رئیس‌جمهور: برجام فقط یکی از خیرات دولت است!


به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز (دوشنبه) در جمع مدیران ارشد وزارت نیرو اظهار داشت:  از مرکز مدیریت برق کشور که بازدید کردیم، دیدیم چه تلاشی انجام می‌شود تا تراز تولید و مصرف رعایت شود و ایجاد این تراز کار مهمی است. فروپاشی شبکه در کشورهای بسیار پیشرفته رخ می‌دهد، 10 یا 15 سال پیش برای کاری به لندن رفته بودم و در آنجا شهر لندن 24 ساعت دچار فروپاشی شبکه و خاموشی
شده بود.
روحانی ادامه داد: 15 سال است که فروپاشی شبکه برق در ایران نداشتیم که کار بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است. در کنار برق، آب اهمیت بیشتری دارد؛ در سال جاری به مشکلات بزرگی در برق و آب نزدیک بودیم، در دوران وزارت آقای چیت‌چیان به من گفتند که اگر مجموعه‌ای از اقدامات انجام نشود، مجبور به جیره‌بندی آب در تهران هستیم. دولت اقدامات سریعی انجام داد و اتصال سد ماملو به شرق تهران انجام شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه متاسفانه تراز ما در آب و برق تراز مثبتی نیست، تاکید کرد: مبنای اداره منابع آبی کشور را باید بر پایه ادامه خشکسالی گذاشت، حال ممکن است یک سالی وضعیت مناسب و ترسالی باشد چراکه در یک منطقه خشک هستیم. اینکه بگوییم با باروری ابرها مشکل را حل می‌کنیم، خیلی به ذهن ما نمی‌چسبد.


با بارور کردن ابرها مشکل حل نمی‌شود
روحانی گفت: شاه در سال 42-43 می‌گفت ما در ایران مشکل باران داریم و آن را به زودی با بارور کردن ابرها حل می‌کنیم. این تفکر شاهانه بود که فکر می‌کرد با بارور کردن مشکل آب حل می‌شود؛ ممکن است در جایی جواب بدهد، اما راه‌حل اساسی نیست.
وی با تأکید بر اینکه آب را باید درست حراست کنیم، گفت: هدررفت شبکه انتقال آب از سد کرج و سدهای مختلف به تهران در حدود 20 تا 30 درصد اعلام شده است که آن مقدار هدررفت بسیار مهم است و تمام تلاش‌ها برای صرفه‌جویی مربوط به ثابت شدن همین مقدار هدررفت از شبکه انتقال آب می‌باشد.
حسنات برجام مداوم است!
روحانی بدون ‌اشاره به اینکه حسنات برجام برای ملت ایران چه بوده است یا ارائه یک نمونه از حسنات آن با بیان اینکه برخی تنها اقدام دولت یازدهم را در برجام خلاصه می‌کنند، گفت: برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که حسنه آن مداوم بوده و برای همیشه باقی می‌ماند و مانند کار خیری است که پایان ندارد اما نباید آن را تنها اقدام دولت یازدهم دانست.
رئیس‌جمهور طرح تحول نظام سلامت، احیای دریاچه ارومیه، آب‌رسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها و اینکه حدود 6 میلیون جمعیت روستایی در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم از آب سالم آشامیدنی برخوردار شدند را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و ادامه داد: اینکه در پارس جنوبی امروز همسان با دیگر کشورها از ذخایر گازی جنوب کشور استفاده می‌کنیم و نیز اینکه در طول 5 سال توانستیم 2 هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد کنیم که این به اندازه بیش از 20 درصد کل راه‌آهنی است که در کشور احداث شده است، از دیگر اقدامات دولت به‌شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: دلیل اینکه اقدامات دولت بیان و بازگو نمی‌شود این است که رسانه‌ها آنها را عنوان نمی‌کنند و صدا و سیمای کشور بین مکروه، واجب، مستحب و حرام گاهی دچار مشکل می‌شود و تصور می‌کند که تعریف از دولت، مکروه است در حالی که این اقدام مستحب و یا واجب است.
وی ادامه داد: امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به خودکفایی رسیده‌ایم و در بنزین در آستانه خودکفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به خودکفایی رسیده‌ایم.
روحانی با بیان اینکه در سالیان گذشته هنگامی که در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا کردیم، یکی از کشورها قیمت گاز را 9 برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، قیمت آن را پرداخت کردیم، اما با تلاش‌هایی که در این دولت انجام گرفت، سال گذشته زمانی که همان کشور گاز را به روی ما قطع کرد، هیچ اعتنایی نکردیم و خود آنها به دنبال این بودند که چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌کنیم و این اثر خودکفایی و
خوداتکایی است.
اگر نیازمند شویم
کشورهای فقیر هم زورگویی می‌کنند!
رئیس‌جمهور اظهار داشت: هنگامی که ما روی پای خود می‌ایستیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به ما زور بگوید. ما تصور می‌کنیم که فقط آمریکا زورگویی می‌کند، اما حقیقت این است که اگر نیازمند شویم، حتی کشورهای فقیر و کشوری که برای آن فداکاری هم کرده‌ایم، شروع به زورگویی می‌کند.
وی تأکید کرد: احتیاج و نیاز گاهی یک قدرت بزرگ را در هم می‌شکند و این نشان می‌دهد که ما باید روی پای خود بایستیم.