خانه تکانی کریسمسی ملک سلمان!

عربستان سعودی آرام و نرم از روزهای سخت قضیه خاشقجی فاصله می گیرد تا با کاهش فشارهای بین المللی بتواند ویندوز سیاست خارجی هنگ کرده خود را «ریستارت» کند!
خاشقجی تقریبا خواب را از ملک سلمان گرفته بود و اگر محمد بن سلمان، فرزند او نبود چه بسا برای ایجاد آرامش و نمایش دموکراسی او را محاکمه و دست آخر گردن می زد اما ارتباط پدری-فرزندی نگذاشت که ملک سلمان با خیال آسوده از باتلاق خاشقجی بیرون بزند! خرج کردن دلارهای بی شمار برای استخدام یک وکیل پرقدرت و با نفوذ جهانی به نام «دونالد ترامپ» فقط تا حدودی توانست داستان را تعدیل کند اما به هر حال، مرور زمان به داد پادشاه رسید و او توانست با استفاده از فرسایش زمانی تا حدودی از معرکه بگریزد!
روز پنج‌شنبه ملک سلمان برای برداشتن توجهات از قضیه خاشقجی، دست به ترکیب کابینه زد و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه را که هیچ خط و ربطی به خاندان سعودی نداشت از کار برکنار کرد و به‌جای این وزیر جوان، یک پیرمرد 70 ساله را به وزارت امور خارجه منصوب کرد. ابراهیم العساف، پیشتر هم وزیر اقتصاد بوده و طعم زندان-هتل دربار را چشیده است! او مدتی را نیز در پست وزارت کشور سپری کرده است.
حالا یک چرخش 180 درجه ای در سیاست خارجی مملکت سعودی شکل گرفته است؛ الجبیر جوان رفته و العساف کارکشته به صدارت رسیده است. الجبیر دقیقا همچون یک گوشت قربانی، نخستین پیشکش پادشاه شن ها به جامعه جهانی برای سرپوش گذاشتن به قضیه خاشقجی است.


الجبیر رفت تا محمد بن سلمان کمی از فشارهای بین المللی راحت شود و قضیه را به گردن الجبیر بیندازند! الجبیر بیچاره ای که بدون اجازه دربار حتی اجازه آب خوردن نداشت!
به هر حال، خانه تکانی ملک سلمان در تعطیلات کریسمس و در آستانه سال نوي میلادی، انجام شد و او با جابه‌جایی چند نفر در کابینه، به استقبال سال 2019 رفت تا شاید در این سال، ریاض به آرامش برسد! آن هم در روزهایی که سفارتخانه های عربی یک به یک در دمشق، چراغ خود را روشن می کنند!
درباه تغییرات...
براساس فرمان ملک سلمان، «ابراهیم العساف» به عنوان وزیر خارجه جدید عربستان و «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی معرفی شده اند. پادشاه عربستان همچنین «عبدا... بن بندر بن عبدالعزیز» را وزیر گارد ملی و «ترکی الشبانه» را وزیر اطلاع رسانی و «حمد آل الشیخ» را وزیر آموزش و پرورش تعیین کرده است.
در این فرمان ، «فیصل بن خالد» عزل و «ترکی بن طلال» به عنوان امیر منطقه عسیر و «فیصل بن نواف» جایگزین «بدر بن سلطان» به‌عنوان امیر منطقه الجوف انتخاب شدند.
ملک سلمان «ترکی آل الشیخ» وزیر ورزش عربستان را کنار گذاشت و «عبد العزیز بن ترکی الفیصل» جایگزین او شده است. ترکی آل الشیخ هم به عنوان وزیر رفاه انتخاب شد.
پاشاه عربستان همچنین «خالد بن قرار» را مدیر امنیت عمومی تعیین کرده است.
درباره وزیر خارجه عربستان
ابراهیم العساف، وزیر اقتصاد پیشین عربستان از جمله مسئولان عربستانی بود که در جریان حمله محمد بن سلمان، ولیعهد علیه شاهزاده‌ها و مسئولان سابق این کشور به بهانه مبارزه با فساد بازداشت و در هتل ریتز کارلتون محبوس شد اما پس از توافق های مالی با بن سلمان، تبرئه و آزاد شد.
«ابراهیم بن عبدالعزیز العساف» متولد ژانویه سال 1949 از سال 2016 عضو شورای وزیران دیوان پادشاهی سعودی است.
العساف همچنین مدیر اجرایی شورای اداری «بانک بین المللی» عربستان بین سال های 1995 تا 1989 و مدیر اجرایی دولت عربستان در صندوق بین المللی پول از سال 1989 تا 1986 و مشاور صندوق توسعه عربستان و نیز ريیس بخش علوم اداری در دانشکده نظامی ملک عبدالعزیز در سال 1982 بوده است.
وی مدرک دکتری خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه «کلرادو» در آمریکا در سال 1981 و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه «دنور» آمریکا در سال 1971 و کارشناسی را در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه «ملک سعود» عربستان در سال 1968 دریافت کرده است.
اولین واکنش الجبیر بعد از برکناری
عادل الجبیر از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به خاطر صدور دستور برکناری وی از سمت وزیر خارجه و تعیین او به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه قدردانی کرد.
الجبیر گفت: از خداوند می‌خواهم به لطف سفارشات پادشاه و ولیعهد در ادامه مأموریتم موفق باشم. دستورات پادشاهی نشان دهنده عزم و اراده برای ارتقای کشور و تحقق چشم‌انداز آن است. دیپلماسی عربستان از توجه ویژه رهبران برای ارتقای امکانات و تحقق حضور فعال بین‌المللی برخوردار است. من از خداوند می‌خواهم که ابراهیم العساف، وزیر خارجه جدید عربستان در ماموریت‌های خود موفق باشد.
روسیه به آمریکا: در امر جانشینی پادشاه عربستان دخالت نکنید
نکته مهمی که در خلال تغییر و تحولات در مملکت سعودی، به شدت مهم و قابل تامل بود، پیام روس ها به آمریکایی ها بود. بر اساس آنچه بلومبرگ آن را رسانه ای کرده، روسیه در مورد دخالت آمریکا در امور داخلی عربستان سعودی هشدار داده و گفته است که این کشور حق ندارد در رابطه با جانشینی ملک سلمان اعمال نفوذ کند. روسیه حمایت خود از شاهزاده محمد بن سلمان را اعلام کرده است. فردی که سنای آمریکا او را مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول می‌داند!
جالب اینجاست که بلومبرگ به نقل از میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهوری روسیه به خاورمیانه و معاون وزیر خارجه روسیه نوشته است: «شاهزاده محمد بن‌سلمان کاملا حق دارد پس از مرگ پدرش شاه سلمان ( ۸۲ ساله) بر تخت پادشاهی تکیه بزند».
او اضافه کرده است: «پادشاه تصمیمی گرفته و من نمی‌توانم حتی نمی‌توانم تصور کنم که چه طور کسی در آمریکا می‌خواهد برای مسائل عربستان تعیین تکلیف کند، چه حالا و چه در ‌آینده. این مساله خود عربستان است».
ماه گذشته و در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین نیز پوتین و محمد بن سلمان در نهایت صمیمیت با یکدیگر دست دادند، در حالی که برخورد سایر رهبران کشورهای حاضر در نشست با بن سلمان با فاصله و سرد بود.