احتمال درگیری بین ترکیه و سوریه

«آرمان» از قشون‌کشی طرفین
در منطقه کردنشین منبج گزارش می‌‌دهد
احتمال درگیری بین ترکیه و سوریه
آرمان: در هفته‌های اخیر تحولات مربوط به سوریه شتاب بیشتری به خود گرفته است. در حالی که اغلب کارشناسان نسبت به خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از سوریه با تردید و سوءظن می‌نگریستند و آن را در جهت اعمال سیاست‌های مزورانه آمریکا قلمداد می‌کردند، ناگهان تحرک نیروهای ترکیه در مرز و چگونگی ورود آنها به خاک سوریه در راس خبرهای مربوط به این تحولات قرار گرفته است. فعالان سوری پنجشنبه شب اعلام کردند که ارتش این کشور برای کنترل دوباره شهر منبج در شمال شرق شهر حلب، واقع در مرز ترکیه آماده می‌شود. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، فعالان سوری در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌هایی را به اشتراک گذاشتند که در آن خودروهای زرهی با پرچم سوریه نشان داده می‌شود که در حال انتقال نیرو به منبج هستند. در این تصاویر و فیلم‌ها همچنین کامیون‌های نظامی به تصویر کشیده شده که گفته می‌شود متعلق به گارد ریاست جمهوری سوریه هستند. فعالان همچنین تصاویری از پلیس نظامی و ارتش سوریه را به نمایش گذاشته‌اند که در شهرک العریمه در غرب منبج گرفته شده است. ایرنا نوشت؛ در همین راستا، روزنامه الوطن چاپ سوریه به نقل از یک مسئول میدانی کُرد در منبج گزارش داد: یگان‌های مدافع خلق، آمادگی نبرد در شرق فرات را دارند و در مناطقی که احتمال می‌رود ترکیه دست به عملیات زمینی بزند، تونل‌هایی حفر کرده‌اند. این در حالی است که آنکارا و معارضان سوری وابسته به آن برای حمله نظامی علیه یگان‌های مدافع خلق که هسته اصلی نیروهای دمکراتیک کُرد سوریه در شرق فرات را تشکیل می‌دهند، تعداد نیروهای خود را در اطراف منبج افزایش داده و به اطراف این شهر نیرو اعزام کرده‌اند.


موقعیت دوگانه
از سوی دیگر ترکیه همواره نسبت به نیروهای کردی که در سوریه با داعش درگیر بوده‌اند، رفتاری دوگانه داشته است. از یکسو در دورانی که داعش با حداکثر توان مشغول فعالیت بود، با حمایت از بخش‌هایی از کردها و تجهیز آنها در برابر داعش در تلاش کاستن از نیروی داعش بود و در سوی دیگر با کم شدن بخش اصلی نیروی داعش در سوریه و شمال عراق، اکنون ترکیه به فکر کاستن از توان رزمی کردها افتاده است. از این زاویه سخن رجب طیب اردوغان قابل تاویل است. وی در واکنش به ورود ارتش سوریه به شهر منبج گفت‌: اگر شبه‌نظامیان کرد آنجا را ترک کنند ترکیه هیچ‌کاری در این شهر سوریه ندارد. ترکیه هرگونه مداخله در شهر منبج را از سوی نیروهای شبه نظامی کرد را تهدید کرده تا به این ترتیب بتواند این شبه نظامیان را -که البته آنها را گروه تروریستی‌ می‌خواند- از این شهر بیرون کند. در همین راستا، قرار است یک هیأت بلندپایه ترکیه‌ای مرکب از مولود چاووش اوغلو، خلوصی آکار وزیران امورخارجه و دفاع به همراه هاکان ویدان رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، عازم مسکو شوند و احتمالا موضوع شمال سوریه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در دستور کار این دیدار با مقام‌های روسی قرار خواهد داشت. این تحولات یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد. ترامپ همچنین باقی مانده گروهک تروریستی داعش را در سوریه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه محول کرد و بار اقتصادی بازسازی سوریه را نیز بر دوش عربستان گذاشت.
هشدار وزارت دفاع ترکیه
همبستگی که کردهای شمال عراق و سوریه می‌توانند داشته باشند از دیگر نگرانی‌های ترکیه است. این نگرانی که نیروهایی از مناطق دیگر برای کمک به کردها خود را به منبج برسانند موجب شد وزارت دفاع ترکیه تصریح کند که یگان‌ مدافع خلق کرد هیچ قدرتی برای دعوت از دیگران برای حضور در منبج ندارند. این وزارتخانه همچنین به تمام احزاب هشدار داده که در پی‌ناآرامی در این منطقه نباشند. البته علاوه بر کردهایی که از دیگر مناطق ممکن است خود را به منبج برسانند، واکنش دولت سوریه هم از دیگر نگرانی‌های ترکیه محسوب می‌شود. از آنجا که ترکیه در فکر ورود به بخش‌هایی از خاک سوریه است، دولت سوریه به شکل طبیعی خود را در ماجرا درگیر می‌داند. نظر وزارت دفاع ترکیه درباره کمک به کردهای منبج ساعاتی پس از آن اعلام شد که ارتش سوریه به طور رسمی خبر داد که به دعوت یگان‌ مدافع خلق کرد وارد منبج شده و پرچم سوریه را در این شهر بالا برده است. یگان‌ مدافع خلق کرد از دولت بشار اسد خواسته‌اند تا از این شهر در برابر ترک‌ها محافظت کند.
واکنش ایران به تحولات منبج
سخنگوی وزارت امور خارجه به تحولات اخیر شهر منبج در سوریه واکنش نشان داد. بهرام قاسمی با اشاره به ورود نیروهای سوری به شهر منبج اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه، برافراشته شدن پرچم ملی سوریه در شهر منبج را گامی مهم در تثبیت حاکمیت دولت قانونی سوریه بر سراسر خاک این کشور و قدمی تازه برای حل بحران در این کشور می‌داند و از آن استقبال می‌کند.
آماده‌باش نیروهای عراقی در مرز با سوریه
این احتمال از سوی طرفین درگیر در ماجرای منبج دور از ذهن نیست که نیروهای داعش از فرصت استفاده کرده و به تحرکان خود بیفزایند. از این رو نیروهای رزمنده در عراق به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. فارس نوشت: ارتش عراق و نیروهای الحشدالشعبی برای مقابله با نفوذ عناصر داعش از سمت سوریه در استان الانبار به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. فرماندار منطقه مرزی «القائم» در استان الانبار از آماده‌باش نیروهای عراقی در مرز با سوریه خبر داد و گفت که همه تدابیر لازم برای مقابله با عناصر داعش اندیشیده شده است. او در گفت‌‌و‌گو با شبکه رووداو، گفت که تعداد عناصر داعش در داخل خاک سوریه 400 الی 500 نفر است که افراد محلی و تروریست‌‌های خارجی را در بر می‌گیرد. احمد المحلاوی همچنین افزود: نیروهای مرزبانی، ارتش و الحشد الشعبی در حالت آماده‌باش کامل برای مقابله با هرگونه نفوذ عناصر داعش به داخل خاک عراق هستند. او در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت که نیروهای عراقی تمامی تدابیر لازم را برای هرگونه نقض خطوط مرزی عراق با سوریه را اندیشیده‌اند و مطمئنا اوضاع امنیتی در منطقه «القائم» و مناطق مرزی با سوریه در ثبات کامل بسر می‌برد. فرمانداری القائم در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی توانسته‌اند یک کارگاه ساخت موشک وابسته به تروریست‌های داعش را در این منطقه کشف کنند. در این کارگاه 13 موشک، 13 بمب دو بشکه ماده انفجاری C4 کشف شده است.