بایدهای روحانی !

رئیس جمهور روز گذشته در جلسه هیئت دولت، به تشریح اهداف کلان لایحه بودجه 98 پرداخت و چندین بار از کلمه «باید» استفاده کرد که 10 مورد آن به طور مستقیم مربوط به اقتصاد بود  و خواستار انجام اصلاحات اساسی در بخش های مختلف اقتصاد ایران از جمله نظام یارانه ای، بانک ها و نظارت بر قیمت ها شده بود .به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، مشروح بایدهای روحانی به شرح زیر است:
*امروز باید در اقتصاد راهی را در پیش بگیریم که با زلزله تحریم و فشار دشمنان، آسیبی نبیند و در این زمینه هر آن چه لازم باشد در دولت و دیگر قوا و شورای هماهنگی، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
*باید تلاش کنیم که رنج مردم در فشار تحریم کاسته شود.
*باید تلاش کنیم قیمت اجناسی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، کاهش یابد و در حد لازم کنترل صورت بگیرد و در این زمینه همه دستگاه‌ها از جمله ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات فعال تر باشند.


*دولت در بخش آب، برق، نفت، بنزین، گازوئیل، خدمات آموزشی و بهداشتی، یارانه‌های بسیار بالایی پرداخت می‌کند و قصد ندارد آن ها را حذف کند. 900 هزار میلیارد تومان مبلغ یارانه‌هاست و سال آینده برای کالاهای اساسی 60 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهیم کرد، البته باید در بلندمدت به گونه‌ای مدیریت شود که یارانه‌ها به صورت حساب شده و هدفمند پرداخت شود.
*یارانه همیشه باید پرداخت شود، منتها باید این یارانه‌ها، هدفمند، مشروط و موقت باشند.
*مردم باید با دیدن اقدامات و خدماتی که در کشور انجام می‌شود، احساس امید به آینده و نشاط داشته باشند.
*روحانی با تاکید بر این که باید در سیاست خارجی گام‌های مهمی برداشته شود، اظهار کرد: در این زمینه همه وزارتخانه‌هایی که از ارتباط و تبادلات خارجی برخوردار هستند، باید وارد عرصه شوند و روابط خارجی را هر چه بیشتر گسترش دهند.
*در شرایط فعلی باید اولویت را به برقراری روابط نزدیک و راهبردی با همسایگان بدهیم. در این زمینه ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و اگر روابط صمیمی و گسترده‌ای با کشورهای همسایه برقرار کنیم به راحتی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.
*در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید تلاش‌ها را مضاعف و ارتباطات خود را صمیمی‌تر کنیم.
*دولت سهام و مالکیت‌های فراوانی در اختیار دارد که باید به مردم واگذار شود و در این زمینه بانک‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باید پیشقدم باشند.
*رئیس جمهور همچنین حادثه واژگونی اتوبوس در واحد مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار دلخراش و متأثرکننده توصیف کرد و گفت: این گونه مسائل از موضوعاتی است که حتماً باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و نباید بگذاریم چنین حوادثی تکرار شود.آن هایی که در این حادثه قصور و تقصیری داشتند باید مشخص شوند و به مردم اعلام شود.