دولت تر امپ در تعطیلات اجباري

شب عید 2019 اصلا برای ترامپ خوشایند نبود و او به آرزوی دو ساله خود برای گرفتن بودجه از کنگره در زمينه دیوار کشی در مرز مکزیک نرسید! آقای پرزیدنت به خیال خود، سعی داشت تا از ترکیب فعلی سنا استفاده کرده و پس از گذشتن از سد مجلس نمایندگان آمریکا ، بودجه مورد نیاز خود برای دیوار کشی مهاجرتی به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان را به تصویب برساند! اما دموکرات ها در سنا در مقابل خواسته غیرمشروع و ضد حقوق بشری ترامپ، تسلیم نشدند و با پاسخ های منفی خود، آقای رییس جمهور را یک بار دیگر آچمز کردند!
حالا چشم انداز روشنی برای ترامپ و پروژه جنجالی او وجود ندارد. دولت فدرال و بسیاری از وزارتخانه های مهم از جمله امور خارجه و خزانه‌داری به تعطیلات اجباری رفته اند و کارمندان بی شماری از مرخصی بدون حقوق استفاده می کنند. نه ترامپ خیال کوتاه آمدن دارد و نه دموکرات ها و جمهوری‌خواهان عضو سنا! تازه این تمام ماجرا نیست؛ ترامپ تمام تلاش خود را به کار بسته بود که پیش از آغاز به کار دوره جدید سنا که دموکرات های بیشتری روی کرسی ها خواهند نشست، طرح جنجالی‌اش را مصوب کند اما حالا با این شرایط بسیار بعید به نظر می رسد که او کاری از پیش ببرد. از طرف دیگر، ترامپ یک شخصیت لجوج و یک دنده است و معلوم نیست تا چه زمانی دولت را تعطیل نگه دارد. تقریبا تمام دنیا به جز ایران و کره شمالی از تعطیلی دولت فدرال آمریکا، متضرر خواهند شد. ضمن اینکه بورس نیویورک به طور مثال، هفته ای 6 درصد از ارزش سهام های خود را از دست خواهد داد. تعطیلی دولت فدارل، بسیاری از امور را با بن بست مواجه خواهد کرد و آن طور که به نظر می رسد، پروژه دیوار مکزیک، یک طرح شکست خورده برای میلیاردر نیویورکی خواهد بود. سناتورهای دموکرات تازه نفس، هنوز شروع به کار نکرده‌اند، آن‌ها نفس ترامپ را خواهند گرفت.
در پی مخالفت قانونگذاران آمریکا با بودجه درخواستی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور برای احداث دیوار حائل در مرز مکزیک از نیمه‌شب جمعه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) به وقت محلی (6 صبح به وقت آلمان) بخش‌هایی از دولت این کشور به حال تعطیل درآمد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، نمایندگان کنگره آمریکا در جلسه شامگاه جمعه نتوانستند بر سر تصویب قانون مورد نظر به توافق برسند.


اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به طرح بودجه موقت دولت که هدف آن جلوگیری از تعطیلی وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی بود، رای مثبت داد اما سنا بر سر تصویب نهایی این لایحه به توافق نرسید.
وعده انتخاباتی در بن بست قانونی
احداث دیوار مرزی با مکزیک از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود و بودجه‌ای که او برای ساخت آن درخواست کرده، بالغ بر پنج میلیارد دلار می‌شود. هدف از ساخت این دیوار جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی از مکزیک به آمریکاست. دموکرات‌ها با این اقدام مخالفت کرده ‌و تامین چنین بودجه‌‌ای را اتلاف منابع مالی تلقی می‌کنند.
پیامدهای لجاجت دولت با سنا
پیامد این عدم توافق این است که بخش‌هایی از دولت، از جمله برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی تعطیل شده و کارمندان آن‌‌ها باید به مرخصی اجباری بروند یا موقتا بدون دستمزد کار کنند.
اینکه تاثیرات این پیامد چه خواهد بود را مدت این تعطیلی تعیین خواهد کرد. در ماه فوریه ۲۰۱۸ نیز بخش‌هایی از دولت آمریکا به دلیل اختلافات بر سر بودجه تعطیل شده بود که تنها چند ساعت به طول انجامید.این بار وزارتخانه‌های دفاع، آموزش، بهداشت و کار به این دلیل که در ماه سپتامبر بودجه‌ای درازمدت برای‌شان تصویب شده، تعطیل نشده‌اند.
ترامپ و عدم امضای بودجه 2019
ترامپ که قرار بود برای گذراندن تعطیلات کریسمس به فلوریدا سفر کند، به دلیل تعطیلی بخش‌هایی از دولت سفر خود را به تعویق انداخت. او تهدید کرده بود، اگر لایحه بودجه شامل پول مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی مکزیک نباشد آن را امضا نخواهد کرد.
اختلاف‌نظر بر سر چیست؟
از آغاز سال مالی جدید تاکنون، چهاربار بودجه موقت آمریکا برای عبور از اختلاف‌نظرهای فراکسیون‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس سنا به تصویب رسیده است.
گرچه تامین مالی ادارات و سازمان‌های فدرال از طریق تصویب بودجه سالانه صورت می‌گیرد، اما اختلاف‌نظرها باعث شده تا بودجه بلند‌مدت به تصویب نرسد. این اختلاف نظر باعث شد تا حتی بودجه موقت هم رای لازم را به دست نیاورد. تامین بودجه نظامی و امنیتی، یکی از موارد اختلاف نظر در مجلس سناست.
یکی دیگر از موارد اختلاف، فرزندان مهاجران غیرقانونی هستند. دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند بدون حمایت از فرزندانی که زمانی والدین‌شان به‌صورت غیر قانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، با طرح بودجه توافق نخواهند کرد.
از سوی دیگر ترامپ هم خواستار تامین بودجه برای کشیدن دیواری حائل در مرز با مکزیک است. رییس جمهور آمریکا در صفحه توييترش نوشت كه بدون دیوار، توافقی در کار نخواهد بود.مجلس نمایندگان آمریکا جمعه به طرح بودجه مورد نظر آقای ترامپ با ۲۱۷ رای مثبت در برابر ۱۸۵ رای منفی، رای داد اما جمهوری خواهان از آرای کافی برای تصویب این طرح در مجلس سنا برخوردار نیستند.اختلاف بر سر بودجه براي آخرین بار دولت آمریکا را در سال ۲۰۱۳ به مدت ۱۶ روز به تعطیلی کشاند.
فرمان مهاجرتی ترامپ قانونی نیست
از سوی دیگر، دادگاه تجدیدنظر در آمریکا، ممنوعیت پناهندگی برای آن دسته از خارجیانی که غیرقانونی به ایالات متحده سفر کرده‌اند، مغایر قانون اساسی و قوانین بین‌المللی دانست. پیش از این نیز سه دادگاه فدرال دیگر فرمان ترامپ مبنی بر توقف پذیرش پناهجویان را رد کرده بودند. بر همین اساس دولت ترامپ در دادگاه عالی فرجام‌خواهی کرده بود. با رای دادگاه تجدیدنظر، فرجام‌خواهی دولت ترامپ بی‌نتیجه ماند. رییس جمهور آمریکا اوایل ماه نوامبر فرمانی صادر کرد مبنی بر اینکه هیچ مهاجر غیرقانونی حق پناهندگی را نداشته باشد. این فرمان به طور ویژه متوجه مهاجران آمریکای مرکزی می‌شد که از مرز مکزیک روانه ایالات متحده می‌شوند. گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه، پاناما، کاستاریکا و السالوادور در زمره این کشورها هستند.
فرمان ترامپ با اعتراض وسیع سازمان‌های حقوق بشری روبه‌رو شد. آن‌ها این دستور را نقض حق پناهندگی و مقررات بین‌المللی پناهجویی خوانده و حکم ترامپ را به دادگاه بردند. دادگاه فدرال در سان‌فرانسیسکو پیشتر این حکم را معلق کرده و ناموجه دانسته بود.