هزینه‌های جاری دولت بودجه کل کشور را گروگان گرفته است


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در نوشتن بودجه‌های سنواتی مشکل مزمنی داریم، افزود: امسال این مشکل به علت تهدیدهای خارجی، بیشتر است.
وی با بیان اینکه هزینه‌های جاری بودجه، کل منابع کشور را به گروگان گرفته است گفت: باید سهم صندوق توسعه ملی را به‌گونه‌ای افزایش می‌دادیم تا سهم در آمدهای نفتی در هزینه‌های جاری کشور، کم شود اما این میزان وابستگی در حال افزایش است.
این نماینده مجلس ادامه داد: برخی برآوردها تا 66 هزار میلیارد تومان غیرواقع‌بینانه در سقف درآمدی پیش‌بینی می‌کنند و معمولاً صددرصد در آمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه محقق نمی‌شود.
قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: در بودجه، 40هزار میلیارد تومان برای استقراض در قالب اوراق و مانند آن در نظر گرفته شده است.


وی با ‌اشاره به اینکه مشکلاتی برای تامین مالی سازمان بیمه سلامت وجود دارد گفت: از یک طرف بسته خدمت بسیار وسیع تعریف می‌کنیم و از طرفی منابعی را که برای بیمه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم کم است و همان منابع کم هم محقق نمی‌شود!
به گفته این نماینده مجلس، بودجه عمومی، پنج درصد اما بودجه شرکت‌ها، 50 درصد رشد کرده است یعنی شرکت‌های دولتی از این وضع به هم ریخته اقتصادی و تورم سود کرده‌اند در حالی که رشد اقتصادی منفی است.
در همین برنامه، سیدکاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با ‌اشاره به اینکه بودجه پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌هاست، گفت: در خوشبختانه‌ترین حالت حدود 50 تا 60درصد پیش‌بینی بودجه‌ها از جمله عمرانی و جاری، محقق می‌شد.
وی با بیان اینکه شرایط ما در سال آینده سخت‌تر خواهد بود، گفت: در محقق کردن درآمدهای نفتی دچار مشکل می‌شویم صادرات روزانه یک و نیم میلیون شبکه‌ای نفت در بودجه پیش‌بینی شده است در حالی که به سمت صادرات سه میلیون بشکه در روز پیش می‌رفتیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف، معافیت‌های مالیاتی زیادی داده شده است، افزود: طرح جامع مالیاتی باید به‌درستی اجرا و از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود. چرا در کشورمان باید 35 تا 40 درصد، فرار مالیاتی داشته باشیم؟