رازهای عملیات کربلای۴

آرمان- حمید شجاعی: کمتر کسی است از دوران جنگ اطلاعاتی داشته باشد و از عملیات کربلای 4 نداند عملیاتی که با وجود تدارک گسترده موجب شهادت و مجروحیت بسیاری از رزمندگان اسلام شد. طی چند روز گذشته محسن رضایی فرمانده وقت سپاه در توئیتی عجیب کربلای 4 را عملیاتی جهت فریب دشمن دانسته است که این گفته وی با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. جدای از گفتار رضایی باید به این نکته اذعان داشت که گفتن این مسائل در شرایط فعلی کشور اساسا به مصلحت جامعه است؟ عملیات کربلای4 همچنان یکی از بحث برانگیز‌ترین عملیات‌های جنگ بود و هنوز هم پس از 32 سال هست. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی در ارتباط با این عملیات نوشت: «با عملیات کربلای 4 به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای 5 را انجام دادیم.» وی افزود: «عملیات کربلای4 برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.» با این حال آیت‌ا... هاشمی فرمانده جنگ روایت جداگانه‌ای از کربلای4 دارد.
کدام فریب؟
معلوم نیست که دبیر مجمع تشخیص از کدام فریب سخن می‌گوید، شاید بد نباشد که محسن رضایی بازگشتی به 3 سال پیش داشته باشد. جایی که در اردیبهشت ۹۴ کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیرو‌های مسلح خبر از کشف پیکر ۱۷۵ غواص و خط‌‌شکن دفاع مقدس داد که این غواصان در عملیات کربلای ۴ با دستان بسته به شهادت رسیده بودند. کربلای 4 و 5 یادآور 12هزار شهید گلگون کفن این آب و خاک با استراتژی برخی فرماندهان است که یادآوری آن مشکلی حل نمی‌کند. لذا باید اذعان داشت پرداختن به این مسائل در شرایط فعلی به مصلحت نیست!
پنهان شدن


مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارات محسن رضایی نوشت، ده‌ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچ‌گاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای 4 آسمان از منورهای چلچراغی دشمن مانند روز روشن شده بود. بچه‌های توپخانه لشکر ۲۷ هیچ‌گاه از شما نپرسیدند چرا تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز عملیات، تقریبا تمام قبضه‌ها مورد اصابت توپ‌های دشمن قرار گرفت. ایلنا نوشت، حسام‌الدین آشنا افزود: هیچ‌یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند، اما رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد. برادر محسن بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز. وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سوالات کهنه بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران درباره رازهای سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید. شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید، اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سوالات سخت آماده کنید».
عملیات اصلی
سردار محسن رشید، از راویان جنگ تحمیلی که ۱۰ سال مدیریت مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ را برعهده داشته، اظهار کرد: عملیات کربلای۴ فریب نبوده و اتفاقا عملیات اصلی بوده است.
رضایی درباره شهدا توضیح دهد
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اظهارات محسن رضایی در مورد عملیات کربلای4 گفت: همین عملیات کربلای۴ یا عملیات‌های دیگر آقای رضایی به عنوان فرمانده پاسخ دهند چرا این عملیات باید انجام می‌شد. صادق زیباکلام افزود:‌ تا امروز آقای رضایی و دوستانشان سعی کردند در خصوص جنگ فقط آن شکوه، افتخار و بزرگی که وجود دارد، مطرح شود، اما قطع به یقین روزی در ورای این افتخارات وجه دیگری به تدریج به وجود خواهد آمد و آقای رضایی باید در این خصوص توضیح دهد. بسیار سوالات دیگری وجود دارد که بی‌پاسخ مانده است.
واکنش عضو شورای نگهبان
یک عضو شورای نگهبان به اظهارات محسن رضایی واکنش نشان داد. محسن اسماعیلی با انتشار عکسی از غواصان عملیات کربلای ۴ در صفحه خود نوشت: امام خمینی(ره): «من در اینجا از مادران، پدران،خواهران، برادران،همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل‌های غلط این روزها رسما معذرت می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد...» محمدعلی اسفنانی، از غواصان بازمانده عملیات کربلای۴ نیزدر واکنش به اظهارات محسن رضایی، می‌گوید نمی‌تواند چنین حرفی را قبول کند که این عملیات یک عملیات ایذایی یا برای فریب بوده است. وی گفت: کربلای چهار قطعا جزء عملیات‌هایی بوده که از ابتدا تا انتهای آن طراحی و اهداف آن هم کاملا مشخص بود.