کمیسیون قضایی مجلس گزارش می‌دهد دفاتر مسافرتی معتقدند نمایشگاه‌های گردشگری خارجی هیچ دستاوردی برای‌شان ندارند گردشگران انحصاری گزارش «‌ابتکار» از مهم‌ترین وقایع سال 2018 جهان در سالی که گذشت «ابتکار» از واقعیت‌ها تا شایعات استعفای وزیر بهداشت گزارش می‌دهد ماندن یا رفتن آقای وزیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین مطرح کردند بشارت پیروزی‌های بزرگ‌تر از به‌زانو درآوردن ۴۸ ساعته رژیم صهیونیستی سخنگوی وزارت خارجه خبر داد دیدار نمایندگان طالبان با عراقچی در تهران نه آتش و نه جشن، در جستجوی یک راه سوم درس‌های «روایت کربلای۴» برای همه