اين بار،«بهشت» زيرپاي مديران شهري

آرمان- مطهره شفیعی: همگان به‌خوبی واقف هستند که وضعیت اقتصادی کشور را نمی‌توان مثبت و مطلوب توصیف کرد هر چند نهادهای ذی‌ربط تلاش زیادی برای کنترل شرایط اقتصادی به‌ویژه قیمت دلار و سکه دارند، اما شرایط به‌گونه‌ای است که سازمان‌ها و نهادهایی برای تامین نیازهای اقتصادی خود با مشکل مواجه هستند که به تبع آن وضعیت مالی و اقتصادی خانواده‌ها هم رضایتبخش نیست. در چنین شرایطی برخی معتقدند باید همانند دوران دفاع مقدس توقعات را کاهش داد و مسئولان هم در این امر پیشقدم باشند چند روز قبل نماینده مهریز در مجلس گفت: «ما مسئولان 30 تا 50 درصد حقوق خود را کاهش دهیم. سران قوا و رئیس مجلس در این کار پیشقدم شوند.» محمدرضا صباغیان ادامه داد: «اینجانب نیز 50 درصد حقوق خود را تا زمان بهبود شرایط، نخواهم گرفت.» اما در صحنه عمل افزایش حقوق‌ها ادامه دارد و ظاهرا حقوق بهشت‌نشینان پررنگ‌تر است مثلا آبان 96 اعلام شد طبق مصوبه اخیر هیات وزیران دو میلیون تومان حقوق اعضای شورای شهر تهران افزایش یافته و به ماهانه 6 میلیون تومان رسید. این در حالی است که اعضای شورای قبلی حقوق 4 میلیون تومانی دریافت می‌کردند. بار دیگر در اسفندماه بود که امیر شهلا، سخنگوی شورای عالی استان‌ها از افزایش 9 تا 25 درصدی حق‌الجلسه شوراهای شهر و روستا خبر داد.
افزایش 100 درصدی حقوق شهرداران
حالا خبر رسید که «حقوق شهرداران 100 درصد افزایش پیدا می‌کند» این خبری بود که روز گذشته از سوی مدیر کل دفتر شوراهای وزارت کشور اعلام شد. افشار توضیح داده است که «با توجه به پایین بودن حقوق شهرداران که گاه کمتر از 3 میلیون تومان بوده تلاش کردیم تا در هیات دولت آیین‌نامه اصلاح حقوق و مزایای شهرداران را مصوب کنیم تا شهردارانی که 24 ساعته تلاش می‌کنند حداقل با توجه به تلاش و زحماتشان حقوق دریافت کنند.» وی در مورد چند لایحه ارائه شده از سوی دولت به مجلس در حمایت از شوراها و شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: «اولین لایحه انتخاب شهرداران و اصلاح بخشی از قوانین و مقررات در این زمینه بوده که امیدواریم در مجلس و در کنار لایحه نظام جامع انتخابات مورد توجه قرار گرفته و جایگاه شوراها و شهرداری‌ها اعتلا یابد.»
سال 95 حقوق شهرداران، متوسط 10میلیون تومان


در حالی افشار از حقوق کمتر از 3 میلیون برخی شهرداران سخن گفته است که باید به 24 شهریور سال 95 و بخشنامه وزیر کشور درباره حقوق شهرداران بازگشت. در آن زمان مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد: دریافتی تمام شهرداران، مدیران و کارکنان شهرداری‌ها تحت هرعنوان و پس از کسورات قانونی و مالیات در سال 95 به طور متوسط در هر ماه، حداکثر 126 میلیون ریال خواهد بود. محمد حسن‌آبادی، این میزان دریافتی را بر اساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد و نیز بخشنامه ابلاغی وزیرکشور عنوان کرده بود. وی ادامه داد: بر اساس تصویبنامه شماره 29931/ ت 52982 ه مورخ 13خرداد 95 هیات وزیران، این دریافتی‌ها به استثنای عیدی، حق ماموریت روزانه و حق‌التدریس کارکنان واجد شرایط خارج از وقت اداری با رعایت ضوابط مربوطه است. این مقام مسئول در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، خاطرنشان کرد که بخشنامه ابلاغی، مشمول مدیران و کارکنان شهرداری تهران نیز می‌شود. براساس مصوبه شورای حقوق و دستمزد نیز حداکثر دریافتی شهردار تهران همتراز مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری به طور متوسط ماهانه 100 میلیون ریال و برای معاونان، مدیران و کارکنان شهرداری همانند سایر کارکنان شهرداری‌های کشور حداکثر 126 میلیون ریال خواهد بود.
در سال 96 حداکثر حقوق 138,600,000 ریال
در سال 96 هم مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: همچنین براساس بخشنامه شماره ۶۴۷۴۴۴ مورخ 11/5/95 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت و بخشنامه شماره ۷۵۰۰۳ مورخ 14/6/95 وزیر کشور، سقف خالص پرداختی تمامی کارکنان، مدیران و شهرداران پس از کسورات قانونی و مالیات، به‌طور متوسط در هر ماه از سه برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر به میزان (138,600,000ریال) در سال ۱۳۹۶ به استثنای عیدی، حق ماموریت روزانه و حق‌التدریس کارکنان واجد شرایطی که خارج از وقت اداری با رعایت ضوابط مربوط انجام می‌شود، تجاوز نخواهد کرد. محمد حسن آبادی اضافه کرد: حداکثر حقوق و مزایای مستمر کارکنان شهرداری‌ها در سال ۱۳۹۶ به میزان هفت برابر حداقل حقوق تعیین شده معادل ۴۶میلیون و۲۰۰ هزار ریال است.
شهرداران چه پاسخی دارند؟
اکنون مشخص نیست که شهرداران با افزایش 100درصدی حقوقشان چگونه می‌خواهند پاسخگوی نیازمندانی باشند که شب‌های سرد را در کارتن به صبح می‌رسانند.