مذاکره نماینده طالبان با عراقچی در تهران

کمی پس از آنکه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خلال سفر اخیرش به افغانستان بر خبر انجام مذاکرات پنهان ایران و طالبان صحه گذاشت، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست دیروز با خبرنگاران از دیدار و گفت‌و‌گوی هیأتی از طالبان با معاون سیاسی وزیر امور خارجه در تهران خبر داد. بهرام قاسمی  گفت: «این هیأت روز یکشنبه مذاکرات مفصلی با هیأت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی انجام داد.»
به گزارش ایرنا، قاسمی با بیان اینکه این هیأت مذاکرات و گفت و‌گوهای مفصلی را با هیأت ایرانی به ریاست عراقچی انجام داد، به دلایل انجام این گفت‌و‌گوها اشاره کرد و افزود:«با توجه به اینکه بیش از 50 درصد از خاک افغانستان در اختیار طالبان است و باتوجه به وجود ناامنی، بی‌ثباتی و مشکلاتی که در داخل این کشور وجود دارد، آنها تمایل به مذاکره با ایران داشتند و مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شد.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی هدف اصلی این مذاکرات را یافتن راهکار و زمینه‌های تسهیل‌کننده برای کمک و مساعدت به گفت‌و‌گوهای بین گروه‌های افغانستانی و دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح در این کشور ذکر کرد. سخنگوی وزارت خارجه افزود: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به مرزهای طولانی با افغانستان و پیشینه فرهنگی و تاریخی به‌عنوان یک نقش آفرین مهم در منطقه که صلح، ثبات و امنیت را برای منطقه جست‌و‌جو می‌کند بعد از مذاکرات با دولت افغانستان این علاقه‌مندی را برای ورود به این مذاکرات داشت تا بتواند به سهم خود نقش اساسی و مهم تری را در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ایفا کند. این یک گامی است که اهداف آن مشخص است.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین تأیید کرد که گفت‌و‌گوها با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و ایران تلاش خواهد کرد برای تسهیل گفت‌و‌گوهای بین افغانی و کمک به دولت افغانستان برای اینکه گروه‌های افغانی و دولت بتوانند پای میز مذاکره مشکلات خود را حل کنند.» قاسمی در عین حال افزود : «ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان گفت‌و‌گو کرده‌ایم. بسیاری از کشورها با طالبان مراودات، گفت‌و‌گوها و تماس‌هایی  دارند.» پیشتر خبر رسمی مذاکره ایران با طالبان از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در خلال سفر اخیرش به افغانستان مطرح شد که تأکید کرد دولت افغانستان از مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای ایران با طالبان اطلاع داشته و این روند همچنان ادامه خواهد یافت. شمخانی گفت‌وگوهای جاری بین ایران و طالبان را راهی برای کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان دانست و بر لزوم تداوم یافتن آن تأکید کرد.
سرنوشت خود را به «اس پی وی» 
گره نزده‌ایم


سخنگوی وزارت خارجه در اشاره به روند کنونی تلاش اروپا برای نهایی کردن «اس پی وی»، سازوکار انتقال مالی بین اروپا و ایران زمانبر شدن این پروسه را در نتیجه فشار امریکا بر کشورهای اروپایی دانست که باعث شده مذاکرات به طول بینجامد. قاسمی به اراده سیاسی قاطعانه اروپا برای حفظ برجام و در عین حال ناکافی بودن توان آنها در برابر امریکا اشاره کرد و گفت:«ما هنوز این موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم که اروپا بتواند در این آزمون جدی تر از هویت و استقلال خودش در مقابل امریکا دفاع کند.»
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد که «اگر اروپا نتواند در این برهه خاص و آزمون موضوع را به سرانجام برساند، باید منتظر عواقب فشار امریکا بر خود باشد.»  سخنگوی دستگاه دیپلماسی این را افزود که ایران به طور صد درصدی به سازوکار «اس پی وی» دل نبسته و سرنوشت خود را به آن گره نزده است. او گفت:«از همان ابتدا با بسیاری از کشورها برای همکاری در زمینه مختلف از جمله اقلامی مانند دارو وارد گفت‌و‌گو شدیم، اما بنا به ملاحظاتی جزئیات را اعلام نمی‌کنیم. آنچه برای ما مهم است، تأمین منافع مردم و کشور است.»  قاسمی درباره این اظهارنظر ظریف که گفته هدف از برجام اقتصادی نبود، این‌طور توضیح داد:«هدف برجام یک هدف نبود و موضوعات مختلفی را دنبال می‌کرد. براساس موضوعات و مقاطع مختلف می‌شود اهداف مختلفی را برای برجام بیان کرد. قطعاً علاوه بر رفع تحریم‌ها، مباحث اقتصادی، سیاسی و مباحث امنیتی هم در این زمینه قرار می‌گیرد.»
 از بازگشایی سفارتخانه کشورها در سوریه استقبال می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند مذاکرات منطقه‌ای ایران پیرامون سوریه نیز گفت:« سیر تحولات روند آستانه مشخص است و گام های بلندی برداشته شده و قرار است این روند تا رسیدن به اهداف کار خود را دنبال کند. برخی مباحث باقی مانده، موضوعاتی مانند کمیته قانون اساسی سوریه. موضوعات و‌ مسائل زیادی هنوز وجود دارد که می‌تواند توسط روند آستانه ادامه پیدا کند تا وضعیت سوریه به ثبات و امنیت لازم برسد.» قاسمی همچنین در خصوص مواضع ایران در قبال آخرین تحولات سوریه گفت: «وضعیت سوریه امروز برای جامعه جهانی روشن است و با توجه به حضور سازنده و کمک‌های مستشاری ایران، در دوران بازسازی ایران می‌تواند در کنار دولت و مردم این کشور نقش‌آفرین باشد. من به آینده روابط ایران و سوریه خوش بین هستم، اگرچه کشورهای دیگری با  سوریه ارتباط خواهند داشت. ما از بازگشایی سفارتخانه‌های کشورها در دمشق استقبال می‌کنیم.»
امید به نگاه واقع‌بینانه عربستان
سخنگوی وزارت امور خارجه  در ارتباط با تغییرات ایجاد شده در هیأت حاکمه عربستان از جمله تغییر وزیر خارجه این کشور عربی و اینکه آیا می‌توان با توجه به این تغییرات امیدی به تغییر سیاست‌های عربستان در منطقه بخصوص نسبت به ایران داشت، گفت: «انجام تغییرات بدین سان در عربستان امر جدیدی نیست و در گذشته هر از گاهی تغییراتی در سطح وزیران و مقامات کشور عربستان شاهد بوده‌ایم. البته شاید این تعبیر وجود داشته باشد که تحولات در منطقه و دیگر مسائلی که در عربستان به وقوع پیوسته در انجام این تغییرات مؤثر بوده ولی در مجموع این یک مسأله داخلی عربستان است.» قاسمی همچنین افزود: «امیدوارم که وضعیت جدید در منطقه از جمله انجام مذاکرات یمنی - یمنی در استکهلم، وضعیت سوریه و این تحولات درونی در عربستان بتواند یک نگاه واقع بینانه و دقیق‌تری را برای دولتمردان عربستانی به ارمغان بیاورد و آنها با نگاه دقیق‌تری تحولات منطقه را مورد بررسی قرار بدهند و متوجه شوند که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند کشور دیگری را حذف کند و خود را جایگزین آن کند.» این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: «تحولات اخیر در منطقه بخصوص تحولات در سوریه و یمن نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان با ابزارهایی مثل به‌کارگیری درآمدهای نفتی، سلاح و جنگ سرنوشت یک کشور را تغییر داد. لذا امیدواریم این واقع‌بینی در مجموعه کشورهای منطقه از جمله عربستان به وجود آید تا فضایی جدید در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز و تحقق امنیت در منطقه ایجاد شود.»