روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو: صداوسیما تصور می‌کند تعریف از دولت ، مکروه است

رئیس‌جمهوری بر جلوگیری از اتلاف آب و برق در کشور تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب و برق باید در اولین قدم اتلاف آن را به حداقل برسانیم.
حسن روحانی روز گذشته در نشست مشترک با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو با تقدیر از کارکنان این وزارتخانه در بخش صنعت آب و برق، اظهار داشت: همه مردم می‌دانند که مسئله آب و برق دو مسئله بسیار حساس، زیربنایی و حیاتی است.
به گزارش ایرنا، روحانی وجود آب را مانند امنیت با اهمیت دانست و گفت: وقتی صبح از منزل خارج می شوید، نمی دانید چه سازوکار بزرگی به راه است تا کشور، شهر، خیابان و محل کار شما امن باشد اما اگر حادثه ای در گوشه ای رخ ‌دهد در آن زمان اهمیت امنیت مشخص می‌شود.
رئیس‌جمهوری هدر رفت حدود 20 تا 30 درصد آب را موضوعی خیلی مهم ذکر کرد و گفت: همه باید صرفه جویی انجام دهیم تا کشور در ثبات قرار گیرد، اگر این 20 درصد هدر رفت را حل کنیم مشکل در زمینه کمبود آب رفع می شود.


رئیس دولت تدبیر و امید با بیان روایتی از دقت رهبر انقلاب در مصرف صحیح برق، تصریح کرد: مبنای اداره منابع آبی کشور را باید بر پایه ادامه خشکسالی گذاشت و مهم ترین قدم به حداقل رساندن هدر رفت منابع آبی و برقی است.
روحانی با تاکید بر این که آب و برق نیز برای ما امنیت است، چرا که برای مردم امنیت خاطر و آرامش ایجاد می‌کند، ادامه داد: در بازدید از مرکز کنترل برق کشور، مشخص شد که تلاش بسیار بزرگی برای تراز تولید مصرف انجام می‌شود که دقت در این تراز کار بسیار مهمی است و خاموشی یا فعال شدن نیروگاه‌ها، در برخی از کشورهای پیشرفته نیز باعث فروپاشی می‌شود.
روحانی ادامه داد: در سال 97 ممکن بود مشکلات بزرگی در زمینه آب و برق برای کشور بوجود آید، در دوران وزارت مهندس چیت‌چیان در دولت یازدهم، وی به من اعلام کرد که اگر برخی از اقدامات انجام نشود، در تابستان مجبوریم آب تهران را جیره‌بندی کنیم، اما دولت اقدامات سریعی اتخاذ کرد، که اتصال آب سد ماملو یکی از همین فعالیت‌های دولت بود.
وی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان مشکل تامین آب و برق را داریم که باید بر این اساس و اینکه کشور در منطقه خشک قرار دارد، مبنای کار را در ادامه خشکسالی قرار دهیم.
حل مشکل آب با بارور کردن ابرها، راه حل اساسی نیست
رئیس قوه مجریه با بیان این که حل مشکل آب با بارور کردن ابرها، راه حل اساسی نیست؛ آب های موجود باید به درستی مدیریت شود، اظهار کرد: این گونه مطالب که با باروری ابرها مشکل حل می‌شود، در سال‌های 43 و 44 و رژیم شاهنشاهی مطرح شد و این از نمونه تفکرات شاهانه بود که با بارور کردن مشکل آب حل می‌شود و حتماً این موضوع راه‌حل اساسی نیست.
روحانی با تاکید بر این که آب را باید درست حراست کنیم، تصریح کرد: هدر‌رفت شبکه انتقال آب از سد کرج و سدهای مختلف به تهران در حدود 20 تا 30 درصد اعلام شده است که آن مقدار هدر رفت بسیار مهم است و تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی مربوط به ثابت شدن همین مقدار هدر رفت از شبکه انتقال آب است.
جلوگیری از تلفات آب و برق را باید از وزارتخانه نیرو شروع کرد
رئیس دولت دوازدهم با یادآوری این که تلفات و هدر رفت در بخش برق از 15 درصد به کمتر از 11 درصد رسیده است، اظهار داشت: این اقدام بسیار مهمی است و باید جلوگیری از تلفات در صنعت آب و برق را به عنوان اولویت از وزارتخانه نیرو شروع کرد و باید به آمار تک رقمی برسیم.
روحانی تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری می‌توان جلوی هدر رفت و تلفات در صنعت آب و برق را گرفت.
هدایت جامعه به درست مصرف کردن، امر به معروف است
وی ادامه داد: همه میزان آبی که از دریا برای شیرین کردن باید انجام شود شامل یک درصد است در حالی که اگر از آب درست حراست کنیم، به جای یک درصد تا 10درصد سود می‌بریم.
رئیس‌جمهوری مسئله مصرف بی‌رویه یا درست‌ مصرف نکردن را از دیگر اقدامات در زمینه توجه به صنعت آب و برق توصیف کرد و گفت: یک پایه اصلی در دین اسلام، عمل صالح، شایسته و بی‌نقص است و اگر آب را بد مصرف کنیم، عمل صالحی انجام نداده‌ایم و باید در نظر داشت که معنی عمل صالح تنها نماز و روزه نبوده، بلکه معنی بسیار وسیعی دارد.
روحانی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تنها مختص چند موضوع نبوده، بلکه دارای معانی و دنیایی وسیع است، تصریح کرد: کسی که آب را بد مصرف می‌کند، منکری انجام می‌دهد که این نهی از منکر یا باید به صورت زبانی یا برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدر رفت باشد.
وی هدایت جامعه به درست مصرف کردن را امر به معروف و عمل حسنه دانست و به خاطره‌ای از امام خمینی(ره) که با سه مشت آب وضو می‌گرفتند اشاره کرد و ادامه داد: این همان عمل صالح است، اما برخی هنگام وضو، وسواس و شک به خرج می‌دهند و شیر آب را تا پنج دقیقه نیز باز می‌گذارند.
رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که باید مردم را با کمک تبلیغات صدا و سیما و رسانه برای چگونگی درست مصرف کردن دعوت کنیم، گفت: باید در ساعات پر مصرف، از آب و برق درست مصرف کنیم که در این ساعت‌ها است که مصرف نکردن به معنی عمل نیک و صالح است و ارتقای فرهنگ مردم در این زمینه به ما و حتی خودشان بسیار کمک می‌کند.
مقرون به صرفه بودن کشت داخلی یا فراسرزمینی بررسی شود
رئیس جمهوری بر ضرورت اصلاح مصرف در مصارف خانگی تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی ها باید به گونه ای باشد که مصرف آب و برق در مصارف خانگی کاهش پیدا کند.
روحانی گفت: تشویق مردم بر درست مصرف کردن آب و برق نیاز به تبلیغات، برنامه‌ریزی وزارت نیرو و تعیین نرخ مناسب و همچنین برنامه‌ریزی در صنعت دارد و همه باید دست به دست هم بدهند تا بتوانیم این کار را به سامان برسانیم.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: هر چند ممکن است سال آینده نیز دچار مشکلاتی در آب و برق کشور باشیم، اما با برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم در عین حال آغاز سال آبی کشور که از پایان شهریور آغاز می‌شود نیز خوب بوده که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
روحانی همکاری بخش‌های مختلف وزارت نیرو با بخش کشاورزی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: این مهم است که آب مصرفی کشاورزی چه میزان باشد و محاسبه کنیم که برای تولید میوه چه میزان آب و برق مصرف شده و تولید میوه به چه قیمتی تمام شده است.
وی همچنین تاکید کرد: باید بررسی کنیم که کشت میوه، سبزی و صیفی‌جات در داخل کشور به صرفه‌تر است، یا باید به کشت فراسرزمینی روی بیاوریم و در دیگر کشورها زمین اجاره کرده و محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند را در آن کشورها که منابع آبی بهتری دارند، تولید کنیم و این اثرات بسیار خوبی می‌تواند برای ما به دنبال داشته باشد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در سفر به تایلند، نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد کشت برنج توسط ایران در زمین‌های کشاورزی این کشور را ارائه کرد، گفت: در تایلند زمین‌های کشت برنج سالانه 3 تا 4 نوبت کشت می‌شود و باید محاسبه کنیم که آیا کشت برنج در داخل کشور به نفع ماست یا باید آن را به کشت فرا سرزمینی تبدیل کنیم.
باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم
روحانی اظهار کرد: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌کنند و صدا و سیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب و یا واجب است.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم که چه اقداماتی انجام شده است.
روحانی تصریح کرد: در بخش های آب، برق، گاز، راه، ارتباطات، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در روستاها، اقدامات بسیار تاثیرگذار و گسترده‌ای انجام گرفته است.
رئیس جمهوری گفت: امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در بنزین در آستانه خودکفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه در سالیان گذشته هنگامی که در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا کردیم، یکی از کشورها قیمت گاز را 9 برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، قیمت آن را پرداخت کردیم، اما با تلاش‌هایی که در این دولت انجام گرفت، سال گذشته زمانی که همان کشور گاز را به روی ما قطع کرد، هیچ اعتنایی نکردیم و خود آنها به دنبال این بودند که چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌کنیم و این اثر خودکفایی و خوداتکایی است.
روی پای خود بایستیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: هنگامی که ما روی پای خود می‌ایستیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید؛ ما تصور می‌کنیم که فقط آمریکا زورگویی می‌کند، اما حقیقت این است که اگر نیازمند شویم، حتی کشورهای فقیر و کشوری که برای آن فداکاری هم کرده‌ایم، شروع به زورگویی می‌کند.
روحانی تاکید کرد: احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند و این نشان می‌دهد که ما باید روی پای خود بایستیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز خوشبختانه در آب و برق و سدسازی و ساخت نیروگاه، روی پای خود ایستاده‌ایم و خودکفا شده‌ایم و به دیگر کشورها نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کنیم، گفت: امروز باید تلاش کنیم تا مردم در زندگی روزمره خود دچار مشکل نشوند.
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت نیرو: صداوسیما تصور می‌کند تعریف از دولت ، مکروه است ناصر فکوهی بهداشت به مثابه مسئله امنیت ملی چرا دانش‌آموزان و دانشجویان چنان که باید به درس ادبیات علاقه‌مند نیستند؟ زنگ «ادبیات» دوست‌داشتنی! «ابتکار» از نهایی شدن طرح «تشدید مجازات مرتکبان اسیدپاشی» در کمیسیون قضایی مجلس گزارش می‌دهد دفاتر مسافرتی معتقدند نمایشگاه‌های گردشگری خارجی هیچ دستاوردی برای‌شان ندارند گردشگران انحصاری گزارش «‌ابتکار» از مهم‌ترین وقایع سال 2018 جهان در سالی که گذشت «ابتکار» از واقعیت‌ها تا شایعات استعفای وزیر بهداشت گزارش می‌دهد ماندن یا رفتن آقای وزیر رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین مطرح کردند بشارت پیروزی‌های بزرگ‌تر از به‌زانو درآوردن ۴۸ ساعته رژیم صهیونیستی سخنگوی وزارت خارجه خبر داد دیدار نمایندگان طالبان با عراقچی در تهران نه آتش و نه جشن، در جستجوی یک راه سوم درس‌های «روایت کربلای۴» برای همه